Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
robert99

Vem kan äga denna denna sorgsna båt?

Rekommendera Poster

Var ute och fiskade i Kyrkviken, den som ligger nordost om Stora Värtan. Öster om Kalvholmen låg denna RJ 85 (?) och såg sjunkande ut. Definitivt är den delvis vattenfylld vilket bör framgå av bilden. Ruffluckan var öppen och vi såg ingen ombord. Troligtvis har den slitet sig för det var inga tampar i land, utan den låg ca 20 m från den obebyggda stranden. Samtidigt fanns en tamp i aktern uppsträckt och jag gissa att det finns ett litet ankare som draggat med när båten drivit iväg.

Någon som känner igen båten och förhoppningsvis ägaren, Då kan du i så fall informera denne. Ägaren bör finnas i närheten, för båten kan inte ha drivit igenom det trånga sundet som går mellan Värtan och Kyrkviken.

post-90499-0-41544700-1414355951_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte den båten varit på tapeten i detta forum för något år sedan.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fungerar det med upphittade båtar av den storleken? Mindre båtar anmäler man ju till polisen och om ingen hör av sig inom en viss tid så tillfaller båten den som fann den. Kan det vara så även här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fungerar det med upphittade båtar av den storleken? Mindre båtar anmäler man ju till polisen och om ingen hör av sig inom en viss tid så tillfaller båten den som fann den. Kan det vara så även här?

Är den inte förtöjd eller uppankrad så är det ett flytfynd och tillfaller upphittaren efter 3 månader.

Men en segelbåt utan rigg och troligtvis vattenskadad inredning och motor är inte värd att ta vara på.

Haver hittat 2 flytfynd, båtarna blev mina efter att erlaggt adminstrationsavgift på några hundringar.

Ett av "fynden".

post-52966-0-76335300-1414605301_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att det är i Kyrkfjärden den ligger. Då kan man undra om hon ens kommit in i år. Det smala grunda sundet har i år, när vattenståndet varit lågt (-1 m) blivit både smalare och grundare. När jag kör in med motorbåt trimmar jag drevet i beachläge och tar det ändå väldigt försiktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är i den Kyrkviken, du beskriven, vid Kalvholmen där. Ligger hon kvar i helgen kommer hon bli uppmärksammad av många gäddfiskare. Det är nämligen en flugfisketävling på Värtan och jag gissar att en del av deltagarna kommer att fiska även i Kyrkviken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner igen den. Var det inte samma RJ85 som satt lika vilsen i isen för något år sedan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...