Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
runvar

Lämplig motorstorlek utifrån skrovtyp.

Rekommendera Poster

Hej!

 

I somras köpte jag en plastbåt, eka. Säljaren visste inte varken tillverkare eller typ på båten. Han hade köpt den i Norge.

 

Jag är nybörjare på olika skrovformer och motrostorlekar.

Nu undrar jag om jag kan få hjälp med att bedöma hur stor motor jag kan ha på båten utifrån hur skrovet ser ut?

Bifogar bilder så ni får en uppfattning av båten. Den är ungefär 4,12 m lång. Den har tydligen ingen köl utan är ganska rund i botten. Är detta vanligt?

 

Är det ett planande/halvplanande skrov eller är det ett sådant skrov som går lika fort som det är långt oberoende hur stor motor man sätter på (deplacementskrov?)?

 

I sommar har jag kört den med en honda 2,3 hk fyrtakt och då tror jag den går 4-5 knop i vindstilla. GPS i mobilen.

 

Jag är mycket tacksam om någon kan avgöra om det är lönt att köra med t.ex. en 10 hk tvåtakt för att få mer transportfart eller om det bara är bortkastat på denna skrovform.

post-106213-0-37804600-1414607452_thumb.jpg

post-106213-0-56339100-1414607457_thumb.jpg

post-106213-0-64084200-1414607459_thumb.jpg

post-106213-0-65124800-1414607461_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade i mina yngre år en liknande cresentbåt ca 4 m lång och ungefär samma botten,med en Yamaha 15 hk och 1 person gjorde den ca 20 knop och planade med 3 personer, så det är nog inte fel att testa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den blir nog jättekul med en 9,9-15 hk på akterstammen.

 

Jag tror att din båts skrovform passar mycket bra till en större motor.

 

Så det är snarare bortkastat att köra den med en för liten motor,som du gör nu.

 

Men det är klart man måste inte plana.

 

Men det är kul,lycka till

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för era svar! Det var roligt att höra  att båten förmodligen klarar en större motor.

 

Jag fick med 2,3 hk motorn vid köpet så jag körde med den första sommaren för att se om allt fungerade.

Till nästa sommar försöker jag nog hitta en större motor. Det är som sagt roligt om det går undan lite. Man får väl försöka hitta en kraftigare motor som ändå inte blir för tung för båten.

 

Det lutar nog åt en bättre begagnad tvåtacktare då priserna inte verkar vara så farliga på dessa.

 

Vad tror ni förresten om vinterförvaring enligt de nedre bilderna?

Jag hade inte tänkt täcka den med presenning om jag slipper.

Klarar sig båten utan skador från snö och is?

 

Jag har inte tagit ur dyvikan i aktern för att aktern lutar så mycket så det känns som att det skulle kunna rinna in vatten den vägen. Det finns en öppning inne i durken ner till dubbelbottnen så den borde ventileras den vägen.

 

Mycket funderingar när man blivit med båt så jag hoppas ni har tålamod med mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte täcka båten.

 

En motor upp till 20 hk bör funka hur bra som helst.

Jag hade själv en båt i liknande storlek när jag var i tonåren, gick 28 knop men klarade då ingen last.

Propellern avgör om du får en snabb eller laststark båt, något att tänka på när du köper motor.

Stigning och antal blad avgör, 2-bladig propp är vanligtvis snabbare och 3-bladig starkare.

 

Tänk på att äldre 2-taktare är miljöbovar, läs mer HÄR.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart du ska ha en 2-taktare på din båt.

 

Jag tror att en 4-taktare blir för tung och trött.

 

 

 

 

En annan viktig sak är att montera motorn i rätt höjd förhållande till undersidan av skrovet.

Jag vet att på vissa gamla båtar kan en kort rigg vara för lång,och man kan då förlora lite fart.

Vad vi gjorde var att lägga en trälist uppe på akterstammen,och på så sätt "skimsa"till rätt höjd.

Ofta räckte det med 5-10mm för att göra en märkbar skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt i den storleken borde klara 20-25 hk om man styr med rorkult. Med styrpulpet kanske det dubbla om akterspegeln (och styrman) är frisk.

 

Jag håller med om att fyrtaktare brukar bli för tunga till äldre båtar som ofta är lite smalare och därmed inte så bäriga. Som sagts tidigare så måste du se upp så du skaffar en motor med rätt rigglängd och monterar den på rätt höjd.

 

En så pass kort båt blir ju ganska baktung med både motor och styrplats i aktern så risken finns att den vill galoppera eller slå när det börjar gå undan. Ett par små trimplan, t.ex. Smart Tabs, avhjälper det. Har man en motor med power trim behövs inga trimplan men det är inte så vanligt på mindre eller äldre motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju ett tag sedan man var tonåring, men om inte jag minns fel vägde min 20 hk Mercury ca. 40 kg och en ny 4-taktare väger 52 kg. Det kommer att funka.

 

Köp gärna en modern 2-taktare, men ingen gammal sur med förgasare.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...