Stan 64 Postad 20 Oktober , 2014 De mesta av frågorna kring epoxibehandling av gelcoatskrov verkar ju vara dryftade i detta forum. Men jag hittar inget om detta? Efter att en stötta slagits bort lite oförsiktigt i samband med upptagningen så är det så att epoxibehandlingen under skrovet har blivit bortskrapad i en storlek som 2 tändsticksaskar. Gelcoaten är framme och den är i mina ögon helt oskadad. Det gäller en modern plastsegelbåt i ca: 10 meters längd. Är detta något att bry sig om? Mina tankar går till ett helkaklat badrum där tätskiktet av någon anledning skadads. Detta måste ju omedelbart tätas för att det inte ska bli vatteninträngning. Min bedömning är att ca: 99,99% av epoxibehandlingen finns ju kvar och sitter ju som limmad mot skrovet. Epoxibehandling ska ju ske i en tempratur som det är rätt ont om så här års. Skulle gärna strunta i detta om inte ni säger det "måste" åtgärdas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Oktober , 2014 (redigerade) Måste och måste! Det finns massvis med segelbåtar som har ren gelcoat under bottenfärgen. Gelcoaten är ganska tät men inte helt. Nån större katastrof kan inte en liten skada va. Epoxyn är däremot tät - det är därför man epoxybehandlar plastbåtar. Jag skulle nog lagt på lite epoxy på skadan. Det är ju ganska små mängder som går åt, men jag har ju alltid lamineringsepoxy hemma. Det därmed temperaturen kan man alltid lösa. En wellpappkatong som man trycker in isolering i botten och lite isolering som man lägger runt på utsidan. Stämpar kartongen så att den sluter så tät mot skrovet som möjligt. En värmefläkt på insidan skrovet. När skrovet är en 18/20 grader så kan man lägga på Epoxyn och sätta tillbaka kartongen medan epoxyn härdar. 15 minusgrader ute när jag skulle börja renovera förpiken på min båt och limma liggunderlag mot skrovet och under däcket. En betongtäckningsmatta, ett elektrisk element och en värmefläkt höjde temperaturen både innombords och på skrovsidorna till en behaglig arbetstemperatur på nåt dygn. Inte vackert men effektivt. Redigerad 20 Oktober , 2014 av toaen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 20 Oktober , 2014 Att ha en skada i ett i övrigt epoxybehandlat skrov kan vara obra. Vänta till i vår, bättra då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 20 Oktober , 2014 Att ha en skada i ett i övrigt epoxybehandlat skrov kan vara obra. Vänta till i vår, bättra då. Har man sista lagret Epoxy med en lösningsmedelsbaserad variant så funkar det bra att laga småskador på våren och dessutom få rätt kulör. Jag målade på två extra lager lösningsmedelsbaserad Epoxi ovanpå den rena Epoxin av just det skälet. Struntar man dessutom i bottenfärg som ofta inte gör nån nytta alls så blir det lätt att underhålla småskavanker. Denna Epoxi är inte lika temperaturkänslig som ren Epoxi och går oftast att måla på ganska tidigt på våren om man inte behöver i precis till islossningen, men kräver plusgrader. Kolla bara tillverkarens anvisningar noga , särskilt underarbetet. Tänk på att Epoxi behöver ofta genomhärda en två veckor innan man sjösätter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Oktober , 2014 Att ha en skada i ett i övrigt epoxybehandlat skrov kan vara obra. Vänta till i vår, bättra då. Struntar man dessutom i bottenfärg som ofta inte gör nån nytta alls så ........................................ Nu finns det faktiskt båtar i andra farvatten än Stockholms skärgård och Mälaren ........ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 21 Oktober , 2014 Att ha en skada i ett i övrigt epoxybehandlat skrov kan vara obra. Vänta till i vår, bättra då. Struntar man dessutom i bottenfärg som ofta inte gör nån nytta alls så ........................................ Nu finns det faktiskt båtar i andra farvatten än Stockholms skärgård och Mälaren ........ Förvisso, men sorgligt nog står många (flertalet) och kladdar på verkningslös eller onödig/förbjuden giftfärg för stora pengar även i dessa (mfl) vatten. Och tror att de 'skyddar' sin båt ofta med till färgfabrikanternas stora glädje. Det SER ju så fint ut varje år när båten läggs i! Och sedan skall man inte glömma att söt/bräckt vatten gör lättare skada (osmos) på plastbåtar än riktigt saltvatten , så Epoxiskydd kan vara viktigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CustomSam 3 Postad 21 Oktober , 2014 Har samma problem med att jag har några fläckar som epoxyn släppt pga att det troligen var lite för kallt när jag gjorde jobbet för ganska många år sedan. Jag har frågat leverantören, de sa att jag kan ta epoxyspackel och fylla i. Dels blir ytan med rätt tjocklek direkt, dels kan det spackel jag har användas ner till +4 grader. Det är NM 206 om jag inte minns fel. Spacklet är tätt även det. Vad gäller temperaturen så dröjer det nog ganska länge på våren innan det är +12 grader ute som det är nu på dagen här på Västkusten. Detta är mindre ytor som jag inte tror det spelar någon roll om de inte har torkat över vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Oktober , 2014 Förvisso, men sorgligt nog står många (flertalet) och kladdar på verkningslös eller onödig/förbjuden giftfärg för stora pengar även i dessa (mfl) vatten. Och tror att de 'skyddar' sin båt ofta med till färgfabrikanternas stora glädje. Det SER ju så fint ut varje år när båten läggs i! Och sedan skall man inte glömma att söt/bräckt vatten gör lättare skada (osmos) på plastbåtar än riktigt saltvatten , så Epoxiskydd kan vara viktigare. Nu är jag ganska övertygad om att inte "flertalet kladdar på" bottenfärg när man målar botten på sin båt. Dom allra flesta båtägare är ganska noga när dom jobbar med sina båtar. Eller betyder ordet "kladda" något helt annat för dig än för mig? Jag har haft båt i 50 år och skulle jag inte använda bottenfärg skulle mina båtar se ut som en av mina båtar gjorde 2008 - när myndigheterna "förstörde" färgen genom sina allt för långt gående direktiv. Det har säkert varit giftigare färger förr, men att säga att dagens bottenfärger är verkningslös och onödig, visar att du inte har en aning om vad du talar om. Jag botten målar inte mina båtar för att glädja färgfabrikanterna,utan för att hålla beväxningen - speciellt av havstulpanerna - på en acceptabel nivå. Jag ser att du anammat mitt skämt, när jag brukar säga att den enda anledningen till att man bottenmålar är att båten skall se vacker ut när man sjösätter. Visst är det så att båtar i sötvatten drabbas lättare av osmos och för det problemet är det epoxy som gäller. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 22 Oktober , 2014 (redigerade) Förvisso, men sorgligt nog står många (flertalet) och kladdar på verkningslös eller onödig/förbjuden giftfärg för stora pengar även i dessa (mfl) vatten. Och tror att de 'skyddar' sin båt ofta med till färgfabrikanternas stora glädje. Det SER ju så fint ut varje år när båten läggs i! Och sedan skall man inte glömma att söt/bräckt vatten gör lättare skada (osmos) på plastbåtar än riktigt saltvatten , så Epoxiskydd kan vara viktigare. Nu är jag ganska övertygad om att inte "flertalet kladdar på" bottenfärg när man målar botten på sin båt. Dom allra flesta båtägare är ganska noga när dom jobbar med sina båtar. Eller betyder ordet "kladda" något helt annat för dig än för mig? Jag har haft båt i 50 år och skulle jag inte använda bottenfärg skulle mina båtar se ut som en av mina båtar gjorde 2008 - när myndigheterna "förstörde" färgen genom sina allt för långt gående direktiv. Det har säkert varit giftigare färger förr, men att säga att dagens bottenfärger är verkningslös och onödig, visar att du inte har en aning om vad du talar om. Jag botten målar inte mina båtar för att glädja färgfabrikanterna,utan för att hålla beväxningen - speciellt av havstulpanerna - på en acceptabel nivå. Jag ser att du anammat mitt skämt, när jag brukar säga att den enda anledningen till att man bottenmålar är att båten skall se vacker ut när man sjösätter. Visst är det så att båtar i sötvatten drabbas lättare av osmos och för det problemet är det epoxy som gäller. Du reagerar på fel sak, de bottenfärger jag refererar till är de som är godkända för de vatten du pekade ut att det finns båtar som INTE ligger i. De är just bara färg och har ingen verkan på något annat och inte skyddar de något heller. Därför använde jag det lite nedlåtande utrycket 'kladda på' just om dessa. Annars tycker jag att åsikten att myndigheter 'förstör' färger är ganska enögd , var allt bättre förr menar du? Ta bilar och katalysatorer som exempel, ibland behöver miljötänk med sådan inställning en spark i arslet för att nya bra lösningar skall komma fram. Det var samma tjafs med det den gången, många 'experter' tyckte att bilarna blivit 'förstörda' av myndigheterna. Men idag är den diskussionen tyst. Tyvärr kan jag dock hålla med om att verkar det gå ganska trögt med teknikutveckling på bottenfärgsidan och få fram bra alternativ. Det har ju även fått myndigheterna att backa, men det behöver väl inte innebära att man slutar ifrågasätta. Förr när jag skaffade båt var det ju självklart med giftig bottenfärg även i insjöar där den just inte behövs.... Men du får ta mig med en nypa salt, jag har bara haft båt i 30 år! Redigerad 22 Oktober , 2014 av s59746 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 22 Oktober , 2014 Nämen ....äsch Toaen....sov du dåligt i natt? Häng inte upp dig på ordet kladda.... Jag brukar själv uttrycka mig lite vårdslöst å vanvördigt å säga smeta på färgen eller kladda på... Giftfärgen gör en hel del nytta. Sedan behövs den kankse inte jämnt å överallt alla tider å så.......Fast jag skulle vilja belysa just epoxin. Limmade en 10 cm bred glasfiberremsa över slaget, giftfärgen, sk bottenfärgen naturligtvis bortskarapad å sedan tvättat skrovet. Det visade sig att det växte absolut ingenting på den epoxin någonsin efteråt. Det är så "halt" så ingeting fäste. Havstulpaner vet jag inte för visst var hon ute i Östersjön men kanske inte rätt tillfälle när de små larverna slår till. Jo det finns havstulpaner även på Ostkusten. Funderar faktiskt på att skrapa bort all bottenfärg/giftfärg med en spackel/japanspackel el likn samt värmepistol å gasmask. Sedan tvätta med aceton å efter det ett tunnt lager med ren epoxi på alltihop. Ligger jag sedan inte stilla i hamn i saltvatten just när larverna ynglar till sig så borde det gå bra. Epoxin blir ju hiskeligt "hal" alltså. Just bild du visade på "värmetäcket". Smälte isen pga det eller hade du dessutom luftbubblor/vattenpump? Om jag var frågeställaren skulle jag följa ditt råd å "smeta på" lite epoxi redan nu så är det klart till våren. Skulle silvertejpa en skåkartong över skadan på utsidan å en fläkt å en större kartong på insidan. Sedan lossar man skokartongen ute medan man kladdar på epoxin å tejpar tebaks den. Ha det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 22 Oktober , 2014 Nu hann s59746 komma med ett inlägg före mitt svar så jag sliter på tangenterna ett tag till. Med risk för att detta spårar ur å blir ett inlägg om gifter å miljön så vill jag säga att innan de självpolerande mjuka färgerna kom så var problemet mycket mindre. Dessutom är hela regelverket om kopparn baserad på felaktiga undersökningar å tester samt prover osv. Sedan så är det i stort sett bara havstulpanerna som är besvärliga, jo de finns på ostkusten med,. Det finns lösningar som löser just det men så har vi det här med att vissa företag tycker om att sälja saker till oss. Så bra uppfinningar köper man upp å lägger på hyllan. En liten uppmaning när jag är ändå inne på det spåret, sedan får det räcka, alla ni som snackat om cayenpeppar, osv, vafför inte inte gå ut på bred front å blanda i det i epoxin å sedan smeta hela botten med det men naturligtvis först ta bort g:a färgen så det är rent ner till gelcoaten å tvätta. Mycket nyfiken på hur det skulle bli. Tebaks till frågan, isolera du med lite kartonger å värmefläkt å dutta på lite epoxi redan nu så har du det klart till våren. (Obs, nu sade jag ordet "dutta".....) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Oktober , 2014 (redigerade) Du reagerar på fel sak, de bottenfärger jag refererar till är de som är godkända för de vatten du pekade ut att det finns båtar som INTE ligger i. De är just bara färg och har ingen verkan på något annat och inte skyddar de något heller. Därför använde jag det lite nedlåtande utrycket 'kladda på' just om dessa. Annars tycker jag att åsikten att myndigheter 'förstör' färger är ganska enögd , var allt bättre förr menar du? Ta bilar och katalysatorer som exempel, ibland behöver miljötänk med sådan inställning en spark i arslet för att nya bra lösningar skall komma fram. Det var samma tjafs med det den gången, många 'experter' tyckte att bilarna blivit 'förstörda' av myndigheterna. Men idag är den diskussionen tyst. Tyvärr kan jag dock hålla med om att verkar det gå ganska trögt med teknikutveckling på bottenfärgsidan och få fram bra alternativ. Det har ju även fått myndigheterna att backa, men det behöver väl inte innebära att man slutar ifrågasätta. Förr när jag skaffade båt var det ju självklart med giftig bottenfärg även i insjöar där den just inte behövs.... Men du får ta mig med en nypa salt, jag har bara haft båt i 30 år! Det hade ju varit en fördel om du nu har en åsikt att du i så fall kunnat uttrycka dig på ett begripligt sätt. Med det svammel du ägnar dig åt är dit resonemang helt obegripligt. Det jag menar med att färgen förstörts genom myndighetsbeslut är att jag har en båt som under ett antal år målats med samma typ av färg. Våren 2008 målade jag med den nya miljövänligare varianten av samma färg.När jag tog upp båten efter 5 månader var botten totalt täckt med havstulpaner. Något liknande har jag aldrig varit med om tidigare. Detta fick av olika anledningar ganska stora konsekvenser för mig och just den båten. Jag tar dig med en ganska stor nypa salt - men inte pga ditt båtinnehav. Redigerad 22 Oktober , 2014 av toaen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Oktober , 2014 Nämen ....äsch Toaen....sov du dåligt i natt? Häng inte upp dig på ordet kladda.... Jag brukar själv uttrycka mig lite vårdslöst å vanvördigt å säga smeta på färgen eller kladda på... Nej min gode vän och seglarkompis. Jag har faktisk sovit betydligt bättre än vanligt de senaste nätterna än jag normalt brukar göra. Möjligtvis beroende på att jag, i stort sett är klar med att måla fasaden på mitt hus. Har kanske inte känt den där tvingande lustkänslan att stå upp tidigt för att gå ner i källaren och göra lite inomhusjobb, som att måla löstagbara fönster, renovera en dålig förrådsdörr eller måla lite panel som skulle ersätta de ruttna panelbrädorna vid min altan. För att sen när det torkat upp ute gå ut och fortsätta jobba. Nu vet jag att både du och jag är så pass noggranna och mångkunniga hantverkare att vi aldrig skulle klara av att "kladda på" lite onödig bottenfärg. Dessutom är jag helt övertygad om att de allra flesta båtägare är noggranna med sina båtar. Men visst finns det en och annan kladdpelle. Visst har det funnits andra typer av bottenfärg som skulle ha varit betydligt mer effektiva, men som köpts upp av de stora färgfirmorna och stoppats. Försökte själv bli svensk generalagent för ett system som på elektronisk väg skulle förhindra beväxning, men uppdraget gick till ett annat företag. Har inte hört talas om det sen dess, men kollade på företagets hemsida och de har det kvar bland sina produkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Oktober , 2014 Nu hann s59746 komma med ett inlägg före mitt svar så jag sliter på tangenterna ett tag till. Med risk för att detta spårar ur å blir ett inlägg om gifter å miljön så vill jag säga att innan de självpolerande mjuka färgerna kom så var problemet mycket mindre. Dessutom är hela regelverket om kopparn baserad på felaktiga undersökningar å tester samt prover osv. Sedan så är det i stort sett bara havstulpanerna som är besvärliga, jo de finns på ostkusten med,. Det finns lösningar som löser just det men så har vi det här med att vissa företag tycker om att sälja saker till oss. Så bra uppfinningar köper man upp å lägger på hyllan. En liten uppmaning när jag är ändå inne på det spåret, sedan får det räcka, alla ni som snackat om cayenpeppar, osv, vafför inte inte gå ut på bred front å blanda i det i epoxin å sedan smeta hela botten med det men naturligtvis först ta bort g:a färgen så det är rent ner till gelcoaten å tvätta. Mycket nyfiken på hur det skulle bli. Tebaks till frågan, isolera du med lite kartonger å värmefläkt å dutta på lite epoxi redan nu så har du det klart till våren. (Obs, nu sade jag ordet "dutta".....) "Fördelen" med havstulpanerna på ostkusten är att de sätter sig vid ett specifikt tillfälle. Man har i varje fall kunna få varningar när det inträffar och kan då i princip tvätta botten. På västkusten sätter sig havstulpanera över en betydligt längre periodoch nåt system med havstulpanvarningar fungerar inte här - påstås det i alla fall. Det där med cayenpeppar och liknade produkter. När jag målade min storfidra katastrofåret 2008 kom killen som lyfte upp båten och började tala om just detta. Jag hade kvar rodret att måla och det var middag. Middag är det här ut kl.12.00 - antingen man har nåt att äta eller inte. Jag åkte hem för att inmundiga dagens huvudmål och tog med mig av de kryddor som det brukas föreslås tillbaka till båten. Målade fält på rodret med olika blandningar. När jag lyfte upp båten på hösten märktes det ingen skillnad nån stans. Båten var totalt täckt av havstulpaner över hela skrovet. Det där är nog mera tro än vetande. "Jag kunde inte finna, ty ack min tro är klen" (Cornelies Vresvik) Skall man blanda i nåt i epoxyn så är det nog frågan om kopparpulver - dvs den typ av bottenfärg som kallas Coppercoat om än olaglig i Sverige vad jag förstått. När det gäller att "dutta" på epoxy skulle jag kanske väntat till tidig vår och täcka och värma upp enligt abvisning. Dutta betyder ungefär - "trycka försiktigt med små rörelser" till skillnad från ordet "kladda" som betecknar - "smeta, sätta fläckar; klottra, kludda" Dvs ganska negativ betydelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 23 Oktober , 2014 "Det hade ju varit en fördel om du nu har en åsikt att du i så fall kunnat uttrycka dig på ett begripligt sätt. Med det svammel du ägnar dig åt är dit resonemang helt obegripligt." Ok, men de flesta verkade begripa mitt "svammel" och vad det syftade till utom du i denna tråd som du nog ser. Och till och med reagerade på ditt första svar. Helt apropå att uttrycka sig nedlåtande och sakligt ....... Ha en bra dag ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Oktober , 2014 Jag vet inte om det är din läsförståelse eller din brist på erfarenhet efter 30 års båtägande som gör att du idiotförklarar större delen av de svenska båtägarn. Förvisso, men sorgligt nog står många (flertalet) och kladdar på verkningslös eller onödig/förbjuden giftfärg för stora pengar även i dessa (mfl) vatten. Och tror att de 'skyddar' sin båt ofta med till färgfabrikanternas stora glädje. Det SER ju så fint ut varje år när båten läggs i! Vad jag kan se är det ingen som stöder det som du uttryckte i citatet ovan. Men det är ju ganska vanligt sätt att argumentera bland barnungar "Alla i hela klassen" Ok, men de flesta verkade begripa mitt "svammel" och vad det syftade till utom du i denna tråd som du nog ser. Och till och med reagerade på ditt första svar. Om man läser igenom tråden så ser man tydligt att din mening ovan är helt fel. De flesta är faktiskt ingen. Min gode vän och seglarkompis Kalman skriver att jag inte skall haka upp mig på ordet kladda. Kalman är en oerhört duktig hantverkare och inovatör och skulle aldrig någonsin "kladda " på bottenfärg, eller något annat för den delen. Det gör inte heller den stora delen av de Svenska båtägarna heller som du påstår och du påstår - mot bättre vetande - att bottenfärg inte gör någon nytta. Visst - det finns bättre lösningar på problemet, men de är av olika anledningar inte tillgängliga för det stora flertalet. Ha en bra dag och kladda nu inte själv för mycket under dagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser