Bobba 54 Postad 20 Oktober , 2014 Hej! Behandlar sedan många år käksbänken i ek hemma med hårdvaxolja vilket ger ett oerhört hållbart skydd. Teakplywooddurkarna i vår nyinköpta båt ska i vinter slipas fritt från gammal lack och behandlas och min fundering är att köra med samma Osmo hårdvaxolja. Vad tror experterna om detta tilltag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 21 Oktober , 2014 (redigerade) Jag är ingen expert, särskilt inte på hårdvaxoljor, men... I broschyren får man ändå en hint när det i rubriken står "Färg och skydd för inomhusbruk". Det kan funka ändå, men som alternativ ett skulle jag prova att ha en behandlad bit ombord i ur och skur ett år innan jag använde produkten på båten. Jag har för mig att någon gjorde ett prov med olika oljor på provbitar, någon som minns? Nu kan ju durkar vara helt invändiga och då funkar det troligen. Gör en provbit och låt vatten ligga kvar på den, lägg ett vått rep på provbiten i några dygn och se vad som händer osv. Prova allt konstigt du kan komma på, på med stövlarna och kliv upp på den våta bänkskivan hemma och kolla om den är hal. Tillägg: Utomhus bör ju oljan också ha UV-skyddande egenskaper. Mackey Redigerad 21 Oktober , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 21 Oktober , 2014 Såg i Australien den ultimata lösningen… okej, en annan lösning då? De hade maskerat i linjer på durken. Ca 6-7 centimeter var lackat och med sand eller något annat i lacken ( det var så mycket att det var gränsfall att gå barfota på men å andra sidan var det så varmt i stort att man inte går barfota om man inte vill bli bränd ute på däck… ) Resterande 5-7 centimeter mellan lackade ytor var inoljade. Dessa hade mörknat och på vissa ställen definitivt tagit till sig smuts… Det är det jag tror händer på dina inoljade ytor så du måste vara beredd att slipa rent då och då… precis som hemma på köksbänken. Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 21 Oktober , 2014 Hårdwaxoljan är sjukt mycket bättre på att stöta bort smuts jämfört med vanlig olja, och jag har tänkt samma tanke men inte kommit längre. Har dock inte tänkt på UV-beständigheten... Ett samtal till Osmo borde svara på lämpligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Oktober , 2014 Har ingen direkt säkerhetsnoja, men när det gäller att behandla ytor som man skall gå på, så tänker jag alltid - halkskydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 21 Oktober , 2014 Som sagt... på med stövlarna och kliv upp på den våta bänkskivan hemma och kolla om den är hal. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 21 Oktober , 2014 Har idag lackade sittytor på min båt. Hade det på förra. Har klivit på dem massor med gånger utan att halka. Osmos hårdwaxolja är vanlig på golv och betydligt mindre halkig än lack. Som sagt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Oktober , 2014 Frågan är ju om det gäller ute eller inne? Inne tror jag absolut vax är bättre än både lack och olja. Inne finns det ju även något som heter matta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 5 November , 2014 (redigerade) Frågan är ju om det gäller ute eller inne? Inne tror jag absolut vax är bättre än både lack och olja. Inne finns det ju även något som heter matta. Halka och motstånd mot vatten och smuts är inte ett problem, snarare en fördel med hårdwaxoljan som sagts av tidigare talare speciellt om man jämför med traditionell Teakolja. Skulle vara UV-skydd då, det behöver kollas upp. I vår(motor)båt är durkarna täckta av antingen kapell eller doghouse och kommer bara utsättas för vatten om man går på dom när man kommer upp från morgondoppet. :-) Tack för alla bra svar! Redigerad 5 November , 2014 av Bobba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martin_tre 0 Postad 6 November , 2014 Jag har behandlat min durk med just Osmo hårdvaxolja. Jag tillverkade durken 2012, så båten har nu varit i sjön tre somrar med denna behandling. Har än så länge fungerat kanon. Min durk är gjord av spårad Merantiplywood där spåren är "nåtade" med sika. Sikan ligger några mm högra än durken vilket ger ett bra halkskydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 6 November , 2014 Sioo Wood Protection någon som har provat deras olja på teak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 7 Oktober , 2015 Det slutade med att jag körde Timberex Hard Wax Oil på mina durkar och jag är mycket nöjd med resultatet. Ger en halvmatt oljelook men ett mycket bättre skydd än vanlig teakolja. Inga problem med halkighet alls. Rekommenderas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser