birippu 0 Postad 26 Oktober , 2014 (redigerade) Hej! Jag är nybliven medlem och ägare av en Ockelbo T17 DL med AQ130/AQ100-drev. Är nybörjare på båtar och det finns några frågetecken som jag inte riktigt kan reda ut. Båten ska flyttas från Saltsjön till Mälaren nästa säsong. Har förstått att sötvatten tarvar magnesiumanoder, men jag kan ej hitta såna till 100-drev. Går det att få tag på? Ska man använda zinkanod trots att det är sötvatten? Har läst någonstans att man kan göra egen installation med magnesiumanod på akterspegel och sedan koppla till drev, men det låter lite vanskligt... Propellern som sitter på är naggad och sliten och måste bytas ut så jag mottar tacksamt tips på en bra propeller till denna uppsättning. Är en 14x19 propeller lämplig? Undrar också om det ska vara i stål eller aluminium? Sista undringen är klassikern huruvida det är ett A eller B drev. Har läst gamla inlägg om olika längd på oljestickorna, men det har varit lite motsägelsefulla slutsatser. Finns det något uppdaterat sätt att ta reda på detta? Stort tack på förhand! Redigerad 26 Oktober , 2014 av birippu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinHeed 19 Postad 27 Oktober , 2014 Drivknuten skiljer på A och B, på 100A ser den ut så här http://www.batmats.nu/data/stock/1493.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gposkar 1 Postad 27 Oktober , 2014 Lämna in proppen till propellertrim så fixar dom den.Hör efter med drevdelar,skulle tro att dom kan fixa anoder. Med vänlig hälsning kaj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
birippu 0 Postad 27 Oktober , 2014 Tack för svar och tips MartinHeed och gposkar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 256 Postad 29 Oktober , 2014 Hej. Oljestickan på ett 100A-drev är 29 cm lång och på ett 100B är den 7-8 cm. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
birippu 0 Postad 1 November , 2014 Tack Ingemar, det visade sig vara ett A drev! Stämmer det att man måste lyfta ur motorn för att få loss skölden på 100 drev? Skulle behöva byta sköldpackning, men motorn hänger ju i akterspegeln, så det känns som att den borde rasa om man lossar klämringen där inuti skölden (och de sex bultarna på själva skölden)? Jobbigt läge i så fall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinHeed 19 Postad 2 November , 2014 Tack Ingemar, det visade sig vara ett A drev! Stämmer det att man måste lyfta ur motorn för att få loss skölden på 100 drev? Skulle behöva byta sköldpackning, men motorn hänger ju i akterspegeln, så det känns som att den borde rasa om man lossar klämringen där inuti skölden (och de sex bultarna på själva skölden)? Jobbigt läge i så fall... Du måste lyfta ur den eller hänga den i någon ställning då motorn mycket riktigt hänger i skölden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
birippu 0 Postad 2 November , 2014 Tack för svar @MartinHeed! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser