Sauna 2 Postad 29 Oktober , 2014 Hej Har just köpt en Tvåtakts Johnsson som är lite svårstartad och med ojämn tomgång, (har bara kört i tunna) letade på nätet efter manual eller vekstadshandbok (gratis) utan att lyckas. Ska det verkligen vara så att man behöver betala för att ladda ner manualer? Tacksam för tipps /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 939 Postad 29 Oktober , 2014 Nej du behöver inte betala för den, den finns här: http://boatinfo.no/lib/evinrude/manuals/1990-2001johnsonevinrude.html#/0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 29 Oktober , 2014 Hej Har just köpt en Tvåtakts Johnsson som är lite svårstartad och med ojämn tomgång, (har bara kört i tunna) letade på nätet efter manual eller vekstadshandbok (gratis) utan att lyckas. Ska det verkligen vara så att man behöver betala för att ladda ner manualer? Tacksam för tipps /S Varför är det så otänkbart att man ibland måste betala för sig? Lycka till med motorn. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 30 Oktober , 2014 (redigerade) Det är ju tyvärr så att man ibland behöver bara informationen i ett par meningar, en tabell eller en sprängskiss. Jag har säker 10 olika manualer här som jag köpt genom åren för såna tillfällen. Varje manual betingar ju ett pris av 200-400 spänn! Så jag kan väl inte dela "Rascals" lite syrliga kommentar om att man "ibland skall göra rätt för sig". Finns det utlagt manualer eller information på nätet som inte är direkt "illegala" så kan man väl utnyttja detta? Tycker inte man borde sova dåligt för det! Redigerad 30 Oktober , 2014 av Tirill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sauna 2 Postad 30 Oktober , 2014 Hej Har just köpt en Tvåtakts Johnsson som är lite svårstartad och med ojämn tomgång, (har bara kört i tunna) letade på nätet efter manual eller vekstadshandbok (gratis) utan att lyckas. Ska det verkligen vara så att man behöver betala för att ladda ner manualer? Tacksam för tipps /S Varför är det så otänkbart att man ibland måste betala för sig? Lycka till med motorn. /Claes Det är absolut inte så att jag alltid försöker få saker gratis, däremot gillar jag företag som lägger ut manualer på nätet (nästan alla företag som säljer elektronik gör det och det går ju bra för dom eller hur) lätt för användarna och numera har många slutat att trycka upp manualer och hänvisar till nätet, praktiskt och lättillgängligt tycker jag, bara att printa om man vill. Jag vill ju bara få reda på hur produkten fungerar men det kanske är för mycket begärt om man inte betalar för sig. Tur att det finns sådana här forum så att man kan fråga saker utan att den som svarar absolut ska ha betalt. riktigt bra länk till verkstadshanboken lintott, dock lite mastig att skriva ut (över 500sidor) för att ha med i båten, tar gärna emot fler tips om någon vet var det finns en "vanlig" användarmanual, de brukar vara något enklare (tunnare) Tackar på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 30 Oktober , 2014 Det är ju tyvärr så att man ibland behöver bara informationen i ett par meningar, en tabell eller en sprängskiss. Jag har säker 10 olika manualer här som jag köpt genom åren för såna tillfällen. Varje manual betingar ju ett pris av 200-400 spänn! Så jag kan väl inte dela "Rascals" lite syrliga kommentar om att man "ibland skall göra rätt för sig". Finns det utlagt manualer eller information på nätet som inte är direkt "illegala" så kan man väl utnyttja detta? Tycker inte man borde sova dåligt för det! Det var inte jag som var "syrlig" från början över att behöva betala för sig. Jag tycker också att det är bra att kunna hitta saker på nätet. Hittade häromdagen till min förvåning en instruktionsbok till min nyköpta (marknadsfynd för 100 kronor) utombordare av märket Clinton J-9 från 60-talet. Men jag ser det som en bonus om man hittar nåt inte nåt man kan kräva. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sauna 2 Postad 30 Oktober , 2014 (redigerade) Vem har krävt? Varifrån har du fått att jag tycker att det är otänkbart att betala för något? Bidra gärna med något som TS frågar efter eller skapa din egen tråd om hur snåla folk är osv, Redigerad 30 Oktober , 2014 av Sauna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 30 Oktober , 2014 Vem har krävt? Varifrån har du fått att jag tycker att det är otänkbart att betala för något? Bidra gärna med något som TS frågar efter eller skapa din egen tråd om hur snåla folk är osv, Läs den sista meningen i ditt första inlägg! Jag tolkade den som att du tyckte att man inte ska behöva betala. Vilket man ju faktiskt inte behövde i detta fall. Skillnaden mellan våra tankesätt är att jag blir glad och tacksam när jag hittar bra info på ibland udda grejer på nätet. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 30 Oktober , 2014 Tillverkaren har naturligtvis redan framställt en verkstadsmanual, annars kan man knappast sälja produkten. Att trycka upp och distribuera den är väl så dyrt att man måste ta rejält betalt, men jag undrar om det fortfarande förekommer. Att då tillhandahålla den på Internet kostar praktiskt taget ingenting och borde vara en självklarhet som också har ett PR-värde. Att inte lägga ut manualen kommer nog i framtiden att vara ett jätteminus i tidningarnas tester Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 31 Oktober , 2014 Tillverkaren har naturligtvis redan framställt en verkstadsmanual, annars kan man knappast sälja produkten. Att trycka upp och distribuera den är väl så dyrt att man måste ta rejält betalt, men jag undrar om det fortfarande förekommer. Att då tillhandahålla den på Internet kostar praktiskt taget ingenting och borde vara en självklarhet som också har ett PR-värde. Att inte lägga ut manualen kommer nog i framtiden att vara ett jätteminus i tidningarnas tester Skillnaden här är att man söker en gammal manual som har tagits fram och distribuerats med den nya motorn. Att då scanna densamma och lägga ut på nätet innebär en merkostnad, men ökad servicegrad, för företaget. Att som idag inte skicka med någon manual utan att kunden får hämta den på nätet är ju både miljö- och kostnadsbesparande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser