boat112 0 Postad 28 Oktober , 2014 (redigerade) Jag har länge funderat på båt men inte kommit mycket längre då jag varken haft tid eller ekenomi... Då fisket blivit ett större intresse och jag känner att det är något som kommer hålla i sig, vill jag nu börja kolla in lite närmare på att faktiskt köpa en båt. Men då jag inte har något brinnande intresse för båtar eller någon större erfaranhet så tänkte jag att det vore yppligt med lite tips från de som kan det här med båtar. Budget och tankar om båtval är i nuläget väldigt luddigt..Det jag vill ha är pulpet och aluminum skrov, sedan är det ganska öppet. När det gäller budget så är 80 000kr, I det högsta laget av vad jag skulle vilja lägga...Gärna betydligt mindre, men sen har man ju endel krav och det kanske inte alls går ihop. Användning av båten skulle då ske i flertalet vatten med upplastning varje gång, mestadels mindre vatten men även våra större vatten och skärgårdar. De sistnämda har jag bara fiskat enstaka gånger i då jag inte haft möjlighet utan båt, de är inte första prioritet. Men vill hitta en båt som man inte växer ur för snabbt. .Fisket som bedrivs är stående spinnfiske , därav kommer många frågor... Jag vill då gärna ha en stabil båt, där man ska kunna stå två personer på en sida av båten utan att det blir för obehagligt. Den ska kunna klara grunda vatten... Jag har då kollat en del på båtar I amerika som jag skulle likna med arbetsbåtar med "katamaranskrov" men ingen riktig fena... Typ : http://www.nauticexpo.com/prod/wooldridge/center-console-jon-boats-aluminium-sport-fishing-20887-240420.html Men tänker mig då att den blir väldigt känslig för vind och driver iväg otroligt lätt när det blåser på lite, som upskattas vid fiske. Andra modeller jag kolla på är buster M, ockelbo b16, Linder 445 catch etc etc. Problemet är att de ligger över min budget. Jag tänker då att det borde finnas äldre modeller av helsvetsade aluminum båtar men inte lyckats finna något. Modell eller design bryr jag mig inte om sålänge det är funktions dugligt, förstår att jag inte kan få lika fina båtar som de ovannämda men kanske något bra skrov för att sedan bygga den själv som jag vill ha den. Jag är inte rädd för att kolla utanför sveriges gränser. För att sumera lite så vill jag ha en båt som har... Styrpulpet Aluminumskrov Stabilitet som klarar av springande av två personer i båten Klarar att röra sig på större vatten med en hastighet så man kommer frammåt snabbare än man klarar ro Klara av grunda vatten Resten spelar inte så stor roll, funktions duglighet över allt annat. Om du orkat läsa så här långt så får jag tacka redan där Mycket tacksamm för tips Redigerad 28 Oktober , 2014 av boat112 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonasmal 0 Postad 30 Oktober , 2014 Ligger en Linder 445 Max på blocket för 78000. Brukar fiska i en sån, tre pers utan problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser