kbgbjorn 0 Postad 19 Oktober , 2014 Hej alla ni med erfarenhet, ja ni andra med Efter mycket om och men och kanske är det dags att prova på seglingskonsten ,först nu har jag tillgång till tid samt båtplats. Det jag lurar på är när skall jag köpa båten ? samt iofs vilken båt... Kostnad ca 30-50k vill gärna ha toalett ombord samt kunna sova över i den tittat på maxi 68/77/Racer Skall man köpa på hösten när det är billigt? är det billigare ? Med det kommer ju oftast upptagning samt vinterförvaring samt iläggning till våren på det. Köper man på våren är det dyrare?Är det dyrare ? Fördelen är att man bara kan segla iväg . Är som ni förstår nybörjare men hoppas på några bra svar ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 19 Oktober , 2014 Du ska köpa när du hittar rätt båt till rätt pris. Har inget med årstider att göra. Att det är billiare på hösten är en myt om man tittar på faktiska genomförda affärer läste jag i en artikel; utbudet är mindre och köparna färre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 19 Oktober , 2014 Eftersom jag rör mig i princip samma prisklasser som du tycker jag det är skönt att köpa på hösten. En provtur i samband med köpet och sedan torrsättning. Då har jag hösten och våren på mig att gå genom allt som jag inte vill ska strula när jag väl ska ut på sjön. Nu ska jag erkänna att jag egentligen är alldeles för anal för att köpa en gammal båt (som ju är en rätt fet gris i en mörk säck hur noga man än kollar allt inför köpet). Men hursomhelst är det skönt att ha koll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Oktober , 2014 Det är skönt att köpa på hösten och kunna fixa lite under vintern. En del som säljer tycker det är skönt att slippa ta upp, täcka osv. skambud sent på hösten kan funka. En del tror de ska få ut mer på våren men intresset att köpa båt är inte så stort nuförtiden. En del sänker priset när de inte fått sålt men då har ju halva sommaren gått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 19 Oktober , 2014 Jämför med att köpa o sälja motorcykel, klart lättare att bli av med på våren när alla känslor spelar, så även med båt men som sagt mindre utbud på hösten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kbgbjorn 0 Postad 19 Oktober , 2014 (redigerade) Tack för alla snabba svar Peter, Du har ju så rätt, hittar man rätt båt så köp ! Men samtidigt är ju frågan lite hur priserna stiger/sjunker vid säsongs byte och med min lilla budget så gör 10k en del. Grejen är att jag vet inte om jag kommer att fastna för seglingen eller inte därav budgeten. ( hobbyn är dock aldrig dyr he he ) Men är det som bhemac skriver att det inte skiljer så mycket och utbudet är större på våren så är detta bra. Firefish:Du har rätt så bra skäl till att köpa på hösten, bra tid att kolla upp div fel o brister innan säsongen, bra åsikter ! Ivan65: har tyvärr inget mc-kort =( men om jag fattar det hela rätt så är seglingen inte glödhet just nu , mera folk som köper mc o drar iväg. Kan dock ha fel om detta Slänger iväg en fråga till, vilken båt ? Blir nog en del ensamsegling tror jag ... Redigerad 19 Oktober , 2014 av kbgbjorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 19 Oktober , 2014 Vilken båt..? Tja... vad tänkte du ha den till? Vad är viktigt? Ska du dagsegla? Längre resor? Skärgård, hav? Du kan få två av tre av följande; bra pris, bra seglingsegenskaper, bra utrymmen. Bra pris har du redan tingat, så sedan är det en glidande skala mellan de andra två. Du skall satsa på en komplett båt. En båt någon annan lagt pengar på, en båt med fin motor, fräscha dynor och hyffsat nytt segelställ. Sådant kostar pengar, men man har inte igen det när man säljer. Bättre låta någon annan ta den smällen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kbgbjorn 0 Postad 19 Oktober , 2014 Mina tankar är att försöka lära mig först och sedan dagsutflykter/ helgpass men senare lite veckoturer under semestern. Målet till slut är att gå göta kanal runt då jag bor mitt i, vid vättern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 19 Oktober , 2014 Ge dina tankar tid att sortera sig innan du köper. Alltså till våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Oktober , 2014 Gör en sökning på Blocket och lägg bevakning på den, troligen tar det några månader att hitta något. Se till att hitta något som är välutrustat, det kostar mycket mer än man tror att utrusta, både tid och pengar. Fundera på vad som är viktigt för dig, för min del är ståhöjd, riktig toa, bra kök viktiga. För andra är 2% bättre fart viktigast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kbgbjorn 0 Postad 20 Oktober , 2014 Bra ide bhemac tack för alla synpunkter ,uppskattas mycket ! finns det fler bra sajter att handla båt på än blocket som är bra ? Ja jag vet att det finns här med , har kollat in den redan En kompis kompis har en granada 27 , bu eller bä ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 20 Oktober , 2014 Granada 27 seglar fint och är hyffsat rymlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 20 Oktober , 2014 (redigerade) Finns otroligt många båtar till salu i den prisklass du tänker dig, men inte alla annonserar. Så visst det går att både ge skambud och hitta ut den som billigast. Men jag skulle hellre försöka hitta den "rätta" båten. Den båt som ägaren varit rädd om och under åren uppgraderat och som ser fräsch ut. (Ett antal tusenlappar dyrare men betydligt mer prisvärt) Många tipps ovan, som ger bra råd, det är tex dyrare än man tror att uppgradera eller fixa det som är slitet. Generellt så finns många segelbåtar under 30 fot att välja på. Så hittar man en med bra segel (dyrt) bra motor (dyrt) som ser bra ut så är det en bra början. Sedan är valet av egenskaper en annan aspect att fundera över. Livliga, snabba egenskaper eller lite tryggare trögare. Ståhöjd är överskattat, det viktiga är att man kan stå i köket, viktigare då med avskild toalett och full längd i kojer och plats. Jag skulle personligen hellre ha köket nära sittbrunnen än långt inne i båten. Hellre inombordare än utombordare. Heller partialrigg med självslående fock än stora försegel. Ett däck som är lätt att röra sig på, en sittbrun som man sitter bra i, är trygg och kan hantera bekvämt, etc. Redigerad 20 Oktober , 2014 av Hasse_O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Annjo 0 Postad 20 Oktober , 2014 Hej! Jag har en Albin Viggen i bra skick, och en helt ny motor för i år (Mercury 5 hk Sail, [14000 kronor...]), helt nytt försegel (Jibb, lite mindre än en genua) ett par år gammalt storsegel och ett antal till äldre. Ganska nya dynor. Kommer lägga ut den på blocket snart ca 20000, men helt klart förhandlingsbart pris då jag har råkat bli med en båt till. Om det är en av modellerna du överväger så säg till! Mvh Anna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 21 Oktober , 2014 (redigerade) Ett bra erbjudande som jag tycker du skall överväga - om du räknar in att DU skulle skaffa motor, nytt försegel, skaffa "ganska nya dynor" och lite allmänna båttillbehör så kommer du att inse att båten i sig får du gratis. Ta med någon som kan båtar och åk o titta! Sedan en fråga till dig. En del säljer på hösten ( nu är det ganska sen höst också ) för att de har något annat att göra, det finns många skäl. Om inte båten du gillar redan står på land och du kan ha den kvar på land där den står så måste du flytta båten. Har du vinteruppläggningsplats? Annars får du söka i närområdet efter båt som står på land inom rimligt avstånd för dig att åka dit och fixa till den. De flesta klubbar brukar kunna klämma in en extra båt, speciellt om det är en nybörjare. ( många klubbar saknar nybörjare och speciellt sådana som är unga, dvs snart kan de ta över som funktionärer i klubben… så är klubben smart så underlättar man första året ) En Albin Viggen ligger under din budget. Men å andra sidan saknar du erfarenhet? Min tips är då att du aldrig kan förlora pengar på en Viggen för 15000:- och den erfarenhet du samlar på dig med den båten använder du att söka efter nästa båt som gissningsvis ligger uppåt 75-95´ men tar längre tid att hitta? Dvs köp något under tiden medan du letar efter den perfekta båten! Redigerad 21 Oktober , 2014 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Oktober , 2014 En bra metod när man ska köpa båt är att värdera allt i pengar. Tex: För mig är VHF viktigt, värde 2000 kr (apparat, antenn, kabel och allt arbete). Ståhöjd, 5000kr, jag blir tokig av att gå krökt och kan lätt tänka mig att lägga 5000 extra för att få en båt med ståhöjd. Osv. Sen räknar man ihop och får "verkligt värde" som man kan jämföra mellan olika båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 21 Oktober , 2014 För mig var valet av båt lätt. Jag bor i Stokholmsområdet och där är det väldigt ont om båtplatser. Enda möjligheten till att få en båtplats i närområdet var att satsa på en smal båt med litet djupgående. En större båt med de bekvämligheter man kanske egentligen eftersträvar innebär ett köande på mellan 6-7 år. Jag skaffade just en Albin Viggen. 24 fot, 2,24 m bred och 1,10 m djup. Ingen ståhöjd och lite trångt att montera in en spoltoa men jag kan komma ut i skärgården nu och inte om 7 år. mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kbgbjorn 0 Postad 21 Oktober , 2014 Ojdå... riktigt kul med alla tankar Har " fördelen " att jag och frun är 1,70 " långa " så ståhöjd är det nästan jämt så den biten tror jag är ganska lugn, Idén med att köpa en Viggen "så länge " är inte fel, kan även bli så att jag tokgillar den ? Bor nu vid Vettern så har fått tag i en vettig plats. Idén med att värdera grejerna i pengar och vad som behövs för att uppgradera är med väldigt smarta. Ang plats så har jag inte gått med i segelklubben ännu och fått plats där, i värsta fall har jag tomt som jag kan ställa båten på. Problemet är som du säger om jag hittar rätt båt på fel plats =( då blir det lite småjobbigt med fix o trix och båttransporterna är inte gratis tyvärr. Väldigt tacksam för alla synpunkter jag fått hittills, Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 21 Oktober , 2014 Viggen väger 1400 kg så med en tillräckligt stor personbil/van så kan den köras på en biltransportsläp. Se bara till att skaffa ordentliga surrningsband om det blir aktuellt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kbgbjorn 0 Postad 26 Oktober , 2014 Hm blir nog lite bökigt med på och avlastning om man väljer och ta den så, men helt klart ett alternativ istället för hyra full transport. Kan man kanske använda bilbärgare ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kbgbjorn 0 Postad 22 Mars , 2015 Skepp o hoj nu är man båtägare då Det blev en Compis 28 och köpt på orten så det känns bra. Kanske stor första båt ? men har stor sittbrunn, rullgenua samt toa och bra kök samt en hel del tillbehör som gps, autopilot mm. Tack för alla synpunkter och hjälp med mitt beslut. Ska försöka dela med mig med tankar mm samt försöka ta in eran samlade kunskap =) Ses därute ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 22 Mars , 2015 Med tanke på den stora sittbrunnen finns det en del som har en planka som sitter längsmonterad från bridgedäcket och till skotpiedestalen. Mot denna kan man hålla emot med fötterna annars åker man garanterat ned mot lä om det lutar för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 Mars , 2015 Samma råd som jag gett förr. leta upp båten du vill ha. Hyr den en tid och dra av hyran på köpsumman. Då får du koll på båten och kan bara "förlora" vad du betalat för en förhoppningsvis trevlig segling. Kolla upp båten redan före iläggning. Då ser du båten både på land och i vatten. Har en vega som jag tänkte sälja så förut... blev omtyckt koncept. Bara att jag fick henne uthyrd såpass mycket så jag bestämde att inte sälja. Trevligtatt ha två båtar ibland. Brukar segla en helg med henne på våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 Mars , 2015 Skepp o hoj nu är man båtägare då Det blev en Compis 28 och köpt på orten så det känns bra. Kanske stor första båt ? men har stor sittbrunn, rullgenua samt toa och bra kök samt en hel del tillbehör som gps, autopilot mm. Tack för alla synpunkter och hjälp med mitt beslut. Ska försöka dela med mig med tankar mm samt försöka ta in eran samlade kunskap =) Ses därute ! oj då hade inte sett detta inlägg. Grattis. Min försra var typ samma storlek. Vega. Seglade massor själv första sommaren, fyra år sen. Hoppas du inte blir lika sjukt biten som jag... lite mindre hade varit lagom.. men min omgivning börjar förstå att det inte finns samtalsämnen som inte kan spåra ur till segling... men jag kämpar med att låta bli Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser