annerborn 16 Postad 26 Oktober , 2014 Ja, jag vet. Det finns massor av trådar om detta redan :-) , men jag blir åndå inte riktigt klok på det. Här är förutsättningarna: -Jag har en sjövattenkyld VP AQ211A (V8 förgasarmotor) med ett 290DP drev -Jag har kört igenom kylsystemet med färskvatten (trädgårdsslang kopplad till spolmuff) -Jag har dränerat motorblocket och avgaslimporna (tror att de kallas så) på bägge sidorna -Jag stötte på problem när jag skulle få motorn att suga i sig glykolblandningen som ett sista steg i konserveringen av kylsystemet, så jag måste göra det nu i efterhand. Frågan är nu hur jag smidigast får i glykolblandningen. Jag har läst om diverse metoder här på forumet och ser följande möjliga lösningar: 1. Någon har sagt att det fungerar att lossa termostathuset och hälla ner glykolblandning i motorblock och slangarna som går till avgassystemet. Är detta en fungerande metod? Det hade ju varit trevligt för det är ju en ganska enkel metod jämfört med de nedanstående. 2. Andra säger att man skall återcirkulera glykolblandning tills man är säker på att termostaten öppnat och glykolblandningen cirkulerat genom motorblocket. Detta är ju lite mer komplicerat än ovan, då man måste fånga upp glykolen, som på ett 290drev sprutar ut både uppe i skölden (tror det kallas så) och tillsammans med avgaserna längst bak på drevet. Dessutom måste man ju skicka tillbaka glykolblandningen in i motorn. Här föreslås dränkbara pumpar kopplade till spolmuffar och liknande lösningar. Dessutom måste man köra motorn en bra stund och lista ut när termostaten öppnat. Hur vet man det? 3. Andra säger att man vid en helt dränerad motor inte behöver varmköra (och vänta på att termostaten öppnar) utan att motorn kall kommer att suga in glykolblandningen tills den fyllts. Stämmer det verkligen? Det skulle ju göra hela operationen enklare. Då slipper man ju återcirkulera glykolen. Då behöver man ju bara köra motorn tills den fyllts och det börjar komma glykol ur skölden/drevet. Vad säger ni om dessa metoder? mvh, Nicke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 26 Oktober , 2014 Hej, Både 1. och 3. är korrekta metoder så länge allt vatten är dränerat i motor och kylsystem innan glykol 50/50 tillförs. Iom att du har VP som ju har impellern i motorrummet kan det vara klokt att då lossa slangen före impellern och tillföra glykol 50/50 där istället för genom spolmuff pga att det då blir lättare för impellern att suga den kortare vägen och impellern slipper gå torr i onödan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 27 Oktober , 2014 Hej! 1 & 3 känns ju enklare (i min situation) så det vore bra om de fungerar, men det som gör mig lite orolig inför för de lösningarna är: Lösning 1: Jag är lite orolig för att jag inte kommer kunna fylla hela systemet utan att det bildas en massa luftfickor. Lösning 3: Jag förstår inte riktigt hur en dränerad motor med stängd termostat skall kunna suga i sig glykolblandningen. Bifogar ritningar på kylsystem och termostathus. mvh, Nicke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 27 Oktober , 2014 Ang lösning 3: På ritningen av termostathuset ser det i och för sig ut som om motorn kommer kunna suga in glykolblandning i motorblocket via 1 -> 2 -> 5, även om termostaten är stängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 27 Oktober , 2014 Har inte läst alla svar så utförligt men jag rådfrågade två penta verkstäder om detta för något år sedan och de menar att om du tömt motorn på vatten så kommer den att fylla upp motorblocket först när du kopplar på glykolblandingen på motorn/drevet. Du behöver alltså inte vänta på att termostaten ska öppna, blocket kommer fyllas ändå. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 27 Oktober , 2014 Hej. Det är så att termostaten är "sist" i systemet. Är motorn full av vatten och termostaten är stängd så kommer inget vatten ur motorn, likaså kan i inget vatten komma in utan det passerar i termostathuset och rakt ut till limporna. Är motorn däremot tömd så gör det inget om termostaten är stängd, motorn fylls ändå, då plats finns för ny vätska. // Peter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 27 Oktober , 2014 Finns det ingen kran som tappar ut vattnet på sidan av motorn? Det finns på min. Kan man släppa ut vattnet så kan det inte frysa.........sägs det..... Lossa en slang å en hink under? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 27 Oktober , 2014 Hej igen. Säkrast att köra igenom glykol, det kan vara fickor med vatten som kan frysa. Sedan är det ju skönt med rostskydd över vintern. //Peter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
viza 1 Postad 27 Oktober , 2014 Även om min metod kräver lite tycker jag den känns säker. Jag har också Penta motor/drev. Tömde och sköljde först motorn. Tog en drevsävk och kopplade en enkel länspump till spolmuffen. Pumen i botten på säcken. Körde pumpen en stund innan jag startade motorn för att impellern inte skulle gå torr. (Skulle tro det hade räckt) Sen fick motorn gå med länspumpen ansluten till spolmuffen tills tempmätaren visade arbetstemp. Läste sen av fryspunkten i blandningen jag hade i säcken. Jag "krympte" volymen i säcken genom att vika upp ett hörn. Behövde ca 15-20 l färdigblandad glykollösning. Efteråt tappade jag upp glykolen på dunk till nästa år. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 3 November , 2014 Tack för alla goda råd! Jag körde på metod 3 och det verkade fungera bra. Jag gjorde så här: 1. Blandade två hinkar med 50/50 koncentrerad glykol och vatten och ställde dem på badbryggan 2. Därifrån drog jag en bit trädgårdsslang till en spolmuff på drevet. 3. Jag tejpade spolmuffen tätt mot drevet och tejpade igen dräneringshålet på undersidan av drevet (för att motorn skulle suga glykolen och inte luft) 4. Jag drog igång motorn och den började genast suga i sig glykolblandningen 5. När den sugit i sig nästan bägge hinkarna så började det komma ut glykolblandning vid skölden 6. Då sprutade jag konserveringsolja ner i förgasaren 7. Det rök rejält om avgaserna, men motorn dog inte så jag slog av den. 8. Slutligen demonterade jag impellern och tog hem den för frostfri förvaring. Vet inte om den mått bättre av att sitta kvar i det glykolfyllda impellerhuset. mvh, Nicke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 November , 2014 Impellern mår bäst hemma, helst insmord med glycerin. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 November , 2014 Även om min metod kräver lite tycker jag den känns säker. Jag har också Penta motor/drev. Tömde och sköljde först motorn. Tog en drevsävk och kopplade en enkel länspump till spolmuffen. Pumen i botten på säcken. Körde pumpen en stund innan jag startade motorn för att impellern inte skulle gå torr. (Skulle tro det hade räckt) Sen fick motorn gå med länspumpen ansluten till spolmuffen tills tempmätaren visade arbetstemp. Läste sen av fryspunkten i blandningen jag hade i säcken. Jag "krympte" volymen i säcken genom att vika upp ett hörn. Behövde ca 15-20 l färdigblandad glykollösning. Efteråt tappade jag upp glykolen på dunk till nästa år. Impellern klarar 30 sek torrkörning men den är troligen inte torr när du startar. Det finns en liten fara med att köra elpumpen utan att motorn är igång. Vatten kan komma in i cylindrarna. Ingen fara om man startar motorn direkt men stoppa elpumpen innan motorn stängs av. Troligen kan man ta ut impellern, skruva tillbaka locket och låta elpumpen ersätta motorns kylvattenpump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 5 November , 2014 Metod 2 är inte bara krånglig som satan utan den är direkt felaktig. Termostater är nyckfulla små enheter och hur vattnet sköljs runt och blandas med glykolen inuti motorn kan vi endast spekulera i. Töm blocket!@# Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 5 November , 2014 Metod 2 är inte bara krånglig som satan utan den är direkt felaktig. Termostater är nyckfulla små enheter och hur vattnet sköljs runt och blandas med glykolen inuti motorn kan vi endast spekulera i. Töm blocket!@# Blocket var redan tömt. Det var en av förutsättningarna. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 5 November , 2014 Metod 2 är inte bara krånglig som satan utan den är direkt felaktig. Termostater är nyckfulla små enheter och hur vattnet sköljs runt och blandas med glykolen inuti motorn kan vi endast spekulera i. Töm blocket!@# Blocket var redan tömt. Det var en av förutsättningarna. :-) Ajaj... jag läste fel! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Watermill 1 Postad 8 November , 2014 Många sätt att göra något enkelt krångligt! Så här gjorde jag med min VP 571 med 290 drev: Lossa sugslangen på insidan av skölden, skarva denna med en ca 1,5m lång armerad genomskinlig slang från Bahaus el liknande! tappa ur sjövattnet ur motorn om det är möjligt (om kranarna eller pluggarna inte är helt fastrostade)! Plocka bort termostaten ur termostathuset och återmontera termostathuset! Detta garanterar att glykolblandningen hamnar där den skall i blocket och inte bara blåser ut med avgaserna och bara konserverar limporna! Ner med den skarvade sugslangen i 50/50 blandningen och starta motorn och vips har du garanterat glykolblandningen där den skall vara! Återmontera suglang till skölden och montera tillbaks termostaten! Klart!! Du kan altid hälla i lite konserveringsolja i förgasaren när glykolblandningen håller på att ta slut i hinken men räkna med en ordentlig rökare när du startar upp till våren och den går som ett arsel med oljekladdiga stift men det brukar släppa med lite fullgas körning efter sjösättning och det är alltid stimulerande!! Watermill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser