Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
tobbo166

Problem sätta fast FME hona på VHF koaxialkabel

Rekommendera Poster

http://youtu.be/ebx1tLTX-SU

Omöjligt att göra som i filmen. Det första han gör är att trä på hylsan på kabeln, då lägger han all koppartråd i ytterhöljet bakåt över svarta kabeln. Det är fysiskt omöjligt med de grejor jag köpt, hylsan har alldeles för liten diameter, den går knappt på den inre vita plasten, man får verkligen lirka i koppartrådarna in under den, så att få den ovanpå svarta yttersta plasthöljet är bara att glömma. Kan jag ha fått en för liten dimension på min FME hona, köpte en på Kjell o Co då den gamla försvann?

Kopparstiftet - måste lödas fast, det är för många koppartrådar i innersta ledaren så egentligen får den inte plats i den mycket grunda honan i kopparstiftet. Jag lödde. Det är väldigt nära det metalliska höljet som löper utanpå, så jag var sparsam med lödtennet. Spelar det roll om innersta ledaren har kontakt med yttersta koppartråden? Kanska bara är en ledare i antennen, och yttersta koppartrådarna är nån slags avskärmning?

Jag monterade inte alls som i filmen. Utan det blev en glipa där man ser koppartrådar, men jag satte krympslang utanpå alltsammans och denna del kommer vara inne i båten, skarvas med en 5 m kabel bort till själva VHF radion. Hylsan klämde jag fast utanpå den räfflade delen som innersta ledaren löper inuti (den lödda delen löper inuti).

Som sagt, om det är lite kontakt mellan dessa två ledare, inser det vore katastrof i andra sammanhang, tex 12 V eller 220 V, men det här kanske inte är en krets på samma sätt, yttre koppartråden är bara en avskärmning?

Kontakten lossnade då jag hade ett helvete att få den 15 m långa kabeln genom masten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man testa att den funkar? Om VHF funkar bättre med eller utan antennkabel tex? Jag vill ju ha räckvidden från masttoppen, så lite svårt att testa kanske. Göra om? Ser i videon att han trycker in det vita höljet in i kontakten, jag har mycket mindre vitt. Och sen skulle jag trätt på första hylsan på en kabel som var kapad rakt av. Men det hade ändå inte gått. Så frågan om det finns olika dimensioner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var länge sedan jag monterade FME men andra kontakter tex BNC använder jag ofta och monteringen är som i videon även om jag viker tillbaka skärmen innan jag drar på hylsan. Men det jag reagerade på är att inte mittledaren pressas, det gör man på alla andra kontakter.

Får du inte in mittledaren i stiftet så är det fel kontakt till den kabeln, det är ett litet hål om kabeln har solid mittledare. FME fungerar men personligen föredrar jag BNC eller N, de är mekaniskt stabilare. En BNC hona är bara lite grövre, brukar fungera bra att få igenom däck osv.

PS på BNC ska skärmen inte vikas tillbaka, det är troligen det som gör kontakten mer hållbar.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://youtu.be/ebx1tLTX-SU

Omöjligt att göra som i filmen. Det första han gör är att trä på hylsan på kabeln, då lägger han all koppartråd i ytterhöljet bakåt över svarta kabeln. Det är fysiskt omöjligt med de grejor jag köpt, hylsan har alldeles för liten diameter, den går knappt på den inre vita plasten, man får verkligen lirka i koppartrådarna in under den, så att få den ovanpå svarta yttersta plasthöljet är bara att glömma. Kan jag ha fått en för liten dimension på min FME hona, köpte en på Kjell o Co då den gamla försvann?

Kopparstiftet - måste lödas fast, det är för många koppartrådar i innersta ledaren så egentligen får den inte plats i den mycket grunda honan i kopparstiftet. Jag lödde. Det är väldigt nära det metalliska höljet som löper utanpå, så jag var sparsam med lödtennet. Spelar det roll om innersta ledaren har kontakt med yttersta koppartråden? Kanska bara är en ledare i antennen, och yttersta koppartrådarna är nån slags avskärmning?

Jag monterade inte alls som i filmen. Utan det blev en glipa där man ser koppartrådar, men jag satte krympslang utanpå alltsammans och denna del kommer vara inne i båten, skarvas med en 5 m kabel bort till själva VHF radion. Hylsan klämde jag fast utanpå den räfflade delen som innersta ledaren löper inuti (den lödda delen löper inuti).

Som sagt, om det är lite kontakt mellan dessa två ledare, inser det vore katastrof i andra sammanhang, tex 12 V eller 220 V, men det här kanske inte är en krets på samma sätt, yttre koppartråden är bara en avskärmning?

Kontakten lossnade då jag hade ett helvete att få den 15 m långa kabeln genom masten.

Du använder säkert fel typ av koax till den typ av kontakt du använder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Varför klämma när det finns eller fanns tidigare såna där hylsan har gängor invändigt och man gängar in kabeln, även skarvar med samma princip. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför klämma när det finns eller fanns tidigare såna där hylsan har gängor invändigt och man gängar in kabeln, även skarvar med samma princip. 

Var hittar man det?  Har du nåt exempel? Modellbeteckning och så.

Borde jag inte kunna mäta de två polerna och se om det blev ok? Är antennen en kortslutning ungefär som en glödlampa, dvs en sluten krets?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var länge sedan jag monterade FME men andra kontakter tex BNC använder jag ofta och monteringen är som i videon även om jag viker tillbaka skärmen innan jag drar på hylsan. Men det jag reagerade på är att inte mittledaren pressas, det gör man på alla andra kontakter.

Får du inte in mittledaren i stiftet så är det fel kontakt till den kabeln, det är ett litet hål om kabeln har solid mittledare. FME fungerar men personligen föredrar jag BNC eller N, de är mekaniskt stabilare. En BNC hona är bara lite grövre, brukar fungera bra att få igenom däck osv.

PS på BNC ska skärmen inte vikas tillbaka, det är troligen det som gör kontakten mer hållbar.

Kan jag använda BNC istället? Jag har en skarvhylsa, skarvar 15 m kabeln med 5 m inne i båten. Passar den på BNC? Som sagt, kan man mäta att det blev ok? Kan stå ut med lite special + krympslang om det funkar lika bra, dvs ingen försvagad antennsignal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Shit nu minns jag! Vita isoleringen går INTE in i hylsan utan vilar mot den. Så frågan är, får innersta ledaren vidröra metalltuben som omsluter den (längre in antar jag den går in i nån hona, kändes så)? Så det är omöjligt för mig att trycka in det vita in i den (FME?) kontakt jag fick på Kjell o co. Kan jag fått fel?

Jag köpte antenn + vhf raiod + VHF kablarna (15 + 5 m) på Erlandsons Brygga. Kanske maila med dem...skippa Kjell o co? BNC ser ju konstig ut, verkar vara nån rund mojäng som jag inte kan skarva med min 5 m kabel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Använde sån skarvar till videoanläggningarna på bussar.  skarvhylsa, mittendel , skarvhylsa om kablar skulle skarvas, har nog liggande kvar i någon sortimentlåda tror jag hämtade hos vanliga radiohandlaren.  tror du hittar det hos vilken tv reparatör som helst storleken jag använde var för vita kablar, de svarta vek man upp lite av strumpskärmen för att de skulle gänga bättre. googlade på bilder och elgiganten dök upp se en bit ner på sidan. tex hama f kontakter  http://www.elgiganten.se/catalog/ljud-bild/se_kablar_adapters/kablar-och-adapters

hittar du ingen hona tar du skarvstycke/ändstycke och mellanbit.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har lite svårt att följa med i din beskrivning av vad som kommer i kontakt med vad. Tycker därför du bör mäta upp kabeln innan du använder den. Sladden ska vara som vilken sladd som helst med två ledare, dvs ingen kortslutning mellan de två ledarna (mittledaren resp. skärmen) och båda ska vara förstås vara anslutna till kontakterna i ändarna för att fungera.

Kolla först med en multimeter att det inte är kontakt (kortslutning) mellan innerledaren ("kontaktstiftet") och skärmen ("metallhöljet"). Kolla sedan också att du har fullgod kontakt mellan mittstiften i båda ändarna, och mellan metallhöljena i ändarna. Då har du förutsättningar för att det ska fungera.

--

Beror på fabrikat på din VHF hur den hanterar kortslutning i kabeln respektive avbrott i kabeln när du börjar sända, så mät först innan du använder kablen!

Slutligen, huruvida det är BNC eller FME du ska använda så är det väl kontakten i andra änden (den du ska koppla in din sladd till) som avgör det. Att byta den kontakten också känns som overkill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

FME kontakten kom väl till för bilstero/mobilantenner, liten diameter och lätt att dra fram. Men det är en kontakt av "engångskaraktärr" dvs man skruvar ihop den en gång och sen rör man den inte. Samma med F-kontakter. Twist-on kontakter har inte i marinmiljö att göra. BNC och N-kontakter håller nästan i evighet, N-kontakten är bäst men lite klumpig, BNC fungerar tillräckligt bra.

UHF-kontakten (PL259/SO239) som sitter i bak på VHF-en annan dålig kontakt, den är inte ens gjorde för för VHFns frekvenser. Den var säkert bra när den kom på 40-talet. Den är ok på apparaten men inte till skarvar.

Mät resistans mellan jord och mittstift på hela kabeln UTAN antenn (antennen är ofta DC-kopplat och visar kortis när man resistansmäter). Prova gärna med en isolationsmeter ("megger") 500V ska kabeln klara.

När allt är hopkopplat ska man hest mäta SWR, då vet man att allt är ok. Jag har mätt i många båtar där det varit bedrövligt dåligt, ofta i kontakten vid övergången till masten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns som din antennkabel är för grov för din nyinköpta FME-kontakt. Annars ska man göra precis som i filmen.

Min antennkabel är grov från masttoppen ned till mastfoten, där sitter naturligtvis en koppling så att man kan masta av båten. Den sista biten till VHF apparaten är den en klenare kabel som passar till FME kontakten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har klippt bort kontakten jag gjorde på mastkabeln.

Jag har inte den klenare RG58 kabeln precis som ni är inne på. Jag skulle kunna få på en RG58 FME honkontakt om jag sandpapprar svarta höljet på min kabel, har lite diskmedel eller vaselin på, och skalar det vita höljet inuti så det går in i kontakten.

Ringde Erlandsons Brygga och fick veta att jag har Lowloss kabel som är tjockare än RG58. Det är den jag köpte av dem. Han föreslog jag skulle klippa även 5 m förlängningskabeln inne i båten Och montera dessa kontakter på mina kablar (jag har två kablar: 15 m från masten och 5 m inne i båten):

2 x av denna:

http://www.bryggan.nu/PL259-KONTAKT_TWIST_ON_LO?id=05523

1 x av denna:

http://www.bryggan.nu/PL_259_SKARVDON_KOAXIALKA?id=05516

Bra? Annars kan jag nog få dit RG58 om jag är lite flink. Slipper 220 kr nånting också (frakt mm, bor inte i Stockholm).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PL259 eller UHF-kontakten är en riktigt dålig kontakt. Den är konstruerad på 30-talet för frekvenser upp till 150MHz. Den tål inte fukt men den är billig. Motsvarande hona (SO239) sitter ofta på apparaterna, det är acceptabelt eftersom det sitter inomhus. Man skarvar med med skarvstycke (PL258) och får på det sättet två skarvar. Dessutom, twist-on i marina sammanhang? nä, det ska vara pressat. 

När folk får problem med sina antenner är det nästan uteslutande PL259. Har de RG58 så byter man till BNC, är det fet-kabe (RG8, RG213)l, N-kontakter.

N male

N female

Finns även vattentäta men de är dyra och används sällan.

Kolla bara att får kontakter som är avsedda för din kabel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rådet är alltså att jag är flink? Är inne i båten.

Eller ska jag skippa skarvhylsan och köpa det du föreslår? Funkar det på min kabel tro?

Är Lowloss kabel=RG59? Han på Erlandsons sa att den heter Lowloss, inget annat, fanns inga fler bokstäver eller siffror sa han. Du skrev RG8 ovan, är det Lowloss?

Men ok skippar Erlandsons då.

Rent praktiskt:

Kan jag köpa en hane och en hona av dessa och de kan skruvas ihop och passar min kabel?:

http://www.ebay.com/itm/N-male-plug-crimp-RG8-RG165-RG213-LMR400-RF-connector-/320847616100?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ab4021864

Och behöver inget mer?

Nåväl, köpte för 40 kr:

N Type Female Jack Straight Crimp RG8 RG214 RG213 LMR400 RF Connector Adapter

N Type Female Jack Straight Crimp RG8 RG214 RG213 LMR400 RF Connector Adapter

Item price £1.69

Quantity 1

Item number 261478849524

Delivery service Economy Int'l Postage

Leave Feedback

Contact seller

Return item

N Male Plug Straight Crimp for RG8 RG165 RG213 LMR400 RF Coax Connector Adapter

N Male Plug Straight Crimp for RG8 RG165 RG213 LMR400 RF Coax Connector Adapter

Item price £1.59

Quantity 1

Item number 261478849789

Delivery service Economy Int'l Postage

Borde funka?

Redigerad av tobbo166

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

RG59 är en 75 ohms kabel dvs fel. Vad har du för diameter (yttre) på kabeln? RG8, RG213 är 10,3 mm, RG58 är 5mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lowloss RG58 blev vanlig i mobiltelefoninstallationer i bil när 900MHz kom, då redan sträckan bak och upp till taket kunde ge 3-4dB i förlust med vanlig RG58. Kännetecknande är att den är lite fetare och att vanliga RG58-kontakter inte passar - vilket TS ju upptäckt.

PL259-kontakter som Erlandssons rekommenderar kan jag också bara instämma i - håll dig borta från dessa. Fungerar bra upp till 30MHz i torr miljö, däröver är den inte alltid impedansstabil. Kallas tyvärr ändå ofta helt förkastligt för UHF-kontakt....

Twist-on som beskrivs i #5 är nog en s.k. F-kontakt. Dessa används i princip enbart för rundradio/TV-mottagning, dvs TV-antennkabel och satellitantenner. Det är en snorbillig men rätt usel kontakt som måste skyddas om den sätts utomhus. Den finns dessutom nästan uteslutande för 75Ohms-kabel och hör inte hemma i kommunikationsradiosammanhang överhuvudtaget.

FME är en rätt ok kontakt om den monterats rätt, med rätt klämverktyg och med rätt dimension. Med en valfri adapter är det lätt att gå över till t ex en BNC eller N (som är ännu mer rejäla och tål många i- och urkopplingar). Men om den inte är bra monterad kan den vara riktigt dålig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...