Axelvevaxel 15 Postad 12 Februari , 2015 Värt att notera är att Mercury har slutat att sälja dom mindre Opimaxen,med något undantag. Så har tvåtakana spelat ut sin roll? Enligt Mercury. Tror du har helt fel där faktiskt. Enl mekanikerna som servar både Mercury och Evinrude så fungerar de mycket bra och att servicen är 3års period är ngt folk gillar. Då slipper folk dra ekipaget varje höst till en verkstad ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 12 Februari , 2015 Mums med en ny Mercury - 2 liter, kamkedja, snygg design! Med rätt propp så finns fin prestanda, även vid vattenskidåkning. 80 hk sitter säkert som en smäck på en HR480 kan jag tro. Har sett flera med Optimax 75:or, som väl har ungefär samma vikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 14 Februari , 2015 (redigerade) När man läser alla dina inlägg //EsoxDalbo// börjar jag faktiskt tro att du är ngn Återförsäljare för ett visst bolag. Tror du är ngn försäljare som inte fattar ett dugg om motorer. Vad är kamvinkeln på en 5 cylindrig motor? hehe. Redigerad 14 Februari , 2015 av Axelvevaxel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 14 Februari , 2015 Tyvärr helt fel antagande. Kör Suzuki och gillar Yamaha skarpt. Tror att Mercurys nya 80-115hk är fina motorer. Har 5 cylindrig maskin i min bil och den går bra, bryr mig inte speciellt mycket om tekniken, huvudsaken att sakerna fungerar och går gött. Tror säker att du blir nöjd med din Evinrude om du har valt en sådan, du ville ju ha något lättskött och då passar det ju bra med 3 års "köra". Lycka till med vattenskidåkningen, jag ser redan fram emot lite plattvatten och en skön sommar i övrigt med mycket båtåkande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattejao 0 Postad 15 Februari , 2015 Har ni missat dem här? Vad säger dessa två klipp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 16 Februari , 2015 Har ni missat dem här? Vad säger dessa två klipp? De säger att det är Evinrude US som har gjort de här filmerna. Det är bara rent pinsamt... Tror man att de här klippen speglar verkligheten, ja då tror man nog på en rödklädd man vid jul också. Har tittat lite på Evinrudes nya motor. Stort plus för integrerad hydraulstyrning. Men den som har designat motorn måste ha varit bakfull när det gjordes. Är fortfarande av åsikten... Hade tvåtakt varit framtiden, då hade de japanska märkena inte hållt fast vid sina fyrtaktare. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattejao 0 Postad 16 Februari , 2015 Ja, klippen är fejk och stämmer inte alls överens med verkligheten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 16 Februari , 2015 (redigerade) Jag hade en Yamaha 100hk 4-takt på en Yamarin 56SC årsm 2006. Vart grymt besviken när den inte orkade dra upp sonen på vattenskidor. Sonen är stor o vältränad runt 120kg och vi var 4 st i båten. Men va fan 100Hk. båten toppade 38knop men var jäkligt klen ändå. Redigerad 16 Februari , 2015 av Axelvevaxel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 17 Februari , 2015 Jag hade en Yamaha 100hk 4-takt på en Yamarin 56SC årsm 2006. Vart grymt besviken när den inte orkade dra upp sonen på vattenskidor. Sonen är stor o vältränad runt 120kg och vi var 4 st i båten. Men va fan 100Hk. båten toppade 38knop men var jäkligt klen ändå. Hur stor volym var motorn på? Om det var samma som dagens 100 hk är jag inte förvånad. Den ligger på knappa 1,6 liter. Både Suzukis och Mercurys 100 hk ligger på över 2 liter. Att bara titta på klistermärket på motorkåpan när man köper motor är dödsdömt. Hondas 100 hk är teoretiskt sett svagast i klassen med sina knappa 1,5 liter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 17 Februari , 2015 (redigerade) Japp den var 1,6L men att 2 Liters motorn ska vara så himla mycket bättre går jag inte på. Tänkte mig en jämförelse. Tex. en 3 cylindrig tvåtaktare har ju 120 grader mellan varje smäll medans en fyrtaktare måste vara 6 cylindrig för att uppnå samma. Så klart att tvåtaktarna blir starkare även om fyrtaktaren har lite större kubik med tanke på cylinder antalet också. Redigerad 17 Februari , 2015 av Axelvevaxel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 17 Februari , 2015 Japp den var 1,6L men att 2 Liters motorn ska vara så himla mycket bättre går jag inte på. Tänkte mig en jämförelse. Tex. en 3 cylindrig tvåtaktare har ju 120 grader mellan varje smäll medans en fyrtaktare måste vara 6 cylindrig för att uppnå samma. Så klart att tvåtaktarna blir starkare även om fyrtaktaren har lite större kubik med tanke på cylinder antalet också. Vad hade du för propeller? I mina öron låter det som du var proppad för fart snarare än snabb planing. Jag hade tidigare en yamarin 56 ht (samma skriv som SC) med F80 (samma motor som F100 fast strypt) och hade absolut inga problem att dra upp vattenskidåkare med några personer i båten. Jag hade dock en toppfart på 32-33 knop med standard 19" alupropp Vid ett tillfälle var vi 6 vuxna och 3 barn tillsammans med packning för tre familjer. Då gick det segt upp i plan men upp kom vi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanistan 0 Postad 10 Mars , 2015 Hej alla..Här kommer min syn på ny 2 taktare. Dagsfärska nya problem kommer från mig. Jag köpte tyvärr en båt med evinrude etec 50 hk som paketpris. Vilken miss !!! Första fisketuren var i fredags.. ta ledigt från jobbet .. testa grejerna.. förväntningarna är på topp.. Båten i sjön gick bra.. men sen började problemen. En splitterny motor som aldrig körts startar inte ..och efter otaliga försök ringer jag åf .. Efter 4 timmars jobb med motorn ger åf upp.. de ska hämta hem den för felsökning. I pengar så har detta hittils kostat mig 1 dagslön. . 7 mil till och från sjön och 4 timmar med meka med ny evinrude med åf i telefonen.. För att inte snacka om frustrationen att ny motor inte fungerar.. Åf kommer måndag och hämtar båten.. innebär 1 ny dagslön förlorad.. konstaterat cirkulationspumpen är defekt..på en helt ny motor.. Åf tar dit en säljare för evinrudesverige som 'beklagar' och vill ge lite olja i kompensation!!! Här har jag förlorat 5000 spänn i bla förlorad lön för denna felaktiga pump.. och säljaren är 'ledsen' och vill ge mig olja Så agerar återförsäljaren för evinrude jag köpt den av och evinrude sverige.. Gör inte om mitt misstag och köp en båt man vill ha med en evinrude på.. Så .. Istället för som jag hade räknat med att åf skulle lösa det med mig.. och sedan tvista med evinrude ..tji fick jag... Att evinrude vill ge lite olja för 'lilla problemet' säger väl allt.. Efter samtal av evinrudes sverigechef så visar han kanske bolagets rätta attityd när ngt händer.. fruktansvärt otrevlig, och har vissa brister i svenskt rätt vad gäller skadestånd.. deras åsikt är att jag inte ska kompenseras för mina utlägg" Jag finns i Borås göteborgsområdet.. så vet ni detta med .. Hojta till om ni vill ha mer uppgifter.. mail konversation kan visas så alla kan få se inget är anpassat för passa min version enbart.. Så tyvärr är det inget STING i vissa .. o ja..det ordet är en pik vilket båtmärke som tyvärr är utrustad med evinrudes motor.. Allt kan bli fel... men hur man vill ta ansvar för det är en annan sak.. Min upplevelse är att evinrudes snack om bra saker.. är bara prat.. för inte ens viljan att göra rätt för sig när deras saker är trasiga från högsta chefshåll.. då är nivån lagd på deras produkter och vilja att visa man är bra.. Nä.. håll er till 4 taktare av bra märken för min åsikt av evinrude är att det hör hemma i Sverker Olofssons soptunna. . Och samma sak med evinrudes vilja att vara professionell aktör när ngt händer.. Evinrude och sting är den snyggaste kombinationen på verkstaden... helt klart..och miljömotor.. ja den startar inte.. Säger inte att allt är kass med evinrude. .men jag har inte hittat ngt bra än.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 11 Mars , 2015 (redigerade) Tråkigt men jag har aldrig hört att en person som råkat ut för ngt liknande som du har den konversationen i sitt framförande. Hade ngn råkat ut för att en ny bil tex en Audi skulle vara kass hade man då framfört detta på liknande sätt, typ köp en BMW istället? Tror du tyvärr är en försäljare med ny Nick här i forumet som borde hamna i soptunnan enl min mening "Boat" Redigerad 11 Mars , 2015 av Axelvevaxel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanistan 0 Postad 11 Mars , 2015 (redigerade) Då jag inte vet hur man raderar inlägg så nöjer jag att säga detta är felskickat och "ska raderas "..svar till Axel följer nedan. Redigerad 11 Mars , 2015 av johanistan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanistan 0 Postad 11 Mars , 2015 (redigerade) Jag mailar dig mitt telefonnummer axel.. för säljare är jag inte..och skulle jag vart det.. skulle jag vara en usel sådan då jag inte namnger ett specifikt märke "som folk ska köpa".. tänk om.. tänk rätt Eller vill du mail konversationen ? Redigerad 11 Mars , 2015 av johanistan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 11 Mars , 2015 Jag mailar dig mitt telefonnummer axel.. för säljare är jag inte..och skulle jag vart det.. skulle jag vara en usel sådan då jag inte namnger ett specifikt märke "som folk ska köpa".. tänk om.. tänk rätt Eller vill du mail konversationen ? Varför ska du vända dig till mig. Anmäl det hela till Konsumentverket om du är missnöjd. http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Gor-en-anmalan/Det-har-kan-du-inte-anmala/ Jag brukar läsa domar från dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 13 Mars , 2015 En massa klagomål... Tycker faktiskt du tar i lite väl mycket här. Att den svenska agenten och återförsäljaren bemött dig dåligt innebär inte att Evinrude gör dåliga motorer. Hade detta hänt i ett annat land hade det kanske varit en helt annan historia. Båten hade troligen inte lämnat verkstaden förrän den var testad ordentligt. Jag var också i kontakt med Sveriges Evinrude-representant för något år sedan för att jag var intresserad av att bli återförsäljare för Evinrude. Men han var ganska nosig i sitt bemötande och ville inte sälja några Evinrude-motorer till mig eftersom jag sålde andra märken för billigt (vad det nu hade med saken att göra). När jag frågade vilka marginaler de jobbar med så fick jag inget svar. Det slutade med att jag köpte in motorerna utomlands istället, och har inte haft problem med en enda motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 13 Mars , 2015 (redigerade) har ägt tre evinrude sedan 1973,två var jättebra,en motor svag,bytte till yamaha,samtliga tvåtaktare,dagens evinrude är i stort äldre konstruktioner med ny insprutnings teknik,som exempel evinrude 50hk med två cylindrar?? vem fan köper en sådan,ja köpte en fyrcylindrig Mercury,samma som Yamaha gör förutom färg kåpor mm,dåliga är evinrude väl inte men finns bättre motorer att satsa på. Redigerad 13 Mars , 2015 av karluno Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 13 Mars , 2015 En tvåtaktare som har 2 cylindrar har ju 180 grader per smäll. En Fyrtaktare med 4 cylindrar har också 180 grader per smäll. Så skulle man ha en 4 cylindrig tvåtaktare skulle ju smällarna komma lika en fyrtakts V8 vilket de andra inte har i den storleksklassen. Så att en Evinrude 50hk 2cyl tvåtaktare är då lika som tex Mercury 50hk 4cyl fyrtakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezz 1 Postad 16 Mars , 2015 Ni som gillar Evinrude använd sökfunktionen så hittar ni mycket skit om Evinrude. själv så tar jag inte på motorn med tång. Nu glad och nöjd ägare av Suzuki.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 16 Mars , 2015 (redigerade) Ni som gillar Evinrude använd sökfunktionen så hittar ni mycket skit om Evinrude. själv så tar jag inte på motorn med tång. Nu glad och nöjd ägare av Suzuki.... Hehe helt otroligt , Man blir så trött på dessa jon. Nu Måndag morgon så har försäljarna vaknat igen. Har skrivit det förr! Kul Kille! ? Redigerad 16 Mars , 2015 av Axelvevaxel 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 17 Mars , 2015 Lägg ner skitsnacket är ni snälla. Har man otur spelar det ingen roll vilket fabrikat man köper. Jag vet Suzuki-motorer och Yamaha-motorer som rasat efter 5 år också. Har t.o.m. haft problem med nya Honda-motorer. Alla nöjda ägare har ingen anledning att skriva på ett forum, så det är inte så konstigt att man bara hittar problem när man söker i forumet. Det är väl det forumet är till för? Att hjälpa varandra lösa problem? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezz 1 Postad 17 Mars , 2015 Ni som gillar Evinrude använd sökfunktionen så hittar ni mycket skit om Evinrude. själv så tar jag inte på motorn med tång. Nu glad och nöjd ägare av Suzuki.... Hehe helt otroligt , Man blir så trött på dessa jon. Nu Måndag morgon så har försäljarna vaknat igen. Har skrivit det förr! Kul Kille! ? Kalla mig gärna jon om det känns bättre men det är på gränsen till påhopp!!! Försäljare är jag inte och jag har förlorat en sambla massa pengar på dessa skitmotorer! Evinrude O-täck som knappast borde få säljas. Har nästan blivit stående mitt ute i Vänern två gånger och jag har haft två av dessa skitmotorer och det har vart samma fel på dem båda. Det är lätt för försäljare som står i en varm saluhall att säga att det inte är några problem men när du står mitt ute i vänern där mobilen inte fungerar då är det fan inte kul längre. Varenda försommar så kommer det nya Jon som tror att de nya 2-Taktarna är mycket bättre än de med den gammla tekniken. Det är samma gammla skit teknik och en båtmotor ska du fan inte behöva lägga en endaste tanke på när du är ute på sjön. (Den ska bara gå) O-täck får du lyssna på hela tiden så den går som den ska och missa fan inte att hålla koll på volten för annars så blir du utan ström i startbatteriet. Köp 4-T och njut av båtlivet istället för att bråka med generalagenter och marinor. Om du köper en japps som är blå eller svart eller silverfärgad det har ingen större betydelse för de är i stort lika säkra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 18 Mars , 2015 (redigerade) Lite roligt att läsa alla konstiga åsikter och bedrövelser som vissa råkat ut för, säkert några med flera Nick, då man ser hur de skriver. Jag har haft båtar, husbilar, mc och flera nyare bilar men har aldrig träffat på att i ett forum några på liknande sätt försöker svärta ner en produkt som just moderna tvåtaktare som här. Vad har de att vinna på detta, jo de säljer andra märken troligtvis? Kanske är det så att det är skit bakom spakarna eller så vill de känna pengar på all Service? Evinrude hade som sagt vissa problem runt 2003. Skulle de vara så dåliga som vissa påstår, varför har de då en intervall med 3års Service för att Garantin ska gälla och inte varje år som Fyrtaktarna? Jag har haft fyrtakts utombordare både Yamaha 100hk o Mercury 50hk och har inget emot att köpa en igen, men detta klena Vridmoment och alltid återkommande Service varje år, för att Garantin ska gälla är inte kul. Att med en Båt o Trailer släpa till en återförsäljare varje höst kan jag gärna slippa . Suzuki har ju 7års Garanti, bra motorer men vad kostar det i förlorat arbetsinkomst att ha denna garanti? Har själv en trimmer STIHL, 4-taktare som måste ha oljeblandad bensin, Tänk ! Redigerad 18 Mars , 2015 av Axelvevaxel 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 18 Mars , 2015 (redigerade) Om nu Pezz råkat ut för samma fel på två olika motorer så är det troligtvis en tidig modell han hade. Att dessutom 4-taktare skulle vara idiotsäkert talar lite emot sig självt, eftersom de har hundratals fler rörliga delar än 2-taktare som kan gå sönder. Att grundkonstruktionen är gammal ser jag bara som en fördel. Det är beprövat. Axelvevaxel: Glöm inte de nya G2-motorerna som har 5 års serviceintervall. Under den tiden har 4-taktsmotorn kostat ca 20.000 kr i service exkl. förlorad arbetsinkomst. Redigerad 18 Mars , 2015 av Sardaukar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 18 Mars , 2015 Förlorad arbetsinkomst är väl att man har någon form av frånvaro från sitt arbete? Underhållsfritt är ett bra argument, men det skulle vara intressant att veta hur många Evinrudeägare som inte gör ett skvatt med sin motor på 3 år? Att återge sina erfarenheter är väl helt OK, kan knappast kallas att svärta ned en produkt. Det är säkert många som arbetar med försäljning av produkter i någon form - och det tycker jag är en viktig funktion i ett företag. Återigen är säkert Evinrude ett bra märke, men att övriga märken på marknaden har valt 4-takt visar på någon form av inrikning iaf. Någon som har haft stora problem med en ny 4-takt inköpt senaste åren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 18 Mars , 2015 (redigerade) Att återge sina erfarenheter tycker jag är helt ok. Men när man direkt börjar att spy galla över ett visst märke då tycker jag att det verkar vara otroligt oseriöst. Har man dålig erfarenhet av ngt så uttrycker man sig inte så som vissa Nick personerna gör. Ganska genomskinligt i mitt tycke. Sen att många väljer fyrtakt är väl ganska normalt då marknaden mest består av dessa nu förtiden. Var själv inne på Mercurys nya 80hk till min nu beställda båt, men nu vart det Evinrude 75hk efter kontakter med två oberoende Serviceverkstäder. Jag uppskattar att "slippa" släpa på båt o motor till en Service verkstad varje Höst. Har haft Husbil o Husvagnar som ska fukttestas varje år och det är ett elände att hålla på med detta för Garantins skull. Så inget ont om fyrtaktare för det!! Men det passar inte mig, då jag vet vilket skit det är varje Höst eller Vår! Redigerad 18 Mars , 2015 av Axelvevaxel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezz 1 Postad 19 Mars , 2015 Mina evinrude har var 09- och 10 så de var väl ganska gammla. Men det blev många turer till marinan och det är en kostnad det med men jag tar ej upp den kosten. Stiften kostar ca 800 stycket och Evinrude gillar dem för det går åt en del. Glöm ej att vrida dem rätt när du sätter i dem. Har du otur så får du ett stift som du ej kan anväda för du kan ej vrida den rätt när du uppnåt momenten. De duger som bojsänke men även där är 4-T lite bättre då den har några kilo till. Alla motorer går att köra tre år utan service men det är fler punkter än att motoroljan ska bytas. Där är det ingen skilnad med på 4-T gör man det när man ändå håller på för motorn mår gott av det. 4-T forever.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 19 Mars , 2015 (redigerade) Ingen ide att skriva mer just om detta. Det går ju knappast att kolla hur hederligt vissa skriver. Skulle jag vara missnöjd med ngt märke så skulle jag återgett vad jag varit med om o sen gått vidare i livet. Men detta skitsnack som vissa återger gång efter gång är inte trovärdigt tyvärr! Tror att dessa nedvärderingar ifrån vissa istället gynnar Köpen av tvåtaktare, som meken sa. Det är väldigt populärt med 3års servicen och de är inga problem med dem heller. Så ni serviceverkstäder som servar 4-Taktare skaffa ett extrajobb. Kanske behövs det fler till morgonpressen DN mm. Hehe Redigerad 19 Mars , 2015 av Axelvevaxel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser