Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
rejas

Display till gammal kompass

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har en gammal kompass i en av våra båtar där displayen givit med sig. Båten har legat still hela sommaren och när vi torrsatte henne ser displayen ut enligt bild.

post-98275-0-57748500-1413648681_thumb.jpg

Någon som vet om man kan få tag i en sådan display eller kanske har en liggande (hoppas, hoppas)?

Skulle gärna byta bara displayen. Dels för att kompassen fungerar så bra och dels för att den passar så bra in med de andra instrumenten.

Men om det inte går att få tag i, någon som har en aning om kompassen fungerar med en ny display av något slag? Vet inte årgång eller modell exakt.

Några tips?

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick samma problem med en gammal logg. Upptäckte att displayer har en polariserande film ytterst. Skalade av filmen och ersatte den med motsvarande från en kasserad laptop. Om man tittar på den genom poariserande solglasögon ser man att den ska monteras så att den går att läsa av om man lutar huvudet 45 grader åt vardera hållet, lutar man huvudet 90 grader blir bilden svart. Det gäller också att vända filmen åt rätt håll. I mitt första försök blev bilden negativ. Kul pyssel för en amatör, det finns säkert dom här som vet bättre, men för mig fungerade det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket intressant. All laga den var en tanke som inte ens varit nära :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag läser en gång till ser jag att vi kanske inte har riktigt samma problem. Siffrorna i min display blev svagare och svagare och gick till slut inte att läsa av. Men du har ju inget att förlora, prova att skala av filmen och titta genom polariserande glasögon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Elfa ärofta fantastiskt, kanske har de en display som passar.

Hälsn.

Mackey

PS

Kul att MarinWiki håller på att få en app.

Även om datorversionen funkar på telefon också så är den ju lite meckig att jobba med i telefon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset!

Japp, app är på G. Den kommer att utvecklas ännu mer i vinter. Redan nu kan man testa den. Den finns i Google Play (för Android). Sök på Marinwiki. :-)

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gamla LCD-displayer kan "blöda" och är de bortom all räddning. Med väldigt stor sannolikhet är displayen "custom design", det är nog tyvärr bara att försöka hitta en annan. Samtidigt, har en display gett sig så kanske de andra ger sig också snart, så lägg inga större pengar på att ersätta den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Har en gammal kompass i en av våra båtar där displayen givit med sig. Båten har legat still hela sommaren och när vi torrsatte henne ser displayen ut enligt bild.

attachicon.gif20141018_152503.jpg

Någon som vet om man kan få tag i en sådan display eller kanske har en liggande (hoppas, hoppas)?

Skulle gärna byta bara displayen. Dels för att kompassen fungerar så bra och dels för att den passar så bra in med de andra instrumenten.

Men om det inte går att få tag i, någon som har en aning om kompassen fungerar med en ny display av något slag? Vet inte årgång eller modell exakt.

Några tips?

/Marcus

Väcker upp denna gamla tråd då problemet kvarstår. Kan någon ha en sådan display i gömmorna?

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...