Funkis 143 Postad 22 Oktober , 2014 Var länge sedan jag hade träbåt nu? Ehhh… en kompis funderar på att köpa träbåt. Inte jag alltså... När jag tittade på den… Ehhh … en kompis som tittade hade en fråga? Som vanligt har det läckt i nederkant av rutramen.Ganska tydliga svarta missfärgningar. Jag bedömer att man inte behöver byta ut trä…. ehhhh…. kompisen… ehhh… Ähhh! Okej. Jag alltså? Men i alla fall. Rutorna sitter i en sådan där gammal vit profil som i sin tur sitter i små stift som knackas in i trät. Urbota dumt tänk! Och tätningslisten är så gammal att den fallit sönder i små bitar. Regn = fritt fram! Okej, ni som gjort om fönster-tätning mot trä? Två frågor; Vad gör man nuförtiden. Kittar man med SIKA-liknande grejer eller hur göra för att ta bort listen och täta på mer modernt och smart sätt? Jag vägrar att sätta små stift igen. Och sedan, OM det mot förmodan är sämre trä just i neder hörn. Lägga i en liten bit? Eller fylla i med epoxi? Ville inte förstöra genom att sticka ner knivbladet. Får vänta tills det är min båt. Tips mottages gärna. Båten är inte köpt än men det pågår funderingar och förhandlingar och planläggningar och… du vet? Och jag vet att det är lite mer jobb med träbåtars underhåll - om det inte är bra skick från början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 22 Oktober , 2014 Butyl http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_sop=12&_nkw=butyl+mastic+tape&_frs=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 22 Oktober , 2014 Butyl http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_sop=12&_nkw=butyl+mastic+tape&_frs=1 Butyl passar bättre på plast å stålbåtar jag hade en träsnipa där jag fick byta neder hörnen på två rutor matrial mahogny sen tätta jag med fönsterkitt mjukmassa som finns på tup ( bygghandel ) å spika list ( kan va svår att hitta gummilist som passar i fönster som är frästa för spiklist så epoxi kan funka om skador är små ( inget dålig trä finns kvar annars kommer det att ruttna under epoxin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 22 Oktober , 2014 Nya lister kan du ev hitta här: http://www.kuntze.se/produkter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 22 Oktober , 2014 Jag vill verkligen inte spika fast en ny list runt rutan. Vill verkligen inte! Fönsterkitt? Som man har hemma? Men en båt har rutor där vattnet rinner nerför en vinklad ruta. Lätt att minsta skavank gör att vattnet stannar kvar och letar sig nedåt. Finns det verkligen inget mer modernt material? Ingen som testat med SIKA eller någon variant? Det finns många varianter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 22 Oktober , 2014 Jag tror också på ny list och en icke härdande tätmassa. Tätmassan både mellan trä, glas och plastlist.Hade Sika runt rutorna i förra båten som hade mahognyöverbyggnad, och tätt var det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Oktober , 2014 (redigerade) Hade en gång en 32 tudor sedan som jag ville ha fasta tonade rutor på och snyggt satta mot plåten, hittade inga lister och helt enkelt limmade dit rutorna först en tunns skumgummilist med limtäta och sen drog ett hålkärl dvs en fasad stäng med limmar tätar från wuhrts mot rutorna höll i de åren jag hade bilen. funkar utmärkt att lima glas med eller skarva söndriga läckade fönsterlister eftersom det inte innehåller ätika mm så tror jag även trät mår bra av det. kola tillbehörsfirmorna , billackare/rostlagare eller deras hemsida ca 120:- per patron. obs måste vara metalpatronen limmet i plastpatron är en annan typ men med nästan samma namn och den härdar aldrig riktigt och blir aldrig vulkat som gummi Redigerad 22 Oktober , 2014 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 22 Oktober , 2014 (redigerade) Jag vill verkligen inte spika fast en ny list runt rutan. Vill verkligen inte! Fönsterkitt? Som man har hemma? Men en båt har rutor där vattnet rinner nerför en vinklad ruta. Lätt att minsta skavank gör att vattnet stannar kvar och letar sig nedåt. Finns det verkligen inget mer modernt material? Ingen som testat med SIKA eller någon variant? Det finns många varianter... du måste behandla trät med en torkande olja först ( mätta träet ) om du ska lägga på ett fönster kitt som ej torkar ( ej linoljekitt som torkar ) vad är det för Båt möbel eller vedhög matrial i rutram Redigerad 22 Oktober , 2014 av Vegabjorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Oktober , 2014 Bilrutor mm limmas idag med MS Polymer, ev kan Biltemas Karosseritätning fungera, det fungerade i alla fall i lekstugan .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 22 Oktober , 2014 Materialet i rutram är gissninsgvis mahogny. Inte furu i alla fall, inte teak. Nikitalord… hade du en tydligare beteckning på den där limtjosan?Slog lite snabbt men hittar inget. Får ringa en glasmästare kanske? Kan tänka mig att testa något sådant, för spika i rutramen är som att be om problem. ( då bortser jag från det praktiska problemet att spika så nära en glasruta… du behöver inte fråga mig varför jag anser det vara ett praktiskt problem… just det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Oktober , 2014 Vanliga fönsterrutor spikar man innan man kittar, inga problem med det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Oktober , 2014 (redigerade) https://www.wurth.se/Produkter/Produktkatalog/Kemi/Lim-/Flexibelt-lim/Polyuretan/Limmar-och-Tatar/ finns nog på startsidan återförsäljare men de flesta märkesverstäderna som utför någon form av karosserijobb har dem eller vanliga tillbehörs affärer. de har även ms varianten men den vulcar inte utan blir bara seg rekomenderar inte den för då måste du måla över sen. Redigerad 22 Oktober , 2014 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Oktober , 2014 https://www.wurth.se/Produkter/Produktkatalog/Kemi/Lim-/Flexibelt-lim/Polyuretan/Limmar-och-Tatar/ finns nog på startsidan återförsäljare men de flesta märkesverstäderna som utför någon form av karosserijobb har dem eller vanliga tillbehörs affärer. de har även ms varianten men den vulcar inte utan blir bara seg rekomenderar inte den för då måste du måla över sen. Det du rekommenderar är polyuretanbaserade limmet. De vulkar inte. Det är samma produkttyp som Sika. Ersätts idag av MS Polymer som är en bättre produkt och dessutom miljövänligare. MS Polymer behöver inte målas över, butyl däremot behöver något skydd eftersom det alltid kladdar, MS Polymer används för att nåta teakdäck, utan övermålning. MS Polymer är inte direkt nytt, HÄR är en artikel från 1999. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 22 Oktober , 2014 Jag vill verkligen inte spika fast en ny list runt rutan. Vill verkligen inte! Fönsterkitt? Som man har hemma? Men en båt har rutor där vattnet rinner nerför en vinklad ruta. Lätt att minsta skavank gör att vattnet stannar kvar och letar sig nedåt. Finns det verkligen inget mer modernt material? Ingen som testat med SIKA eller någon variant? Det finns många varianter... Läste på Träbåtsakuten för något år sedan att någon förordade silpruf, används i fönsterbranchen en kille som hade som yrke att renovera antika fönster tipsade om detta. Jag köpte faktiskt ett par tuber , hade träbåt på den tiden, men det blev aldrig tillfälle att testa. Silpruf är tydligen känt i fönsterkretsar. Det klart att du ska skaffa träbåt, tummen upp. Med vänlig hälsning, Elektrikarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Oktober , 2014 lurigt med wurhts produkter har handlat fel några gånger och det ska vara limmar/tätar i plåtpatron och lim /tättmassa i plastpatron har några tuber av och den tar låååång tid att torka och fungerar mest som ett kit tex om man sätter salning runt fönster mm och vill få en riktigt seg skarv som är lätt att måla över. den i plåt använder billackre bilplåtslagare mm övermålningsbar även slipbar får en vulkande yta utmärkt att limma ihop plåt glas mm eller hela karroseristycken. tips såna här limmer härdar i tub men läggs de i frysen går de att spara i några år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 22 Oktober , 2014 Jag vill minnas att Leif Arvidsson säljer Silpruf under eget varumärke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Oktober , 2014 Silpruf är en slags silikon som bla används till akrylat och polykarbonat rutor. Utmärkt produkt, kan tydligen användas för kittning också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 22 Oktober , 2014 (redigerade) Är Silpruf övermålningsbar? Normalt sett är silikon absolut förbjudet på träbåtar! Då det lämnar så kallad silikonsmitta vilket gör att ingen lack fastnar på ytan. Det bildas sk. fiskögon. Smittan sprider sig över hela ytan när Du slipar inför nästa års lackning. /Claes Redigerad 22 Oktober , 2014 av Rascal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Oktober , 2014 Google .... Silpruf byggsilikon Enkomponent elastisk neutralhärdande (luktfri) silikonfogmassa avsedd för kittning av fönster, limning av silikonlist, polykarbonat (Lexan), akryl (plexiglas). Övermålningsbar med alkydoljegrund. För bästa vidhäftning rekommenderas övermålning inom 30 min. Även lämplig för brandfogning i vissa klasser Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 22 Oktober , 2014 Google .... Silpruf byggsilikon Enkomponent elastisk neutralhärdande (luktfri) silikonfogmassa avsedd för kittning av fönster, limning av silikonlist, polykarbonat (Lexan), akryl (plexiglas). Övermålningsbar med alkydoljegrund. För bästa vidhäftning rekommenderas övermålning inom 30 min. Även lämplig för brandfogning i vissa klasser Jag gjorde också den Googlingen men tycker inte den svarar på frågan vad som händer när Du slipar året därpå + vem hinner lacka alla ytor som ansluter till rutorna inom 30 min. Jag skulle inte våga prova på min träbåt men om nån har provat så berätta för en konservativ feg gubbe som mig. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Oktober , 2014 Jag tänkte vi ska låta Funkis få testa ... Det finns många sorters silikon och många är övermålningsbara. Personligen vill jag dock undvikka måla på elastiska materiel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 22 Oktober , 2014 Jag tänkte vi ska låta Funkis få testa ... Det finns många sorters silikon och många är övermålningsbara. Personligen vill jag dock undvikka måla på elastiska materiel. Övermålningsbara är väl en sak men hur blir resultatet och hur länge? Det är väl som med svampar, alla är ätbara åtminstone en gång!! /Claes PS Mina rutor sitter med Sica +spikade och lackade trälister och har så gjort dom senaste 25-30 åren utan problem. Hur dom satt dom 50 åren innan dess vet jag inte men kan ha varit samma. Ändra aldrig ett vinnande lag. DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 22 Oktober , 2014 http://www.trabatsakuten.nu/scgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=RenUnd;action=print;num=1235789943 Fiskögon mm dryftades på denna länk , vet att silikon är nono men finns tydligen undantag. Mvh Elektrikarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 22 Oktober , 2014 Jaha, här rasar det in förslag! Tackar! Bara jag slipper att spika så kan jag tänka mig att vara testpilot. Även att måla över - hade inte tänkt det men allt är ju möjligt. Bara jag slipper spika... Ingen mer som testat "moderna påfund" ? Det här är något jag använde för att limma fast ett beslag på en stålbåt. Satt som fan. Blir det för hårt för en ruta kanske, inte elastiskt så rutan ev spricker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Oktober , 2014 Alla har nog silikon ombord, det finns i packningar, tätningar, husgeråd mm. Ingen skriker "fiskögon" för det! Det finns helt enkelt olika sorters silikon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 24 Oktober , 2014 Uppdatering. Affären blev inte av. Den äldre man som äger båten ville inte sälja. Om det var att han uppfattade mig som okunnig ( sa faktiskt vid ett tillfälle att jag nog inte ville SPIKA ny tätlist ) det vet jag inte. Men att han lite skämdes för det fåtal inte fixade och ordninggjorda saker i en övrigt sensationellt välskött båt, det var helt klart. Eller så bjöd jag för lågt kanske. Det skulle blivit min 4:e träbåt, så lite vet jag väl… TACK för att jag fick tips. Det kommer säkert ett tillfälle att testa nya metoder?Jag har tex ett läckande skyligt på min nuvarande båt, kan kanske testa där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser