Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
EW71

Val av motor till HR440 SC

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Mitt första inlägg här efter ha legat å spanat lite i kölvattnet.

 

Är på G att inhandla en HR440 SC men kan inte bestämma mig för motorvalet, vilket även påverkar vilken ÅF det blir som vill ha mina surt förvärvade slantar.

 

Båten i sig går idag att få antingen med t.ex Evinrudes E-Tec 50 hästare alt. Mercury 50 HK 4-takt för ca 110" (2014/2015-års modell)

 

Handlare 1 som (enbart) säljer Evinrude snackar sig (naturligtvis) varm för E-Tec och dess fördelar med långa service intervaller, automatisk vinterkonservering, lilla miljöpåverkan samt det fina bottendraget från 2-taktsmotorn.

 

Handlare 2 som bl a säljer Mercury vurmar för 4-taktarna och dess jämna & tysta gång, modernare? konstruktion och mindre miljöpåverkan.

4-taktarna verkar kräva service varje år (jag mekar inte själv) och de tar ca 2300.- för årsservicen, olja tillkommer.

 

Båten kommer gå i insjö och mestadels användas för bad- och nöje, lite vattenskidsporter och ibland lite fiske.

 

Bägge handlarna ger mig ett totalpris på ca 120-125" för båt/motor/80-kärra/lås- & förtöjningspaket men handlare 2 erbjuder sig att vinterförvara båten kostnadsfritt till nästa säsong...handlare 1 vill ha nästan 6000.- för detta (varmförvaring)

 

Jag vet att E-tec vs 4-takt diskuterats ganska flitigt här på forumet och alla har olika åsikter men är ändå tacksam för inputs.

 

Kanske det t.o.m kan vara värt att vänta tills båtmässan i GBG och göra ett ännu bättre köp!?!

 

Mvh Landkrabban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen,

 

Eftersom jag har varit inne och skrivit i ett par trådar angående HR440 och motorer tidigare, så undrar jag om du har sökt på äldre trådar innan i forumet? Lite lat här i första läget :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hade Suzuki 50hk på min HR465 som jag var grymt nöjd med

60hk var för tung och 40hk kändes för svagt på den tiden

idag väger alla samma dvs 104kg

jag skulle nog köpt en 60hk

 

 

Redigerad av 2HOT4U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hade Suzuki 50hk på min HR465 som jag var grymt nöjd med

60hk var för tung och 40hk kändes för svagt på den tiden

idag väger alla samma dvs 104kg

jag skulle nog köpt en 60hk

Tack för svar!

 

Båten är dock klassad för max 50 hästar...vet dock inte vad försäkringsbolaget skulle säga om man hängde på större motor än rek. maxeffekt.

Känns lite dumt att chansa när man köper en helt ny båt men visst...mer effekt, mer kul :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen,

 

Eftersom jag har varit inne och skrivit i ett par trådar angående HR440 och motorer tidigare, så undrar jag om du har sökt på äldre trådar innan i forumet? Lite lat här i första läget :)

Tack!

 

Jag har sökt och sökte ytterligare efter ditt inlägg men är väldigt villrådig... :-)

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på hr 440 sc, sedan är det 2 trådar som heter (ungefär) "HR 440 sc med 60 hk" och "suzuki df50 eller yamaha f50". I dessa finns det flera inlägg som rör motorval och HR 440 i allmänhet.

 

Rent generellt är nog svårt att förespråka någon av motorerna. Att vänta till båtmässan och hitta ett bättre pris är nog svårt. Kanske går det att klämma in ytterligare något " bra att ha" så här på höstkanten?

 

I det längre perspektivet kommer andrahandsvärdet och ägandekostnaderna att bli ganska lika. Personligen känns det viktigt att ha nära till ÅF om det skulle vara något - och givetvis att säljaren verkar seriös.

 

Ett tips kan vara att kontakta HR och höra om de tänker göra några förändringar/ förbättringar på modellen till kommande säsong, skulle i så fall tala för att vänta till båtmässan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen!

 

Läst samtliga trådar men som vanligt på forum har alla sina egna åsikter och erfarenheter...tack och lov bör väl tilläggas :-).

 

Har även en lätt begagnad 440SC i skottgluggen med ytterligare ett par års garanti kvar vilket känns ganska tryggt.

 

Får se var jag landar...skillnaden blir i slutändan över 25000.- vilket inte är att förakta. Man får mycket förvaring/service/olja/bränsle och försäkring för dom pengarna :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär! Gjorde processen ganska kort och beställde båt idag.

Det blev en flong ny HR 440SC med 50-hästars Mercury som drivlina.

Närheten till auktoriserad åf, totalpriset och bemötandet avgjorde köpet!

Ser fram emot ett förhoppningsvis problemfritt båtägande :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till nya båten. Jag hade exakt samma kombination i 5 år och gjorde samma övervägande - den gick prickfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till nya båten. Jag hade exakt samma kombination i 5 år och gjorde samma övervägande - den gick prickfritt.

Tack!

 

Fick med vinterförvaring (denna säsong), motorlås/låspaket & förtöjningspaket som bonus...småpengar i sammanhanget men ändå välkommet!

 

Summa summarum kan man väl säga som en kund till oss sade (jag jobbar med Hi-Fi & hemelektronik).

"En bra affär för båda parter är där bägge är lika "missnöjda""

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båten.

 

Jag vill dock hissa en varningsflagga för att låta båten ligga kvar hos handlaren.

I juridisk mening anses inte båten ha övergått i din ägo (traderats) innan du "har tagit den i besittning". Skulle det bli så olyckligt att handlaren går i KK, riskerar du att bli av med både båt och pengar. Det är inte vanligt, men det har förekommit med just båtar. Vad som avses med "att ta i besittning" får någon jurist svara på. En liten sväng med marinan innan vinterförvaring tror jag inte räcker. Detta är bara en risk då du köper en båt och låter den kvar hos samma handlare utan att först ha använt båten.Det finns kanske en special försäkring som täcker skadan, men något skydd  i båt/hemförsäkringen finns inte,

 

Om man väljer att göra som du bör man betala så lite som möjligt på hösten och betala resten då båten avhämtas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båten.

 

Jag vill dock hissa en varningsflagga för att låta båten ligga kvar hos handlaren.

I juridisk mening anses inte båten ha övergått i din ägo (traderats) innan du "har tagit den i besittning". Skulle det bli så olyckligt att handlaren går i KK, riskerar du att bli av med både båt och pengar. Det är inte vanligt, men det har förekommit med just båtar. Vad som avses med "att ta i besittning" får någon jurist svara på. En liten sväng med marinan innan vinterförvaring tror jag inte räcker. Detta är bara en risk då du köper en båt och låter den kvar hos samma handlare utan att först ha använt båten.Det finns kanske en special försäkring som täcker skadan, men något skydd i båt/hemförsäkringen finns inte,

 

Om man väljer att göra som du bör man betala så lite som möjligt på hösten och betala resten då båten avhämtas.

Tack för synpunkterna!

 

Vi betalar endast handpenningen i dagsläget, resterande belopp vid avhämtning av båten i vår. Att erlägga hela beloppet utan att fått med sig båt & trailer hade inte varit aktuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen kom då dagen då flytetyget skulle hämtas... :)

Körde till Örebro i fredags morse för att få ut det mesta av dagen.

Efter lite genomgång av papper, införskaffande av diverse (massa) tillbehör kunde äntligen vi rulla ut båten från firman (som vi fick ett mycket trevligt och professionellt bemötande av)

post-106187-0-34511700-1431375835_thumb.jpg

 

Efter 25 år med körkort vart det således premiärtur med släp...lite pirrigt i början men allt flöt på bra!

Det var ju även premiär för sjösättning av båt för både min och min fars del men även detta lyckades vi med...varken båt eller bil sjönk till botten.

Det blåste rätt friskt, kanske lite väl friskt för två noobies till landkrabbor bakom rodret men vi lyckades ta oss till vår brygga och förtöja båten utan några större katastrofer (nåja, fadern fastnade med foten i relingen när han skulle över till bryggan och höll sånär på att drutta i plurret)

Har bara blivit en kortare sväng men det här kommer bli skitkul framöver...ser verkligen fram emot nästa stopp till stugan

post-106187-0-77010500-1431376338_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis. Ha en härlig båtsommar.

 

PS. Ingen tycker det är trivialt att sjösätta med ramp första gången. Man vänjer sig :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härliga bilder, ha en riktigt bra båtsommar!

 

Ett tips, kör in motorn enligt instruktionerna första ca 10 timmarna så går den bra framöver också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Härliga bilder, ha en riktigt bra båtsommar!

 

Ett tips, kör in motorn enligt instruktionerna första ca 10 timmarna så går den bra framöver också.

Tack och tack för tipset! var/är en hel del att läsa och missade faktiskt kapitlet för inkörningen. Dock, av förklarliga skäl, har vi inte tokkört nåt än så nu kommer inkörningsrutinen följas :-) Redigerad av EW71

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Grattis till ett snyggt ekipage! Du kommer bli helnöjd, mycket båt för pengarna. Längtar ivrigt till att få sjösätta min 440 också.

 

Som EsoxDalbo säger följ inkörningen de första 10 timmarna så kommer det gå galant.

 

Vore roligt och höra hur många knop du får ut efter inkörningen :)

 

Ha en riktigt härlig båtsommar!

Redigerad av Yamsing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Grattis till ett snyggt ekipage! Du kommer bli helnöjd, mycket båt för pengarna. Längtar ivrigt till att få sjösätta min 440 också.

 

Som EsoxDalbo säger följ inkörningen de första 10 timmarna så kommer det gå galant.

 

Vore roligt och höra hur många knop du får ut efter inkörningen :)

 

Ha en riktigt härlig båtsommar!

Tackar!

 

Har inte funnits tid att ta sig till stugan men nu i midsommarhelgen fick vi äntligen chansen igen.

 

Har kört försiktigt och försökt följa inkörningsrutinen så gott det går.

 

Första turen gick riktigt bra och tilläggningen gick över förväntan...såhär i efterhand hade det varit bättre med lite krångel för tur nummer två renderade i en liten simtur ut till bojen :-)

Missade helt ankringsbojen och höll på att ställa till det rejält.

 

Skönt med årets första dopp även fast det vart lite oplanerat ;-)

Redigerad av EW71

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...