Twister550 143 Postad 24 Oktober , 2014 Haha, jag är inte här för att vinna diskussionen så någon taktik har jag inte funderat på över huvud taget.. Jo vi använder alla delar av fartregistret, vi puttrar ofta långsamt, vi kör ofta i marschfart på dryga 20 knop, och det händer att vi kör full fart som brukar hamna runt 30 knop också, allt beroende på vad som står på dagordningen... Jag vet vad jag har läst, jag vet att jag kan rekommendera insprutade 2-taktare som bra motorer. Som svar på TS fråga..... Anser du att jag är helt ute och reser så kan du bevisa din ståndpunkt likväl som jag ska bevisa min. Jag vinner inget på förespråka en motor som jag är nöjd med för egen del, jag ser därför ingen vits att lägga ner tid på att återfinna de tester jag läst. Det finns många förespråkare för 4-taktare och överlag är det bra maskiner, men av de skäl jag redovisat, utifrån mina värderingar väljer jag annorlunda. Vill du tro att jag hämtat de påståenden rakt ur luften så stör inte det mig..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 24 Oktober , 2014 Vad du vill Twister, en värdering kan ju alltid fungera som vägledning. Taktik eller strategi, he he... Har inte påstått att du är ute och reser, men om man lägger fram saker och ting positivt jämfört med ett annat alternativ, så är det givetvis bra om det går att källgranska eller verifiera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EW71 3 Postad 24 Oktober , 2014 (redigerade) Intressant diskussion som dessutom är högintressant för egen del. Som jag skrev i en annan tråd väljer jag mellan en Mercury 4-takt 50 hästare alt. Evinrude E-Tec 50 hästare till en HR 440 SC, bägge varianter kampanjas hos olika återförsäljare och jag har dessutom en lätt beggad 440 med E-tec motor i tankarna Återigen är det väl bara konstatera att alla har olika åsikter och erfarenheter av moderna 2- resp. 4-taktsmaskiner. Servicekostnad för en Mercury på 3 år skulle landa på runda slängar 3 x 2.300.- + olja hos en stor återförsäljare medans E-tec´n behöver en service under motsvarande tid, vet dock ej kostnad för denna.Använder sig Mercury av kamrem- eller kedja? Kunde inte hitta nån info på Mercury´s hemsidaEn annan aspekt jag inte tänkt på tidigare men absolut kan vara avgörande är närheten till en auktoriserad verkstad som kan serva motorerna...båten kommer ligga i Lidköpingsområdet vilket gör Mercury till den enkla valet medans Evinrude´s närmaste verkstad blir Åmål, ganska omständigt att transportera motorn en längre bit för en service./Rådvill velpelle Redigerad 24 Oktober , 2014 av EW71 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 24 Oktober , 2014 Närhet till märkesverkstad är inte att förakta vid ett eventuellt problem, jag kan bogsera med annan båt till marinan som tar hand om min evinrude, eller traila för den delen, skulle jag valt t.ex. Zuzuki hade jag blivit tvungen att traila vid alla tillfällen då avståndet dit är väl långt för bogsering.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 25 Oktober , 2014 Intressant läsning och många goda tankar. Nu har jag ju aldrig ens ägt en utombordare men jag kostar på mig att ventilera några reflektioner ändå. För mig är god komfort viktigt. Nu sitter jag med en V8 bensin vilken har len och tyst gång jämfört med ett dieselalternativ. Visserligen kan jag uppskatta råstyrkan hos en diesel men komforten hos bensinaren är svårslagen. En god vän till mig har en Yamaha 150-hästars tvåtaktare som har goda prestanda men varken kan beskyllas för att vara len eller tyst... En mycket avlägsen bekant pysslar med att bygga om diverse äldre fartyg till lustjakter. Det enda han vill ha är tvåtakts diesel eftersom de aldrig går sönder så mycket att de inte kan driva båten framåt, dessutom kan man hälla vad som helst i tanken så länge som det är ens avlägset brännbart och skapligt flytande. Bränslebiten har ju knappast någon bäring på aktersnurror, framför allt inte insprutare, men det vittnar ändå om en tvåtaktares inbyggda ovilja att gå sönder. Att vi inte ser några inombords tvåtaktare (diesel eller bensin) tror jag främst beror på två saker – en djupt rotad skepsis bland inombordarfolket till tekniken samt brist på lämpliga kommersiella motorer att utgå ifrån. Det relativt enkla i att byta en motor på akterspegeln gör nog att man blir lite mer öppen för att testa något nytt, sedan är ju servicefördelarna relativt sett större – en inombordare dras ju ändå med komplexa sötvattensystem som ska konserveras/underhållas (förutom övriga komfortsystem som större båtar ofta har ex. toa) varför fyrtaktsunderhållet ändå blir en liten del av totalen. Bland motorcyklar har vi sett en snabb uppgång av tvåtaktare de senaste åren (inom mx och enduro). Även på förgasarmodeller är oljeinblandingen nu nere på drygt 1,5 procent och serviceintervall som kolvbyte ligger på samma nivå som motsvarande fyrtaktare. Skillnaden är att man byter en tvåtaktskolv både enkelt och snabbt själv, inte lika så smidigt med fyrtakt. När en tvåtaktare pajar nyper/skär de oftast vilket i sämsta fall innebär ny cylinder. När en fyrtaktare gör det blir det oftast bara skit av alltihop. Men även här handlar det om personliga preferenser – själv föredrar jag en större fyrtakt i spåret eftersom jag gillar karaktären. Jag skulle bli förvånad om vi inte inom ett par år kommer att se tvåtaktare igen bland rena gathojar, kanske då överladdade i någon form. Tillbaka till båt. Om det finns en lämplig modern tvåtaktare den dag (om) jag ska byta min V8 är jag definitivt intresserad OM den är komfortabel. Väsentligt lägre vikt och mindre mått är klart intressanta aspekter. Ur ett miljöhänseende har ju tvåtaktaren också den fördelen att den inte drar någon olja när den inte körs, vilket en fyrtaktare gör. Skulle jag skaffa en liten jolle (att ha på släp eller hänga i dävertar) med utombordare idag skulle jag välja tvåtakt. Ett minimum av underhåll och lätt att reparera känns bra. Skulle jag byta till en utombordarbåt skulle jag troligtvis välja fyrtakt eftersom jag sällan kör fort och uppskattar en tyst gång på låga varv. Ekonomin bryr jag mig inte så mycket i så länge som det inte sticker iväg alldeles överjäkligt åt ena eller andra hållet – båtar är ju pengar i sjön oavsett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 25 Oktober , 2014 Flippermarin har en test av 150hk från 2012 på sin hemsida. E-tec hade bäst acc, men bullrade mest, törstigast och långsammast på topp. Tester är svårt, olika båtar och propellerval kan ge helt andra resultat. E-tec är goa maskiner(själv haft en) men är inte överlägsna på något sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 25 Oktober , 2014 Twister, då kanske det i slutändan var närheten till Åf som avgjorde (bogseringsmöjligheter) och kanske priset då du tog ut en 2 år gammal motor? EW71, till din båt från ett användarpespektiv hade jag valt en E-tech om det blir mycket vattensport, blir det mer fiske och transporter till badvikar hade jag valt Mercury. Från ett praktiskt perspektiv skulle jag valt den Åf som ligger nämast. Å andra sidan, går båten bara i sötvatten och om jag kunde förvara den frostfritt hade jag valt en E-tech, om det är så väl att den bara behöver service var tredje år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 25 Oktober , 2014 Tycker ni resonerar lite tokigt när ni jämför vikterna på olika hästkrafter. En Optimax på 75 hk är ju samma motor som en Optimax på 125 hk, alltså samma vikt, så det blir ju lite snett när ni jämför vikten på en 75 hk Optimax med en 80 hk Suzuki, som ju också är samma motor som Suzukis 90 hk. Utöver det så är jag lite motståndare till att jämföra hästkrafter över huvudtaget. Jag jämför helst cylindervolym mellan motorer istället. Det största skämtet är nog Yamahas 70 hk på 119 kg. Visst den är lätt om man jämför med siffrorna som står på kåpan, men den har samma cylindervolym som deras 50 hk. Suzukis 70 hk har samma volym som deras 90 hk. Vilken av Yamahas och Suzukis 70 hk tror ni har bäst prestanda? Köper man en lätt motor så får man också betala priset för sämre vridmoment. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 25 Oktober , 2014 Håller med dig Sardaukar angående vikten, lite därav mitt resonemang - "same, same". Vikten kan vara en parameter om båten är lätt eller ligger lågt i vattnet annars inte. När man bestämt sig angående motorstorlek ca +/- 10 hk och vad båten huvudsakligen ska användas till, så är det väl läge att titta på marknadsutbudet och egenskaperna - om man har möjlighet att välja. Testet som ziggemannen hänvisar till ger en viss indikation angående 2 vs 4-takt och förhållandet vikt/cylindervolym. Fungerar nog väl som referens även på mindre motorstorlekar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 Oktober , 2014 (redigerade) Tycker ni resonerar lite tokigt när ni jämför vikterna på olika hästkrafter. En Optimax på 75 hk är ju samma motor som en Optimax på 125 hk, alltså samma vikt, så det blir ju lite snett när ni jämför vikten på en 75 hk Optimax med en 80 hk Suzuki, som ju också är samma motor som Suzukis 90 hk. Utöver det så är jag lite motståndare till att jämföra hästkrafter över huvudtaget. Jag jämför helst cylindervolym mellan motorer istället. Det största skämtet är nog Yamahas 70 hk på 119 kg. Visst den är lätt om man jämför med siffrorna som står på kåpan, men den har samma cylindervolym som deras 50 hk. Suzukis 70 hk har samma volym som deras 90 hk. Vilken av Yamahas och Suzukis 70 hk tror ni har bäst prestanda? Köper man en lätt motor så får man också betala priset för sämre vridmoment. Cylindervolym är naturligtvis avgörande på många sätt men så även antalet arbetstakter per motorvarv. Tvåtaktskolvar "jobbar" ju dubbelt så ofta, en gång varje vevaxelvarv mot fyrtaktarens varannat varv. (Ganska självklart men jag tycker ändå att det förtjänar att påpekas här, i princip blir en given motorvolym dubbelt så effektiv ifall antalet arbetstakter per varv kan dubbleras!?) Hur detta påverkar motorns totalvikt finns säkert många synpunkter på, men visst borde det ge fundamental fördel för tvåtaktare - ifall den nu kan göras miljömässigt okej med modern insprutningsteknik? Sen finns ju frågan om slitage och livslängd, små motorer i en tillverkares modellprogram som trimmats upp litet håller nog inte lika bra som volymmässigt större. För lager/slitage-ytor är nog i sådana fall konstruerade mindre ifrån början. Och viceversa. För mig framstår argumentet om vridmoment en smula konstigt, kanske avser du accelerationsförmåga från låga varvtal? Nå, intressant diskussion för gamla sanningar kan som sagt förändras av teknikutveckling. Redigerad 26 Oktober , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 26 Oktober , 2014 Det verkar vara många 2-taktfantaster i denna tråd. Efter att två av mina vänner har fått sina E-tec motorer 50hk & 90hk utbytta 2 respektive 3ggr pga. att de inte hittade felet på dem, så är det nog med info för mig. Båda kör 4-takt nu. Om nu 2-takt och E-tec skulle vara så fantastiskt bra och dra så lite bensin så man nästan får tappa ur lite, borde inte Yamaha, Honda & Suzuki tillverka 2-takt istället? //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezz 1 Postad 27 Oktober , 2014 Fick min O-tec utbytt en gång sedan tröttnade jag när det ej blev något bättre med nummer två. Bytte då själv till en suzuki 90hp som var lite tyngre men med lite mer cylindervolym. O-tec har mindre cylindervolym och sparkade upp min båt i bästa fall till ca 32kn med lite bensin och max en person i båten. Suzukin får upp båten lekande till 38kn med två pers i båten och då tappar den inget på topp varvet. Det som händer om jag bjuder in en tredje person så tappar den någon knop men behåller varvet. Jag får lite med slip på proppen! Jag hittar tyvärr inget bra med O-tec möjligen att den var något mer bränslesnål men vad hjälper det när jag blir frånkörd på sjön och får traila båten till marinan stup i ett. Testa sökfunktionen så hittar ni nog lite matnyttigt om O-tec Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Oktober , 2014 Intressant tråd har varit inne på att byta ut 80 tals murklan som är lite för kraftig för båten till något mindre och modernare, haft tankarna på direktinsprutat 2 takt, har även otimax dragits med problem? Kanske det får bli en tidig honda bf istället har sett några tidiga på annons som prisrasat rejält, gissar väl att det är förgasarstrul som dragit ner priserna eller har det varit annat strul med dessa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EW71 3 Postad 27 Oktober , 2014 Pezz, Jag förmodar det är en felskrivning för det är väl E-Tec du menar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 27 Oktober , 2014 Intressant tråd har varit inne på att byta ut 80 tals murklan som är lite för kraftig för båten till något mindre och modernare, haft tankarna på direktinsprutat 2 takt, har även otimax dragits med problem? Kanske det får bli en tidig honda bf istället har sett några tidiga på annons som prisrasat rejält, gissar väl att det är förgasarstrul som dragit ner priserna eller har det varit annat strul med dessa? Det beror på vilken storlek du ska ha. BF50 har jag haft ett antal som fungerat mycket bra. BF90 med förgasare har jag haft lite strul med, slog jag på fullt från stillastående, så kunde den stanna. Lokaliserade problemet till att Honda har satt dit mindre munstycken för att klara Carb kraven. Optimaxen har jag ingen erfarenhet av och har heller inte hört någon som haft problem med. Suzukis andrahandsvärde ligger väldigt lågt och de kom med insprutning väldigt tidigt. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezz 1 Postad 27 Oktober , 2014 Pezz, Jag förmodar det är en felskrivning för det är väl E-Tec du menar? Ingen felskrivning för jag tycker att den motorn är Otäck och har kostat mig väldigt mycket... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezz 1 Postad 27 Oktober , 2014 Kan tillägga att jag inte har hört något negativt om Optimaxen, möjligen att den kan vara känslig på batterierna samt att det kan vara bra att ha en extra kompressor rem eller alternativt spara den gamla. Jag har själv ingen erfarenhet om den men känns som ett bättre alternativ än O-tec om man nu ska ha 2T. 4T Forever Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Oktober , 2014 Tyckte om gången hos otimaxen men har ju nu en gammal 80hk dvs troligen runt 65 kusar som man nu mäter effekten och det är mer än tillräckligt kunde ändå inte utnyttja det sista trots att vi är 2 vuxna och 4 ungar samt mycket packning som brukar åka och nu när båten blivit "höststädad" på några hundra kilon ruttet och surt så är båten betydligt lättare så 40-50 moderna hk hade varit lagom. Optimax gränsen ligger väl på 75hk med andra ord tyvärr lite för stort. lutar åt någon billig 40-50bf av de långliggande på blocket (ev problem motorerna?), gissar att allt går att fixa till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EW71 3 Postad 27 Oktober , 2014 Pezz, Jag förmodar det är en felskrivning för det är väl E-Tec du menar? Ingen felskrivning för jag tycker att den motorn är Otäck och har kostat mig väldigt mycket... Point taken :-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 27 Oktober , 2014 Tyckte om gången hos otimaxen men har ju nu en gammal 80hk dvs troligen runt 65 kusar som man nu mäter effekten och det är mer än tillräckligt kunde ändå inte utnyttja det sista trots att vi är 2 vuxna och 4 ungar samt mycket packning som brukar åka och nu när båten blivit "höststädad" på några hundra kilon ruttet och surt så är båten betydligt lättare så 40-50 moderna hk hade varit lagom. Optimax gränsen ligger väl på 75hk med andra ord tyvärr lite för stort. lutar åt någon billig 40-50bf av de långliggande på blocket (ev problem motorerna?), gissar att allt går att fixa till. Tohatsu har ju insprutad 50 hk 2-takt, s.k. TLDI som är ganska slimmad. Har hört rykten om att Tohatsu och Mercury hade ett samarbete när de tog fram de insprutade 2-taktarna. Tekniken är i alla fall väldigt lika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Oktober , 2014 Tackar för tipset ska kollas, den honda bf för 20 lapp jag var sugen på var nu borta från blocket. Byter inte motor fören jag provåkt och det får vänta till tidig vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EW71 3 Postad 27 Oktober , 2014 Tackar oxå för svar!Det blev en Mercury 50-hästars 4-takt till HR440 SC, leverans/hämtning i vår Nu skall kompisen få fixa fram nån vettig GPS/Ekolod men det tar vi i en annan diskussion /Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 30 Oktober , 2014 Cylindervolym är naturligtvis avgörande på många sätt men så även antalet arbetstakter per motorvarv. Tvåtaktskolvar "jobbar" ju dubbelt så ofta, en gång varje vevaxelvarv mot fyrtaktarens varannat varv. (Ganska självklart men jag tycker ändå att det förtjänar att påpekas här, i princip blir en given motorvolym dubbelt så effektiv ifall antalet arbetstakter per varv kan dubbleras!?) Njaee.. Utombordare i en viss effektklass har ungefär samma slagvolym oavsett 2 eller 4-takt. Effekt skapas inte bara av antalet smällar utan oxå av kraften i varje smäll. Det smäller inte så ofta i en 4-taktare men när det väl smäller gör det det rejält. Det beror på att en 4-taktare förbereder sej mycket noga inför varje smäll medan tvåtaktaren hafsar sej igenom samma procedur.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 30 Oktober , 2014 Nja, du är nog lite ute och cyklar här:-) Dubbla mängdens expansionstakter ger mer energi med lägre slagvolym. Tvåtakt har en konstruktion som innebär vissa begränsningar, men med dagens teknik dvs direktinsprutning, är dessa nästan helt eliminerade. Att kalla tvåtakt "hafs" är trams. Fyrtakt har sina issues med ventilöverlapp osv vilket begränsar vartalsområde osv. Generalisera som du gör går inte. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 30 Oktober , 2014 (redigerade) Nej, du missförstod mej nog om du tycker att jag är ute och cyklar och generaliserar. Däremot försökte försökte jag använda ett lättsamt icke-tekniskt språkbruk för att förklara varför tvåtaktaren inte är dubbelt så effektiv trots att den arbetar dubbelt så ofta Direktisprutning löser problemet med att spolluften inte längre innehåller en bränsleluft-blandning, tyvärr introduceras lite andra problem som kräver avancerad teknik och en 2-takt DFI-motor är därför inte längre den enkla motor många vill påskina. Spolning med bränsleluft-blandning är helt förödande för verkningsgraden som alla brukare av förgasarmatade tvåtaktare märker vid macken. Däremot kvarstår problemet med att tvåtaktaren på mycket kort tid försöker gasväxla vid några få vevaxelgrader runt BDC medan fyrtaktaren använder ett helt varv för samma procedur och därmed lyckas betydligt bättre. Det var detta jag ville illustrera för Thomas-1 med jämförelsen hafsigt och noga och var inget förkastande av 2-taktstekniken i sej. Det är oxå därför en tvåtaktare inte är överlägsen verkningsgradsmässigt jämfört med en fyrtaktare i dessa storlekar. Får däremot en tvåtaktare hjälp på traven med att spola (överladdning), bättre med tid på sej (låga varv) och bättre metod att spola med (längdspolning mha utströmmare) är den överlägsen 4-taktaren verkningsgradsmässigt. Ingen av dessa saker går dock framgångsrikt att kombinera med de övriga egenskaper som behövs i en utombordare. Därför är verkningsgraden i en tvåtaktad DFI-utombordare och en fyrtaktad indirekt insprutad utombordare i dagsläget likvärdig. Valet mellan två och fyrtakt avgörs alltså av andra faktorer än verkningsgraden va gäller utombordare. Redigerad 30 Oktober , 2014 av jarb 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 30 Oktober , 2014 (redigerade) O för att förklara lite till varför man inte kan halvera slagvolymen i en tvåtaktare i denna storlek o få samma effekt som en dubbelt så stor fyrtaktare. Kraft skapas av cylindertrycket under arbetstakten tillsammans med kolvens yta. Detta tillsammans med den effektiva slaglängden ger vridmomentet och detta tillsammans med antalet gånger detta utförs (varvtalet/antalet takter) ger i slutändan effekten. Cylindertrycket och den effektiva slaglängden i en 2-taktare är lägre än för en 4-taktare med samma borrning/slag/varvtal däremot arbetas det dubbelt så ofta. I slutändan blir detta för en normal utombordare ungefär same same och därför är inte cylindervolymen hälften så stor.. Redigerad 30 Oktober , 2014 av jarb 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 31 Oktober , 2014 Tackar oxå för svar! Det blev en Mercury 50-hästars 4-takt till HR440 SC, leverans/hämtning i vår Nu skall kompisen få fixa fram nån vettig GPS/Ekolod men det tar vi i en annan diskussion /Erik du blir säkert nöjd ,har kört första säsongen med min Mercury,en toppen motor,bytte dock propellern till Mercurys fyrbladiga spitfire,be och få prova ut en sådan när du köper ny motor,en fyrbladig propp gör att båten går bättre,lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EW71 3 Postad 31 Oktober , 2014 (redigerade) du blir säkert nöjd ,har kört första säsongen med min Mercury,en toppen motor,bytte dock propellern till Mercurys fyrbladiga spitfire,be och få prova ut en sådan när du köper ny motor,en fyrbladig propp gör att båten går bättre,lycka till Tack! Tänkte nog börja med båt- och motor som de är. Finliret kommer när vi lär känna båten lite bättre Lång väntan till våren nu...kommer förmodligen titta till den om nån vecka eller så då vi ända är i Örebro Redigerad 31 Oktober , 2014 av EW71 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 2 November , 2014 Intressant tråd. Vaknade tidigt pga för mycket kaffe igår kväll. Jag har haft en E-tec 50 2009 i 6 säsonger och varit helt övertygad om att även nästa motor ska bli en likadan, jag brukar byta motor efter 8 år för att undvika problem. Vi kör mest sakta, det är bara när vi ska ut till havet som vi drar på samt för att kolla WOT lite då och då. På årets sista tur i spegelblankt väder och ca 2000 varv började motorn hacka till lite då och då. Väl i hamn så dränerade jag det vattenavskiljande 10 micron filtret men jag hittade inget konstigt. Men eftersom att problemet började vid 1800 varv så gick det utmärkt att köra med 1600 varv helt utan störning. Jag tillsatte bränslestabilisator Quicksilver nr 3, jag har fast rostfri tank. Sen körde jag motorn i över en timme både mot bryggan och i sjön för att få fram medlet till motorn och se om problemet försvann, det gjorde det inte. När båten var uppe så körde jag motorn obelastad med kylning men utan propeller, samma fel. Problemet är alltså oberoende av last utan är kopplat till varvtalet. Min slutsats är att det är bränslepumpen före det interna filtret (som jag också bytte) som strejkar. Vad jag vet så skiftar EMM driftsmode nånstans vid 2000 varv då den övergår från lågfart till högfart läge. Jag vet inte, har bara kollat diverse chattar. Jag lämnar in båten till våren så får vi se, hoppas bara att det inte finns vatten i insprutarna. Då blir de förstörda enligt verkstan, går ej att reparera och kostar 10000:-/st inkl arbete att byta. Jag vet inte om det funnits något vatten i tanken, jag har inte sett något när jag kollat. Kommer i vilket fall som helst att antingen slänga ut tanken och kör med lösa tankar som är lätta att hålla rena eller rengöra den på något sätt, den går ej att öppna, kanske försöker jag tömma tanken och sen fylla och åter pumpa ut 10 liter bensin med 10% Ksprit inblandat. Sedan fylla tanken med ny bensin och montera en extra vattenavskiljare med glaskopp avsedd för traktor. Bör funka, tar gärna emot råd och tips i den frågan. Min slutsats som berör den här tråden är att E-tec är en fantastisk maskin så länge den är inte utsätts för störningar i form av vatten etc. Min teori är att det kan ha kommit in en mindre mängd vatten som jag inte lagt märke till och att detta skadat förpumpen. Jag har nu förstått att dessa förfinade motorer är känsliga för föroreningar på ett helt annat sätt än gamla förgasarmotorer där man blåser rent, tutar och kör.Jag kommer alltid att köra med bränsletillsats för att smörja och skydda insprutarna. Här i Sverige så finns det tydligen ingen möjlighet att serva insprutare. I Florida finns det en firma som gör det och dit många sänder sina insprutare för service vart 5 e år. http://etecinjectors.com/eteccontact.html Hur länge håller en välskött insprutare? Troligen över 10 år. Jag vet inte, bara att det förr eller senare kommer att stå 10000:- på fakturan två gånger i rad. På de här 10 åren så hinner 4-taktaren att dra merkostnader för större belopp än så men utspritt över tid. Jag tror att de håller väldigt länge om man sköter om dem och använder tillsatser enligt rekommendation. Evinrude har en som heter 3 in 1. Jag har kört med den innan och märkt att jag fick 50 varv till i WOT efter ett tag. Nu blev det Mercurys Quicksilver system som är 3 olika flaskor a 200:-/st. Firman hade inte Evinrudes i år, ska skaffa den till våren hos en annan återförsäljare. Om man jämför med Yamaha 4 takt så tror jag nog att totalkostnaden för en livscykel blir rätt likartad eller till E-tecs fördel. Man ska bara veta att man kan få obehagliga klumpsummor i reparation istället för höga årliga kostnader. Man har byggt en fantastisk motor med få rörliga delar, billig service och enkelt ägande. Men man kompenserar sig med skyhöga reservdelspriser. Hur utfallet blir på en 10 års period är en öppen fråga. Det viktigaste är att man känner till hur känsliga dessa maskiner är och sköter dem som spädbarn från dag 1. Nu är det möjligt att jag byter till en liten motor eftersom att vi inte kör fort så ofta (Vi har mindre än 3 sjömil till de vanligaste utflyktsmålen). Då blir det en förgasarmotor på 8/9,9/15 hästar. Mer om det har jag skrivit i en annan tråd. Man ska inte vara rädd för E-tec. Bara vara medveten om hur känsliga de är och sköta dem därefter. I körupplevelse är de överlägsna fyrtaktarna enligt min mening, har haft Yamaha innan. Sätter man sen på en fyrbladig propeller så blir de ännu bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 2 November , 2014 efter att ja ägt ett antal evinrude under den perioden dom dekade ner sig 80-90tal,och kört med Yamaha efter det ,så när ja skulle ha en 50hk,fannas det två att välja för min del,yamaha eller Mercury fyrtakt,då min båt såldes med Mercury i paket tog jag den,båda motorerna är i princip lika , dom har ju samarbetat länge,fyra cylindrar mm i stort bara yttre detaljer som skiljer ,kåpor osv,evinrude bara tvåcylindrig,anser jag trots ny teknik vara en äldre konstruktion,visst är dom ok nu när Bombardier fick ordning på dom,men dom bästa är Yamaha och Mercury om man vill ha en stark modern miljövänlig motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser