Hasse_O 28 Postad 21 Oktober , 2014 En eller två bogproppar Eftersom prispressen verkar vara större på de små så får man i princip 2 st med 4Hk för samma pris som för en på 8 Hk, eller 2 st på 3 hk för samma pris som en på 6 Hk. Fördelarna skulle då även kunna vara att man kan styra med en eller båda beroende på den kraft som önskas och att tunnel-diametern kan minskas från 185 till 105/125mm. Detta skulle då kunna ge ett mindre strömningsmotstånd för skrovet om tunnlarna placeras nära varann. Visserligen ger det kanske mindre total styreffekt och effektivitet i förhållande till tillförd effekt i Ampertimmar, men i längden kanske det kompenseras av att i de flesta fall ge tillräcklig effekt i stället för att ge för mycket kraft. Vad tror ni om denna ide' Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 22 Oktober , 2014 Av rent installationstekniska skäl (inplastningen, alltså) tror jag att det blir svårt att placera tunnlarna tillräckligt nära varandra för att vinna något i strömningsmotstånd. Jag har själv plastat in en tunnel och det var inte helt enkelt.. Om vi tänker oss att du måste separera dem en bit och antar att strömningsmotståndet är proportionellt mot tunnelöppnignens area gör du lika förb... en vinst med att ha två tunnlar. Öppningsareor grovt räknat: 257 (8 hk), 234 (4 hk), 165 (3hk). Intressant idé du har, men räkna med en hel del merarbete. Mvh/SEa Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 22 Oktober , 2014 (redigerade) Är det inte så att den större 8hk har variabel effekt? Många av de lite kraftigare bogpropparna har ju det.. Ser att t ex Sidepower SE 100 finns med speedcontrol. Jag skulle nog satsa på en sådan isf. Mycket jobb med 2 tunnlar + att placeringen blir väldigt viktig för att få ut rätt effekt. Samt även dubbla motorer, brytpinnar, fler proppar mm, som kan strula. Redigerad 22 Oktober , 2014 av thundergod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 22 Oktober , 2014 Som thundergod skriver får man dubbla felmöjligheter, men man får ju också dubbel säkerhet. Det är ju inte troligt att båda går sönder samtidigt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 22 Oktober , 2014 Som thundergod skriver får man dubbla felmöjligheter, men man får ju också dubbel säkerhet. Det är ju inte troligt att båda går sönder samtidigt. Mackey Sedan gäller det ju att få till det och ha utrymme så att båda tunnlarna är över den våta ytan i planingsfart men ändå under ytan i deplacementfart. Om det nu är en planande båt vi pratar om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 22 Oktober , 2014 Om du nu vill ha två, sätt en i fören och en i aktern. Då kan du köra sidledes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Oktober , 2014 Om du nu vill ha två, sätt en i fören och en i aktern. Då kan du köra sidledes. Nej, nej, fel metod. Sätt en Voith-Schneider propeller istället -- Kul tanke i alla fall med dubbla bogisar, enkelt med hel/halvfart. Man ser en del fartyg som har dubbla så nog borde det funka. När man ändå ska såga, plasta mm så blir det nog inte så mycket mer jobb att sätta dubbla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 22 Oktober , 2014 (redigerade) Det fungerar bra med "utsläppet" ovan vattnet oxå. Vilken hamn? Redigerad 22 Oktober , 2014 av Lasse-L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 22 Oktober , 2014 Även vridbara funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser