Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
skipjack

Transport av Bianca 27

Rekommendera Poster

Hej på Er.

Ska köra hem min båt här nu om någon vecka eller så, lastbilschauffören säger dock att båten från underkant kölen till högsta punkt på överbyggnaden inte får vara högre än 3,20 meter - för att han ska kunna transportera på sin bil. Är det någon som har kollen på vad det kan handla om på denna typen av båt?

Jag bor 15 mil från båten - har just nu ingen möjlighet att åka och mäta - men vet bara att djupgåendet är 1,40m om det kan hjälpa något. Det skulle innebära att "resten" får vara 1,80 och det känns som om det är mindre än så med tanke på att man ju nästan har knäna i vattenlinjen.

Evigt tacksam för information kring detta om någon vet!

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inge fara. Jag skulle aldrig kunna tro att en 27 fotare är högre än 3,20 från kölens underkant. 

Jag transporterade min 30 fotare i somras, en Semona som har en ganska hög överbyggnad  med ståhöjd = 1,83 cm i ruffen, 1,25mts djupgående och höjden övan vattenlinjen är 1,60 till ruffens tak. 

Den är runt 2,85 mts från kölen underkant.  Att din Bianca 27 skulle vara högre än min semona tror inte jag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte det kan vara något problem, sittbrunnsdurken är ungefär i nivå med vattenytan, överbygget är kanske 1,20 över durken.

Jag kan försöka kolla i morgon, onsdag, jag har ändå tänkt kolla exakt hur sittbrunnsdurken förhåller sig till vattenytan.

Grattis förresten till en väldigt charmerande båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack till Er båda! Ser med spänning fram emot några siffror då bhemac, om du nu ändå ska till båten och kika! Mvh /Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ca 2,75, troligen lite mindre. Det var så soligt så jag kunde inte använda lasern så jag fick syfta med tumstocken.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, mycket trevlig, proffsig och kompetent kille.

Rekomenderas. B)

Förutom båten så lyckades han lasta vaggan framför båten.

Vaggan såldes senare och finnasierade transporten.post-52966-0-91994500-1414605777_thumb.jpg

Redigerad av Lasse-L
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ca 2,75, troligen lite mindre. Det var så soligt så jag kunde inte använda lasern så jag fick syfta med tumstocken.

Fantasiskt, tänkte väl runt ca 3 meter "worst case" men ändå osäker. Detta är ju ännu bättre. Åkaren hade ingen "kölränna" på flaket såsom framgår på bilderna - flaket var helt plant - därvid lade han extra vikt på kontroll av höjden.

Stort tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...