Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
crabfish

Misstänkt undervattensverksamhet i Stockholms skärgård

Rekommendera Poster

Ola hålller sig under ytan numer alltså. Allt för att ikunna fortsätta med anjovismackor och starköl utan att bli upptäckt.

Eller hur menar du, Harry?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser du vådan av sjöfylleri.

Det räcker inte att man är hjärndöd, man kan få en sjunkbomb i huvudet och bli dödad på riktigt också. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just precis.

Ej bekräftad verksamhet ännu, kan vara sälar också. :)

Under ytan
Finns stora och små
Under ytan
Finns det skratt och gråt
Det finns mycket där som händer
Som vi inte kan förstå
Men vi hittar alltid svaren
Där i botten av oss själva
Under ytan

Jag vet, jag vet, jag vet att du finns där
Jag vet, jag vet, jag vet

Det skrattas och det skålas
Men slutar snart i kaos
Någon sparkar och slår en stackare där
Som är helt utan chans
Jag ser att ingen verkar bry sig
Och inte heller jag
Rädslan är för stor och stark
För att göra något alls

Under ytan.....

​Attans vad Uno Svenningsson kunde komma på allt. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ut som en skrämselövning för att plocka lite till från stadsbudgeten.

Jag lovar att man kommer inte hitta något, detta är bara en förlängning eller avslutning på den övningen som har pågått v 42 . 

Ett stor finlandsbåt har släppts igenom sökområdet i 16 knop det hade aldrig sket om det var skarpt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En budgetubåt kanske? Eller har ryssen dragit igång igen??  De kanske aldrig har slutat, bara vi som inte varit observanta...

Var på Marinmuseet i Karlskrona för ett tag sen, de har en bra utställning om kalla kriget, ubåtskränkningarna, U 137 med mera, satt länge och lyssnade på pensionerade militärer som pratade om den möjliga eventuella ubåten i Hårsfjärden, vapeninsatser, olja på vattnet, ljud från släggor och vinkelslipar från botten........ 

Finns det några båtar där nu så hoppas jag inte regering och militärledning ballar ur, spräng skiten i småbitar.......

post-104865-0-13774300-1413573515_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det räcker inte att man är hjärndöd, man kan få en sjunkbomb i huvudet och bli dödad på riktigt också. ;)

Se där, visst kan det vara farligt att köra båt efter två pilsner.

Sjunkbomb i ögat. :rolleyes:  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vi inte skicka miljöpartiets genusutbildade samtalspedagoger på fienden. Det lär skrämma den mest härdade sjöbusen.

Eller, om det är minkar igen så kan vi ta Romsons giftiga pråm och köra över ett par ggr så löser det problemet sig snabbt.

Jag menar, när jag ser miljöpartiet i regeringen så,blir i alla fall jag rädd för Sverige.

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så blir det när man är okunnig.

Jag trodde att det var en viss skillnad på en pilsner och starköl.

I min enfald har jag alltid trott att en pilsner var en annan benämning för lätt öl.

Nu har jag - av dig Harry - lärt mig att en pilsner är en starköl.

Tack för att du bibringat mig lite onödigt vetande.  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min enfald har jag alltid trott att en pilsner var en annan benämning för lätt öl.

Begreppet pilsner finns längre tillbaka i tiden med underjäst öl mm. Svagare än starköl men ändå rätt så mycket alkohol. Troligen mest använt uttryck för öl med styrka typ gamla mellanölen. 

I Tyskland är begreppet pilsner vanligt men då som Pils och är ett ljust öl. 

Även i begreppet pilsnergubbar. :)

Nej lättöl har jag aldrig hört förut att det skulle vara motsvarande pilsner. Däremot lite som ett samlingsnamn på öl med hyfsad alkoholstyrka. Vanligen krävs mer alkohol än lättöl för att få en god öl.

Dock bara glad amatör på öl och njuter av den på rätt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

toaen, jag har tidigare inte lyckats genomskåda din okunnighet, snarare tvärtom.

Nu är det ju så att "lätt öl" är starkare än starköl.

Enligt Wikipedia;

Lättöl, eller öl klass I, är en svensk definition av öl som innebär att den innehåller maximalt 2,25 volymprocent alkohol (med tidigare måttsystem 1,8 viktprocent).

Starköl är i Sverige öl med alkoholhalt över 3,5 volymprocent, vilket inom detaljhandeln endast får säljas på Systembolaget.

Med mera alkohol i ölet blir ölet lättare och starkare.

Lättöl däremot är en svag öl som är tyngre än starköl.

:D Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om dom får upp en rysk ubåt så kan KBV nykterhetstesta befälhavaren. Det vore en budgetboostande skalp för dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte bara befälhavaren ska testas, alla som har med säkerheten ombord ska givetvis nykterhetstestas. Det blir nog en rejäl drös...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

toaen, jag har tidigare inte lyckats genomskåda din okunnighet, snarare tvärtom.

Nu är det ju så att "lätt öl" är starkare än starköl.

Enligt Wikipedia;

Lättöl, eller öl klass I, är en svensk definition av öl som innebär att den innehåller maximalt 2,25 volymprocent alkohol (med tidigare måttsystem 1,8 viktprocent).

Starköl är i Sverige öl med alkoholhalt över 3,5 volymprocent, vilket inom detaljhandeln endast får säljas på Systembolaget.

Med mera alkohol i ölet blir ölet lättare och starkare.

Lättöl däremot är en svag öl som är tyngre än starköl.

:D Mackey

Det finns stora kunskapsområde där jag är totalt okunnig.

Så om du inte kunnat vederlagt mig med okunnighet så har du egentligen läst många av mina inlägg dåligt.  :P

Motorer är tex ett område där jag är väldigt okunnig. De flesta nära släktingar inte haft ett dugg intresse för båtar och segling, men vars liv kretsat kring bilar och motorer. I det sammanhanget är jag "det svarta fåret".

Produktkunskap om öl, vin och sprit är också ett område där jag är totalt okunnig. Däremot har jag en mycket stor kunskap om spritens inverkan på människor. 

I dagens Sverige har ca 1 000 000 (en miljon) människor en riskabel alkoholkonsumtion. Runt dessa finns ett stort antal människor som har ett helvete som medberoende. Jag tror inte jag överdriver om jag påstår att det finns 3 000 000 (3 miljoner) medberoende i Sverige.

Jag vet hur det är, för min mor levde i större delen av sitt liv ihop med en man som var alkoholist. Dessutom känner jag ett stort antal människor som är alkoholister och ganska många som är nyktra alkoholister.

Det är inte mer sprit vi behöver i vårt samhälle - utan mindre.

I resonemanget kring 0,2-lagen hävdas det alltid att alla som tycker att lagen är fel, att de är mycket måttliga. Dock är den alkoholmängd som man anser sig behöva inta under en båtfärd va alldeles för liten. 

Jag har seglat i 50 år och jag har aldrig känn nåt behov av att dricka sprit under mina båtfärder. Inte annars heller förstås.

Att man inte klarar en båtfärd utan att behöva dricka mer än vad lagen tillåter pekar ju på ett beroende av alkohol. Fören del människor utvecklas detta beroende till alkoholism.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns stora kunskapsområde där jag är totalt okunnig.

Så om du inte kunnat vederlagt mig med okunnighet så har du egentligen läst många av mina inlägg dåligt.  :P

...

Ok, jag erkänner att jag inte direkt letat efter dina och andras brister. Det brukar inte leda till något vettigt.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mer uppgifter om den misstänkta undervattensverksamheten

Det är med största sannolikhet INTE Ola Ljungberg med båt som är den mystiska undervattensverksamheten. 

Han skulle aldrig riskera att få vatten i groggen. Han precis som jag håller oss ovanför ytan med vår "verksamhet"  :P

Däremot ska försvaret nu jobba med inhämtning, bearbetning och analys av informationen. (enligt säker källa, Aftonbladet)

Givetvis är de inga idioter och berättar vad de tänker göra på riktigt till Aftonbladet. Ryssarna läser givetvis Aftonbladet då de vill, precis som du och jag, ha konkreta, korrekta uppgifter.

Att försvaret avser att fistfucka ubåtskrället till helvetet med massor med sjunkbomber är ju inget man går ut med via Aftonbladet. Tänk på alla barn och känsliga stackare som skulle råka läsa sådan text.  :o

Sådant får man vända sig till Flashback för att få läsa. :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ryska tankern ligger på den svenska gränsen och verkar vänta.

post-91186-0-04205100-1413662085_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill vi ens få upp en ubåt med allt vad det innebär av diplomatiskt strul och konstaterande av lilla Sveriges obetydliga förhandlingsposition här i världen. Det är ingen slump att den enda båt vi fått tag på är den som själv körde på grund och stod där och lät i flera timmar innan vi vaknade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilden var från marintraffic men jag tog också en skärmdump från Seapilot och där ser man att den låg precis på gränsen. Nu är den på väg åt sydost men enl marintraffics spår var den tidigare inne på svenskt vatten. AIS avslagen tills de förmodligen blev upptäckta och strax efteråt vände de i ostlig riktning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill vi ens få upp en ubåt med allt vad det innebär av diplomatiskt strul och konstaterande av lilla Sveriges obetydliga förhandlingsposition här i världen. Det är ingen slump att den enda båt vi fått tag på är den som själv körde på grund och stod där och lät i flera timmar innan vi vaknade.

Har lyssnat till killar i marinen, i media, folket som rör sig runt marinbasen osv, sett en del själv och dragit en del slutsatser.

Jag tror att man redan på -80 talet och -90 talet hade kunnat sänka inkräktarna, men politikerna vågade inte, de ville bara skada en farkost och tvinga upp den för identifikation.  Hade man droppat bomberna rätt i skallen på farkosterna hade ingen stat velat ta ansvar för det, feghet skulle jag säga, andra säger att det var av taktiska skäl.

Jag tycker vi ska hävda vårt territorier och spränga skiten i småbitar......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns skönt att vi har en slagkraftig regering nu. De klämmer i med ett rungande "inga kommentarer" när de kunde ha hemfallit åt en könsmaktsordningsanalys av ryssarnas lilla pojkstreck istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fartyget är 46 distanser öster om Revengegrundet på en sydostlig kurs och med en fart av runt 2,5 knop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom där fartygen är bra skumma, och brukar vara ett tecken på att nåt fuffens är på gång, hoppas vi har fått ut en av våra ubåtar som skuggar den, kunde gott skickat ut en korvett och "eskorterat" den också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är kursen i riktning mot Gotska Sandön och den har avverkat ca 20 distanser under natten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från säker källa kan meddelas att Åsa Romson planerar att bege sig till området med sitt slagskepp

Hon avser att som vanligt använda taktiken att "tjata hål i huvudet på fienden"

Hjälper inte det så planeras en massiv attack med gråvatten och giftfärg. Och som hemligt vapen finns stora septiktankar som laddats under hela sommaren.

Sjunkbomber av traditionell typ finns ett förslag att förbjuda av MP och en ny ekologisk version ska tas fram med miljömärkning och återvinningssymbol. Texten "jag vänder andra sidan till" ska finnas på sjunkbomberna och finnas på två språk, Svenska och Ryska. Dessutom för att göra det lite sportsligare kommer endast var 10:de sjunkbomb vara laddad, resten tomma attrapper. Ungefär som MP politiker.

Miljöpartiet planerar även en flygbladskampanj som ska spridas över skärgården via flygplan (givetvis segelflygplan) med kravet om att miniubåten ska återvinnas. Den ska bli till återanvändningsbara latrintunnor som ska användas i riksdagen så all skit där snabbt ska tas om hand om där. Även plats för använda tuggummin ska finnas.

Den säkra källan är givetvis hemlig då den snabbt skulle avlyssnas av Ryssen och säkerligen resultera i att fler fraktfartyg snabbt kommer återvända till sin hemmahamn.

Not. Jag tror på en bra miljö och ett starkt försvar så vi kan försvara all det fina miljöarbete vi infört. Låt Sverige förbli Svenskt och att vi slipper Rysk text här på MG för det klara jag inte av att läsa

Не. Я верю в хороших условиях и сильная защита, чтобы мы могли защитить всю хорошую экологическую работу мы ввели. Пусть Швеция остается шведская и мы не имеем русский текст здесь в МГ для ясно, что я не читал

(sista delen översatt, men det fattade ni väll)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...