Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Gäst Kalman

Mjuka schackel--för vad?

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Hallåj....skepp åhåj.....

Ursäkta en dum fråga, jag har bara seglat sedan jag var sådär en 15 bast, så jag är inte så duktig å kunnig än..... trots mina 65+....

Så jag vill gärna ha svar på en dum fråga.

Det är så himla populärt med mjuka schackel tillverkade av rep. Man kan t.o.m. köpa dem på Billiga Tema. Det finns t.o.m. kurser i hur man kan "knyta" sin egen. Förmodligen en trevlig sysselsättning.

Men för mig onödigt slöseri med tid.

Vafför däfför?

Jo, jag kan för mitt liv inte räkna ut hur å varför å av vilken orsak å till vilken nytta man skall använda den!

Samtliga jag har sett har en sån tajt ögla att själva knopen inte går att dra genom å lösa upp. Det är en "ändlös" slinga, eller om man jämför med en vanlig schackel så är det en som inte går att öppna.

Om det inte går att öppna, vad skall man då ha den till?

Vad har man en ensam kedjelänk till? Nästan samma fråga.

Skot går alldeles utmärkt att knyta i skothornet på tex genuan om man inte vill ha schackel där eller skothake el annat. Till ankarkätting duger det inte. Å även om man kan hitta användningsområden  så hur sätter men fast den? Den går ju inte att öppna.

Vad har jag missat?

:huh::(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart de går att öppna, men jag har inte kommit på något bra användningsområde i alla fall.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken är att den skall kunna användas överallt där man vill spara vikt och där man normalt använder vanliga schackel. Till exempel på spinnakergajar, på fock/genuaskot där man vill snabbt kunna byta segel utan att behöva rappa ur skotlinan, på halslinan till en gennaker och liknande ställen. För de mer extrema typerna där varje sparat gram är värdefullt finns det säkert ännu fler områden att använda denna produkt på, såsom på fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker de mjuka chacklen är trevliga. Har tillverkat några stycken. Bra att använda för att fästa block eller annar där man inte vill ha skavmärken t.ex relingslisten, går att fästa runt hur stora objekt som helst och är lättöppnade. Ja, de går att öppna, enkelt t.o.m. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De är bra om man har schakel som behöver kunna vridas. Jag behöver ett till storfallet, men annars har jag inga.

Annars är väl som sagt största anledningen att man vill spara vikt med dom.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Okej grabbar å tack Mackey för videon.

Den gick att öppna. Men jag hade aldrig kommit på tanken att dra strumpan bakåt. Då förstår jag användningen om de går att öppna.Strumpan  skall vara en fast del av repet. Som det är nu så är det faktiskt enbart innerlinan som tar all belastning!

Hur är de gjorda som är i vanligt treslaget med en stor ögla, där tycker jag att knoppen skulle kunna krypa ut själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej grabbar å tack Mackey för videon.

Den gick att öppna. Men jag hade aldrig kommit på tanken att dra strumpan bakåt. Då förstår jag användningen om de går att öppna.Strumpan  skall vara en fast del av repet. Som det är nu så är det faktiskt enbart innerlinan som tar all belastning!

Hur är de gjorda som är i vanligt treslaget med en stor ögla, där tycker jag att knoppen skulle kunna krypa ut själv.

Nej, både ytterstrumpan o innertampen tar lasten. Lite förenklat så är ju en dyneemaschackel en ögla där ena delen av öglan träs tillbaka inne i strumpan. Sen görs en specialknop på båda tampändarna tillsammans och knopen stoppas in i öglan och låses.

"Tillverkningskonsten" ligger i att stoppa tillbaka linan så att öglan blir lagom stor för att kunna låsa fast knopen som måste vara tillräckligt stor för att inte kasa igenom öglan. Knopen måste dessutom klara av den last som schackeln är specad för utan att knopen går upp/går sönder.

Dyneemaschakeln behöver inga verktyg för att öppnas, det är bara att dra ut innertampen ur höljet. För att förenkla detta så är de ibland försedda med en draglina som är fastsydd en bit in på innertampen.

Lite kuriosa: jag har sett en gigantiskt stor dyneemaschackel som Liros hade tillverkat för att användas på fiskebåtar för att schackla fast trålen till trålwiren. Den var så grov att det behövdes båda händerna för att nå om tampen och knopen var nästan stor som en fotboll. Vinsten var att spara en massa vikt vid hanteringen och med större dragstyrka än normalschackel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är ju gammalt som gatan.

Har såna i mitt segel på min spri-riggade julle.

Dom hett nåt fint redan på den tiden - kommer bara inte ihåg vad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo man kan ju också spara massor av vikt i masten genom att ner tv antennen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tack happysix för länken. Har spart den, dvs laddat ner hela infot på h-disken.

Men hörrni, jag är vetgirig  och vill ha fullständiga svar å nu är det så att jag hänger ändå inte med. Måste fråga igen.

Kollat videon igen. Eftersom man drar strumpan bakåt för att kunna öppna öglan å trä genom, lossa, knopen så är strumpan rörlig å då kan den inte enligt mittt sett att se det bidra med sin styrka utan det blir bara innerdelen som tar lasten.

Eller vad missar jag fortfarande?

Är det bara sista biten på strumpan som är "lös"? Är öglan dubbel, dvs både innerdel och strumpa?

Sedan så är ju strumpan flätad. Vad är det som gör att den inte fransar upp sig? Har man smält ihop ändarna eller?

Inte nog med dessa små funderingar kring detaljerna, (som gör ´et  ), jag kan fortfarande inte komma på nån användning för den på min båt. Möjligen för att fixa en ögla att sätta på spinakkerskotet, en sk Baronskot, idag kallad "sugga". Men där knyter jag lika snabbt ett pålstek runt så är det klart, om man nu inte har ett kastblock alltså el glömt att trä skotet/gajen genom blocket innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spara vikt och minska risk för repor och andra skador har ju framförts.

Repor ok, men spara vikt generellt, nä det blit inte många gram att spara.

På skot/gaj till spinnakern ser jag en fördel att slippa tunga skothakar.

Vi har gamla grova linor som är tunga i sig så det spelar ingen roll med skothakar för oss.

Lättvindsskot/gaj fäster vi med pålstek, men här skulle man konna använda softshackle.

Genuaskotet fäster vi med ett lärkhuvud, men här kan ett soft shackle givervis funka bra.

Jag vill liksom Kalman ha fler användningsområden och kanske också fler argument för varför de är så bra med softshackle.

Nyfiken!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack happysix för länken. Har spart den, dvs laddat ner hela infot på h-disken.

Men hörrni, jag är vetgirig  och vill ha fullständiga svar å nu är det så att jag hänger ändå inte med. Måste fråga igen.

Kollat videon igen. Eftersom man drar strumpan bakåt för att kunna öppna öglan å trä genom, lossa, knopen så är strumpan rörlig å då kan den inte enligt mittt sett att se det bidra med sin styrka utan det blir bara innerdelen som tar lasten.

Eller vad missar jag fortfarande?

Är det bara sista biten på strumpan som är "lös"? Är öglan dubbel, dvs både innerdel och strumpa?

Sedan så är ju strumpan flätad. Vad är det som gör att den inte fransar upp sig? Har man smält ihop ändarna eller?

Inte nog med dessa små funderingar kring detaljerna, (som gör ´et  ), jag kan fortfarande inte komma på nån användning för den på min båt. Möjligen för att fixa en ögla att sätta på spinakkerskotet, en sk Baronskot, idag kallad "sugga". Men där knyter jag lika snabbt ett pålstek runt så är det klart, om man nu inte har ett kastblock alltså el glömt att trä skotet/gajen genom blocket innan.

Kolla här!

http://l-36.com/soft_shackle_9.php

Så kanske det är lättare att förstå att både inre och yttre(strumpan)delar på belastningen.

Inget är smält!

Det är så det blir med dyneema.....

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästan allt till en båt är ju förvånansvärt dyrt. Men här dyker det upp en grej som man på ett enkelt sätt kan tillverka själv av en bit dyneema tamp. Och till en kostnad som närapå understiger vad man kan köpa den för hos Biltema.

Bara tillfredställelsen av att man gjort den själv tangerar ju nästan bekymmret av att man har svårt att komma på vad man ska använda den till.

Så mitt tips Kalman, gör dina egna oavsett om du nu inte vet vad du ska ha dem till.

Enda anledningen till att "inte" göra egna är väl om du är pensionär, de verkar ju ha fullt upp hela dagarna, så jag förstår om tiden inte räcker till. :)

Redigerad av Stan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stan, håller med om att det är billigt och roligt att göra olika "sjömansjobb" själv.

Jag är dessvärre svårmotiverad att sätta igång med onödigt arbete hur kul det än är så jag skulle gärna få lite mera tips innan jag sätter igång och tillverka softshackles.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stan, håller med om att det är billigt och roligt att göra olika "sjömansjobb" själv.

Jag är dessvärre svårmotiverad att sätta igång med onödigt arbete hur kul det än är så jag skulle gärna få lite mera tips innan jag sätter igång och tillverka softshackles.

Mackey

Kan man inte hitta egna applikationer att använda softshackles i så har man nog inte behovet.

Redigerad av excel319
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man inte hitta egna applikationer att använda softshackles i så har man nog inte behovet.

Så kan det vara, men...

det kan ju också vara så att ett bra tips på hur man använder en produkt på ett bra vis kan leda till att man börjar använda den.

Den mesta marknadsföringen går ut på att just visa en produkts förträfflighet - ibland falsk och ibland sann - och det satsas ju rätt mycket på marknadsföring.

Kan ni inte vara snälla och hjälpa mig och Kalman?

Berätta alla tillämpningar ni har softshackles i så kanske vi kommer på någon som är bra.

Utgå inte ifrån att jag och Kalman raljerar över en produkt som vi tycker är löjlig.

Jag kom faktiskt på en bra grej just nu.

Jag kommer att tagla fast "softisar" på fendertamparna i rätt höjd för min permanenta bryggplats. De mjuka schacklen  kommer inte att störa när man knyter fendrarna i andra höjder.

Eftersom det ska vara olika höjd på styrbords resp. babords sida så kommer det att bli röda softisar på några fendrar och gröna på några andra.

Tillägg: Det här måste jag faktiskt tacka Kalman för, jag tror aldrig jag kommit på detta om inte Kalman frågat vad man använder dessa mjuka schackel till.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Oj....det blir långt det här, började med en liten fråga å nu fortsätter jag......... :)

Men först...Stan...joru...jag gör en massa sk sjömansjobb å kan en del. För att skryta lite,  när jag var sådär en 11-12 bast så "uppfann" jag en knut, senare upptäckte jag att den heter constriktor,  dvs en sk dubbelhalvslag med en låsning i mitten.

Så kan det gå.

:rolleyes:

Sedan har vi det här med tiden käre Stan.....

En fördel med att vara "Friherre" är just att man är fri att välja vilka jobb man inte vill göra just nu-idag, sedan tar man det i den takt man vill-orkar-kan å har lust. Men du, du skulle se mina dagar, de är banne mig lika späckade som tidigare.

Så hur välmenat som helst med att göra en mjukis schackel så tänker jag inte tota ihop någon förrän den dan jag faktist behöver en å har ett definierat behov av den. Knyta knopar bara för det är kul slutade jag med  när barnen samt numera barnbarnen är så stora så behovet har försvunnit.

:)

Happysix, kollade senaste länken du visade till, sparade även den. Jo den länken å bilderna, helt klart att både inre delen samt strumpan drar, tar upp belastning. men jag menar hela tiden den som visas i videosnutten  högst upp i denna tråd, den som Mackey skickade.

Den som du hänvisar till anser jag är mycket bättre.

Kanske är jag konservativ, det får andra bedöma, själv kallar jag mig mer som praktisk å vill göra saker enkelt. Så...precis som Mackey skrev, jag kan ha ett pålstek som "sugga" för spinn.skoten-gajen.

Sedan tänker jag så här. Jag har ett skot till genuan, en lina alltså. Änden på den linan skall fästas i skothornet. Hur? Tja, vet inget enklare än att slå en pålstek där. Å har jag dubbla skot så funkar faktisk lärkhuvud som nån skrev.

Sedan kan man krångla till det med en ögla på änden på linan å trä en metallschackel genom.

Eller bara fixa en tagling på den dubbelvikta linan när man gör öglan så blir det enklare. Eller en "knut" (Pålstek?) å sedan schackel i det, variationerna är många. Det går lika fort att slå pålsteken som att öppna schackeln med kalla valhänta fingrar, vilket jag tyvärr ofta har när jag seglar.

Så åter till frågan då, skall jag ha en ögla på skotet å sedan trä genom en mjukis schackel för att fästa skotet mot genuan?

Ja ni förstår...... :D

Sitter i stugan just nu vid Öresund å tittar på det kalla gråa vattnet å ser över till Danmark å lusten att komma ut dit å segla är  -10. Burr.

När kommer nästa vår å värmen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså... ni har ju fått flera förslag. Bra sådana. Att det finns flera sätt att lösa ett problem på är ju bekant, men det betyder ju inte att de är dåliga för att de inte passar hur ni använder båten.
Kort sagt; en del gillar rostfritt, andra inte. Bra då att det finns alternativ för alla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Har inte mycket för mig just nu så jag skriver lite mer å hakar på om fendrarna.

Föreställer mig i andom hur det är att knyta fast fendrarna i mantågslinan å hur det är med en softschackel. Jag hävdar det går fortare å enklare med den knut jag gör. Dessutom måste man väldigt ofta justera höjden kanske medan man lägger till, passar sällan som man hängde dem från början.

På senaste långseglingen lärde jag mig av en seglarkompis en knut de använder på västkusten där han håller till. Påminner, är en form, av den sk tjuvknopen, man losssar den bara genom att rycka i tampen. Men efter en del övningar så slår jag den ändå inte lika snabbt som min vanliga knop-knut. (Det är en en i princip dubbelt halvslag fast med skosnöre modell, bara att rycka i den så lossnar den)

Fast det är som du säger Peter_K, man kan använda vad man vill å tycker

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

​Jag håller helt med dig Peter_K, vi är alla olika.  Jag är inte kritisk till det du föreslagit eller det sätt du framfört dina förslag, men

Fler förslag, FRÄLS OSS och alla andra!

Det borde ju finnas massor användningsområden.

Används överallt där man vill spara vikt.

Spinnakergajar.

Fock/genuaskot där man vill snabbt kunna byta segel.

Halslinan till en gennaker och liknande ställen.

Fall.

Bra att använda för att fästa block eller annat där man inte vill ha skavmärken.

Kan göras hur stora som helst.

Lättöppnade.

Istället för vridna scahckel.

Billiga, om man gör dem själv.

Fasta fästen för fendrar.

Ok, listan är rätt lång... :)

Ändå kul om flera förslag kan komma upp tycker jag.

Som reservdelar är de ju bra att ha några liggande eftersom de är både lätta och flexibla så att de kan användas till lite vad som helst.

Lite småfrälst börjar jag nog redan bli...   :wub:

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade resonans ljud i dirken eftersom den var fastsatt i bommen med ett RFschakel,numera med ett hemmagjort soft-schakel.

Vårat löstagbara cutterstag sätts fast med ett softschakel också.

Och till vår vang(oldschool kick,och bompreventer i ett)

Och den bästa av allt"anchor snubber".

Jag gör lite olika softschakel,lite beroende på om de skall tas isär ofta eller inte.

Och beroende på om hållfastheten eller utseendet är viktigast.

Lycka till med era "softisar"

Redigerad av happysix
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder tre schacklar till att låsa bommen med. Sätter mellan bomnocken och backstagen när vi går för motor och det är lite sjögång. Eftersom skotningen är på rufftaket så blir det ganska stora rörelser på bommen när båten rullar lite. Detta hade varit mycket svårare med vanliga schacklar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Vi hade resonans ljud i dirken eftersom den var fastsatt i bommen med ett RFschakel,numera med ett hemmagjort soft-schakel.

Vi hade samma problem med First 36.7-an Spände kicken så försvann ljudet.

Använder tre schacklar till att låsa bommen med. Sätter mellan bomnocken och backstagen när vi går för motor och det är lite sjögång. Eftersom skotningen är på rufftaket så blir det ganska stora rörelser på bommen när båten rullar lite. Detta hade varit mycket svårare med vanliga schacklar.

På min båt så har jag en kort "stropp" som jag krokar i akterstaget så är samma problem löst .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade samma problem med First 36.7-an Spände kicken så försvann ljudet.

På min båt så har jag en kort "stropp" som jag krokar i akterstaget så är samma problem löst .

Och jag har en bred hög hanfot, så där passar det inte så bra med en kort stropp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej 

Så här använder jag softschacklar..

Min rullgenua är försedd med ett ganska tight kapell som vi hissar upp med spinnakerfallet. Tidigare knopade vi skoten i halshornet med pålstekar som vi fick knyta upp och därmed ta bort skoten från det rullade seglet varje gång vi skulle ha på kapellet...mest varje dag alltså..

Pålstekarna tog helt enkelt för mycket plats! En lång lina med lärkhuvud(prövat) var samma problem. Förutom att det var svårt att hissa strumpan blev det oxå en tydlig nötningsanvisning på kapellet som ju hamnar på ungefär samma ställe varje gång det hissas.

Jag splitsade en ögla på vardera skotet, använder en ganska liten softschackel - de är ju ruskigt starka - eftersom jag älskar säkerhetsmarginaler så använder jag dessutom två små..

Trär vardera softschackeln genom halshorn och båda skotens splitsade öglor.. Skotet sitter alltså med två softschackel, dessutom likt dubbla slangklämmor på en slang monterade spegelvänt/motfas med varandra..

Kapellet åker nu lätt upp över halshornet med skoten kvar..

Perfekt - löste om inte ett problem så i varje en irritation...framförallt då vi med inrullat segel knappt når upp till halshornet på genuan för att lossa skoten..

Igår kväll åkte skutan upp på land... 7 månader och två dagars sommarsäsong med 56 dygn ombord är över...

Snart är det vår!

Mvh

/Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...tillägg...

Dessutom är det mindre kraft i det nu ganska lätta halshornet. Jämfört med pålstekar eller lärkhuvuden eller, huvaligen, en vanlig skothake eller schackel...

Jag vet vilket jag föredrar om det skulle hända något och man måste fram och slåss med ett vilt flaxande försegel..

Ju tyngre det är...desto ondare gör det...

:-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hallåj kalle_Kula

Det var en trevlig å bra lösning!

En annan har inte "påse" över rullen så jag har inte stött på problemet än.

Du andas optimism...snart äre vår...... skicka hit lite av den tack.

Excel319, kan du inte ha en kort stropp mellan akterstagets hanfot å sedan kroka bomnocken i den? (Den slaknar sedan när du straffar ihop hanfoten när du spänner upp akterstaget förstås....)

Eller förslagvis bara i ena hanfoten? Bara en tanke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallåj kalle_Kula

Det var en trevlig å bra lösning!

En annan har inte "påse" över rullen så jag har inte stött på problemet än.

Du andas optimism...snart äre vår...... skicka hit lite av den tack.

Excel319, kan du inte ha en kort stropp mellan akterstagets hanfot å sedan kroka bomnocken i den? (Den slaknar sedan när du straffar ihop hanfoten när du spänner upp akterstaget förstås....)

Eller förslagvis bara i ena hanfoten? Bara en tanke.

Det finns naturligtvis en massa olika lösningar på olika problem på en båt. Jag har t.ex. hanfot med flerskuret block i ena sidan och straffar således inte ihop hanfoten för att spänna akterstaget. Min kamrat brukade däremot använda samma lösning som ditt förslag, men han hade en karbinhake i änden på tampen. Nu har han en softshackel och då har det blivit mycket tystare i båten när det gungar lite om natten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upp till bevis Kalman! 

Nu har vi gamla stötar fått en massa förslag på hur och var vi kan använda mjuka schackel.

Tom. jag har kommit på ett eget användningsområde, till fasta fenderfästen, se ovan.

Visa att du också kan komma på ett bra användningsområde för mjuka schackel på din båt. ;)

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...