2HOT4U 3 Postad 27 Oktober , 2014 ser ut så här behöver jag byta tro? https://www.dropbox.com/s/e00frenqw4r958q/2014-10-27%2013.23.13.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 974 Postad 27 Oktober , 2014 Rekommendationen brukar vara att byta när 30% av anoden är förbrukad. På din bild så verkar det inte vara så mycket som förbrukats ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 27 Oktober , 2014 ok tackar får vänta några år till då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 28 Oktober , 2014 Men putsa gärna av den med stålborsten,så beläggningen försvinner,så blir den mer mottaglig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Oktober , 2014 Man brukar rekommendera rostfri stålborste eller kanske ännu hellre sandpapper för rengöring av zinkanoder!Tydligen kan mikroskopiska stålrester annars hämma anodens offervillighet.(Möjligen jobbar zinket i viss utsträckning med att skydda stålresterna istället för motorn, och resterna rostar ju inte bort heller i brådrasket med så gott anodskydd?)Även om du råkar ha annan offermetall i anoden så bör nog vanlig stålborste, kniv mm undvikas.Vet inte hur pass det skulle kunna hämma men det är väl onödigt att chansa, riskfritt sandpapper funkar nog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 28 Oktober , 2014 får blir projekt för nästa år tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 30 Oktober , 2014 Jag har hört att mässingborste vore det bästa (använde sådan själv vid upptagning). Har jag fel? Jag har också förstått att vissa sandpappertyper kan innehålla stål så man bör vara noga med vilken sorts sandpapper man använder. Mvh Steff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 November , 2014 (redigerade) Jag har hört att mässingborste vore det bästa (använde sådan själv vid upptagning). Har jag fel? Jag har också förstått att vissa sandpappertyper kan innehålla stål så man bör vara noga med vilken sorts sandpapper man använder. Mvh Steff Ursäkta det sena svaret, tror dock att all metall bör undvikas! För metaller leder elström, alltså inte bara stål - till skillnad mot ren sand som är en ypperlig isolator? [ibland kan man se rådet att rengöra med ett "obegagnat sandpapper" vilket jag tolkar som en sorts vaghetsmarkör från skribenten ifråga, alltså att begagnade sandpapper tidigare kan ha använts på el-ledare och därmed kanske "förorenats" av elektriskt ledande metaller/kol/grafitfett, och hur skadligt detta kan vara vill inte skribenten ge sig in i och värdera?] Vete katten, haha smått nördigt detta med bästa borstmaterial vid enstaka årliga rengöringar av offeranoder kan tyckas. :-) Men likväl så är i mina ögon "ickemetalliska" slipmetoder typ obegagnat sandpapper/ scotch-brite säkrast? (Smärgelduk innehåller månne kol/grafit eller metaller från början, alltså elledande material som även i små avslipade mängder kan störa anodens villighet att offra sig?) Varför ö.h.t. använda nåt som man vet eller ens misstänker är elektriskt ledande när det är så lätt att undvika!?. Nå, själv undviker jag därför numera metallborstar över huvud taget, även smärgelduk och väljer för säkerhets skull även "obegagnat" sandpapper för typ träslöjd eller alternativt grov scotchbrite. För varför riskera nåt när man lätt kan slippa? (För det funkar nog som sagt utmärkt att putsa upp offeranodens yta med nåt garanterat oledande material, och man slipper därmed att nörda ner sig i offeranoders ytkemi?) Redigerad 17 November , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 18 November , 2014 Sandpapprens sand består sällan av just sand. Slipmaterialet är oftast aluminiumoxid. Om det nu sen har någon betydelse vet jag inte. Sandblästring skulle kunna vara ett alternativ om man har en välutrustad verkstad till sitt förfogande, men då måste man ju se till att blästersanden faktiskt är sand och inte aluminiumoxid eller nåt i den stilen. Hur mycket arbete man skall sätta på sin gamla offeranod måste ju också sättas i förhållande till vad en ny betingar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser