Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
repmannen

båtköp.

Rekommendera Poster

Hej i höstrusket.

 

Jag har hittat ett lättare objekt på 34ft från 70-talet.

 

Segelbåten har stått på land orörd i 6-8år och har ett relativt bra skick invändigt. Utvändigt är det givetvis värre, teaken i sittbrunnen och utrustning/instrument har tagit stryk.

 

 

Hur ska man resonera prismässigt om båten är värd ca 200000 i bra skick?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teaken i sittbrunn plus dina instrument, en motor som inte gått ordentligt på så många år är kanske inte i bästa skick. att dra av hundra tusen är kanske inte att överdriva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är riskabel att köpa en som båt. Jag skulle nog låta en besiktningsman eller en kunnig person kolla på den först. Det handlar ju ändå om en båt som är värd 200KSEK i bra skick. 

 

Jag tänker nog mest på motorn och segel som är den dyraste, om motorn inte har renoveras lär den vara slut efter 30-40 år.  Den lär inte heller må så bra att stå i 8år utan att använda och konserveras varje vinter. Mögel och fukt kan vara en problem med.

 

Om du tänker på att en ny segelställ till en som båt kostar runt 45KSEK och ny motor runt 80KSEK plus allt annan så måste åtgärdas då blir det plötslig inte en bra affär även om man fick båten. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är det största problemet som jag ser det. Men detta bara OM den inte konserverats korrekt inför sin första vinter. Sannolikheten att någon har startat den på land utan att sjösätta den efteråt är rätt låg så om den bara konserverats riktigt och sedan inte startats så ser jag inga problem med att den stått still i åtta år. Byta impeller, alla filter, soppa, olja, se över bränsle och kylvattenslangar etc. Kanske 2000 kr i material.

 

Om ett exemplar i "bra" skick är värt 200' så skulle jag nog börja förhandla runt 100-120' beroende på hur mycket jag vill ha just den båten. Det finns rätt gott om halvtaskigt skötta båtar därute...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer med Spancox, blev motorn konserverad när båten togs upp så är det inga problem. Det är ju ett plus att på de 40-åren har inte motorn använts 6-8 år. Att motorn skulle vara slut efter 30-40 år är inte sant. I en segelbåt har motorn kanske gått 2000 timmar, i det här fallet kanske bara 1600 timmar. Nästan alla motorer som byts ut får ett nytt liv i en annan båt i många år. Ytterst få hamnar på skroten.

 

Det är nog nästan så att en båt som denna borde vara mer värd än en som slitis hela tiden? Bedöm och försök värdera det som behöver åtgärdas. Dålig lukt tex fixar man lätt med en ozongenerator. Men för att gardera sig skulle jag nog vilja pruta 50 tkr. Då har man troligen gjort en väldigt bra affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sämsta för värdeutvecklingen för kommersiella flygplan (om det kan ge lite input i ärendet) är om de står still. Det är en markör för andra dåliga saker som köparen drar öronen åt sig för. Utan att man ens måste gå in på detaljer. Ett flygplan som flyger signalerar att det är i sin ordning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Motorn är det sista jag oroar mig för.

Det är mer torkade packningar och genomföringar, elsystem och övrig utrustning som kan skapa problem :-)

 

Men det räknar jag med, var mest hur mycket det drar ner värdet på båten. Och 100-120 tycker jag låter rimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror din fråga blir jättesvår att svara på. Om båten är värd 200000:- i bra skick och är från 70-talet så är min erfarenhet att det är en båt lite utöver det vanliga. Dom som försöker sälja 70-talare idag möts av en ganska kall marknad. Vad är det för båt? Själv gillar båtarna från den tiden, men mina ungar tycker dom är klart "gubbiga" och tråkiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det är mer torkade packningar och genomföringar, elsystem och övrig utrustning som kan skapa problem"

Varför skulle dessa "små" saker oroa dig, bara för att den stått på land? Borde inte vara någon skillnad. Elsystemet borde vara lätt att kontrollera och fungerade det för 8 år sedan så funkar det säkert nu också. Kanske man skall spruta lite 5-56 och kolla kontakter/anslutningar, innan man kollar funktionen.

Genomföringar fungerar nu om det gjorde det då. Ventiler kan nog ha kärva pga utebliven "motion".

Om du inte är bekymrad över motorn, vilket jag skulle vara mest. Brister i motorn är stora pengar att åtgärda, det andra är småpengar i jämförelse med motorreparationer. Men är motorn väl underhållen och ompysslad under dessa år på land, är nog det övriga i gott skick, då det tyder om omsorg om båten i sin helhet.

Lyck till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...