Gå till innehåll
tisdag 15 april 2025
Henry_v

Byta motor eller inte?

Rekommendera Poster

Först skall jag säga att jag novis när det gäller båtar och båtmotorer så ha lite överseende om alla termer inte är rätt.

 

Jag har nyligen fått överta en träsnipa med en en konverterad Merecedes 180D från 50-talet i. Oklar exakt vilket årtal. Enligt den tidigare ägaren har motorn gått ca 50 timmar efter ”renovering”. Dock oklart hur länge den stått still. Har noterat två potentiella fel, förutom att den ser ut som stryk. Det en är en epoxy lagad spricka i toppen samt att det saknas en täckplåt på diselpumpen. Dels är backslaget kass och bortom räddning.

 

Motorn är urtagen ur båten och uppallad i garaget.

 

Noterade att den saknade komp när jag snurrade den första gångerna , men att den fick komp på åtminstone en cylinder efter två dagar. Har efter det haft ur glödstift och sprejat med 5-56 i hålen för att försöka lossa kolvringarna. (Vet inte om det var rätt, men det var ett tips jag fick)

 

Men min fråga är om jag ens skall gå vidare i detta läget? Jag frågar detta med bakgrunden att jag har chansen att ta över en helrenoverad MB220D från '74, dock ej konverterad och undrar om jag skall lägga min energi på att konvertera den istället och sätta i den istället?

 

Alternativet är att jag kör vidare på 180:an och betalar dyrt för reservdelar då det verkar vara en brist vara med delar till den samma, eller tar 220:an och lägger ungefär samma pengar på en konvertering. (Tänker då gör konverteringen själv) Min tanke är att jag dels får en motor som jag vet är i perfekt skick samt att tillgången på reservdelar är bättre.

 

Ett frågetecken är hur steget från 42 hk till 60 hk påverkar båten. Min egen fundering här är att begränsa 220:an en aning i fall jag byter.

 

Tacksam för era tankar och idéer.

 

Fredric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha bytt. Båda valen innebär ju en del meckande men det är väl en del av nöjet i detta fall.

 

Sprickan i toppen är på utsidan eller? Frostskada? Kan ju tyda på att man inte tagit hand om den allt för väl. Sprickan i sig påverkar nog i sig inget längre om den är tät.

 

Den extra effekten tror jag inte du behöver oroa dig för. Bara axel och motorbädd är ok. Båten kommer inte att må dåligt av det. Dessutom är det bra att ha lite extra kräm ibland.

 

  /Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag hade nog redan bestämt just den lösningen, men ville ha bekräftelse.

 

Spricka i toppen på den gamla tror jag är begränsad till utsidan med tanke på att den hr körts med lagningen. Tänker ändå starta upp den och känna och lyssna på den. Kanske finns det någon som behöver delar där ute sen.

 

Fredric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...