Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
Tjocka_Trisse

Albin Viggen

Rekommendera Poster

Hej på er alla. Man kan läsa i olika seglarforum att Viggen kallas minihavskryssare. Är den en kryssare för minihav(?) eller en minikryssare för havet? Skämt åsido, hur sjövärdig är denna lilla skuta. Klarar den en färd till ex.vis medelhavet under gynnsamma förhållanden? Liten båt, små bekymmer (och kan man hoppas, åtminstone något lägre kostnader). Intressant att få höra erfarenheter från Viggenseglare. Hälsningar TjT

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säg den båt som inte klarar att segla till Medelhavet under gynsamma förhållanden, det är under ogynsamma förhållanden båten och framför allt besättningen testas. Mitt tips är, kolla med Viggenklubben (förutom att läsa på Sailguide och Seglings hemsida, naturligtvis)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sara

Viggen är en toppen nybörjarbåt!!!! Vi kunde absolut inte segla innan min man har skepparexamen men har haft motorbåt. Med tre barn var segelbåt ett bra alternativ för övernattning o lugna färder. Vi blev starkt rekomenderade att köpa en Vigg något vi inte ångrar. En stadig lättseglad båt som går fint i alla vindar något slö på kryss dock men säg den som har bråttom när solen skiner. En bra båt för att ta sig in var man vill eftersom hon inte går djupt. Ett gott råd är att köpa en väl ompysslad vigg som vi gjorde. Inga onödiga renoveringar har vi fått göra lätt att ta upp o förvara billig i underhåll.Vår familj har tyvärr växt ur vår båt tre vuxna o två barn får inte plats så nu är hon till salu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anita Callert

Hör av dig till Viggenklubben. Där finns många entusiaster. I Viggenbladet för 10-15 år sedan fanns artikel (i flera delar har jag för mig) om Viggenseglare som seglade Storbritannien runt och hamnade i katasrofal medåka med tidvattnet fr Skottland ner till Irländska sjön. Gick fr Sverige navigerandes efter oljeriggarna på Nordsjön, om jag minns rätt. Som viggenägare seglade vi till Gotland utan problem. Viggen klarar sjö väldigt bra, klyver vågor fint, trots att den är så liten. Sjövärdig för sin storlek, skulle jag vilja säga. Hälsar fd ägare till Viggen nr 617 Giscours / Anita

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst bengt

japp,men det kan bli lite sportit över nordsjön /bengt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...