rejas 238 Postad 28 Oktober , 2014 Hejsan! Frosttider närmar sig... Vi har en Yanmar 3YM30 med ett SD20 drev. Tänkte köra glykolvatten genom sjövattensystemet. Min första tanke var att koppla bort slangen med vatten mellan motorn och drevet och sätta dit en lite längre till en hink med vatten inne i båten. Men sedan började jag tänka lite. Behöver drevet också kylvatten? Det får ju inte det i detta fall. Tänkte köra motorn en stund så att den blir varm. Skall byta oljorna också. Är det bättre att försöka få en hink runt drevet, under båten? Eller att sätta på en sådan där muff man kan köpa (hur man nu skall få glykol i den...)? Första året med segeldrev och lite ont om tid börjar det bli. Här läst manualen, men det verkar inte finnas beskrivet just detta även om mycket annat bra står där. Tacksam för era kloka ord som vanligt :-) /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 28 Oktober , 2014 Kan inget om Yanmardrev, men av V-P 120S. Under de 10 år jag hade detta drev, gjorde jag precis som du tänkte först. Lossa intagslangen från drevet, förlängde det med en slangstump, Stoppade slangen i en dunk med ca 5 l glykolblandning och körde igenom det i motorn. Klart! Beträffande drevet har jag aldrig hört eller gjort någon vinterkonservering av det, förutom att kolla/byta oljan i det. Du kommer säkert få råd att kladda med en hink och köra igenom drevet också, för många gånger är båtfolk lite ängsliga av sig och behöver då både livrem och hängslen. Men var och en måste få bli salig i sin fason 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Oktober , 2014 Den som är nervöst lagd kan sätta en tratt med en slangstump där sugslangen är ansluten på drevet och hälla lite kylvätska i drevet. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 28 Oktober , 2014 Tack för bra svar. Kommer säker in flera som sagt, men jag tror jag gör som ni föreslår. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 28 Oktober , 2014 Har haft både Volvos drev och nu Yanmars SD20-drev och jag har alltid kört varianten med att suga upp kylvatten via hink inne i båten. Så länge du inte har växel i när du kör med motorn kan det knappast behöva kylas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 28 Oktober , 2014 Om man får tro MD5 for dummies (som iofs gäller ett 110S-drev) så rekommenderas även där denna metod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 28 Oktober , 2014 Allt vatten rinner ut ur drevet när båten lyfts upp så det finns inget vatten kvar i drevet som kan frysa. Metoden med att köra ner slangen i en hink inne i båten är det mest funktionella. Det kan nog t.o.m. vara svårt att få impellern att orka suga upp vattnet/glykolblandningen från en hink under båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 28 Oktober , 2014 Tack alla! Det är solklart hur jag skall göra! Idag tog vi motorbåten och morgon blir det segelbåten. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 29 Oktober , 2014 Allt vatten rinner ut ur drevet när båten lyfts upp så det finns inget vatten kvar i drevet som kan frysa. Metoden med att köra ner slangen i en hink inne i båten är det mest funktionella. Det kan nog t.o.m. vara svårt att få impellern att orka suga upp vattnet/glykolblandningen från en hink under båten. Nästan allt vatten rinner ur dervet när du lyfter båten. Den sista halvlitern rinner ut när du öppnar vattenpumpen och tar bort impellern. Det blir nåt vakum som håller kvar lite vatten i sjövattendelen. Detta vakum släpper när du öppnar och tar ut impellern. OBS! Detta gäller Yanmar 3GM30 med SD20 drev. Jag gissar att det blir samma med ditt drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 29 Oktober , 2014 Allt vatten rinner ut ur drevet när båten lyfts upp så det finns inget vatten kvar i drevet som kan frysa. Metoden med att köra ner slangen i en hink inne i båten är det mest funktionella. Det kan nog t.o.m. vara svårt att få impellern att orka suga upp vattnet/glykolblandningen från en hink under båten. Nästan allt vatten rinner ur dervet när du lyfter båten. Den sista halvlitern rinner ut när du öppnar vattenpumpen och tar bort impellern. Det blir nåt vakum som håller kvar lite vatten i sjövattendelen. Detta vakum släpper när du öppnar och tar ut impellern. OBS! Detta gäller Yanmar 3GM30 med SD20 drev. Jag gissar att det blir samma med ditt drev. Den sista skvätten är nog det som står i slangen. När slangen lossas från drevet o stoppas ner i hinken för att suga in glykolblandning i värmeväxlaren så blir drevet garanterat tomt på vatten och det var ju det som TS oroade sig för. Om kylvattenslangen lossas vid impellerpumpen istället så kommer nog vattnet i slangen att rinna ut även då. Om det skulle stå kvar något vatten i gummislangen så är det ingen skaderisk med det, slangen lär inte frostskadas om det blir is i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser