gonefishing5053 0 Postad 16 Oktober , 2014 Hej har en liten fråga om va som ska göras med motorn nu när jag tar upp den för vinterförvaring!! Har tänkt o lämna in den på service och vinterkonservering men tycker det är lite dyrt runt 2000 för det! Är inte snål men pluggar för tillfället så pengar växer inte på några träd.. Motorn är en johnsson 40 hk 91.. Är det svårt att föra sakerna själv osv?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 522 Postad 16 Oktober , 2014 Först renköring av motorn i sötvatten om den gått i salt/bräckt vatten. Sedan byte av olja i växelhuset, tömning av bränslesystemet, smörjning av propelleraxel och nipplar i riggen samt länkar till gas/växelreglage. Rengöring av bränslefilter och ev andra filter är också bra att göra. Se sen till så att motorn förvaras upprätt så att vatten i systemet rinner ut och inte fryser. Tror jag fick med allt nödvändigt nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonefishing5053 0 Postad 16 Oktober , 2014 Tack för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 16 Oktober , 2014 En del kanske skulle säga att det är overkill men efter att nyligen ha bytt impeller på mina två utombordare, 4hk respektive 50hk kan jag bara tipsa om att motionera bultarna som håller växelhuset på plats. Lossa en i taget, borsta rent med en ROSTFRI stålborste och fetta in gängorna med vattentåligt fett. Det tar max 15 minuter vid vinterservicen och man tackar sig själv den dagen då det är dax för impellerbyte. Då är det skönt att ev. slippa borra upp och gänga om då gängorna i riggen följer med skruvarna ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser