Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Pietro_2003

Frakta båt från Australien till Sverige?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är ny till forumet och båtliv på ett sätt. Det kan dyker upp en chans att få en båt från Australien, men jag har svårt att hitta info om vad det kan kosta att få hit den.

 

Har någon erfarenhet eller idéer om hur och hur mycket det kan kosta att skicka en 32-34 fot segelbåt från Australien till Sverige? Det finns en massa fraktbolag därute men mycket med fokus på att importera till Australien.

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryms den in en vanlig fraktcontainer? Ca 2.35 (B) x 2.38 (h) x 12.03 (l) m. En segelbåt i den storleken borde rymmas. Fast det beror på vad det är för typ/form. Masten får ju inte heller vara mer än knappt 12 meter då, förstås. Det finns även en högre typ, men den är en gnutta smalare i stället. Se här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Intermodal_container#Specifications

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet vad det kostar att frakta en lite större båt över Atlanten, och baserat på det är inte minst 100.000.- kr orimligt. Får man in båten i en container blir det säkert mycket billigare. Sen bör du tänka på vilken nationalitet båten har. Seglar den under EU-lands flagga? Om inte är risken stor att du måste betala moms på båtens värde när du tar in den i Sverige.

 

Många av de fraktfartyg som tar segelbåtar gör det genom lyfta dem i egen kran och ställa dom på däck (med riggen kvar). Man stöttar, och svetsar sedan fast stöttorna i däcket på fraktfartyget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar dyrt att frakta båt på däck, kanske kan det löna sig att kapa av båten lite om det behövs för att få plats med den i en container?  :unsure:

 

Men så var det ju det där med masten...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ju att segla också.

 

Man skall skaffa båt så långt bort som möjligt och få en härlig hemsegling.  ;)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar dyrt att frakta båt på däck, kanske kan det löna sig att kapa av båten lite om det behövs för att få plats med den i en container? :unsure:

 

Men så var det ju det där med masten...

 

Mackey

Ja inte är det billigt, men alternativkostnaden kan vara väldigt hög den också. Här en bild från nätet hur det kan se ut. Finns även transportfartyg byggda enbart för båttransport (s.k. float on float off), men dessa är ju ännu dyrare eftersom de bara kan frakta båtar (och inte annan betalande frakt).

post-96037-0-76467600-1413397311_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för vidunderbåt som det handlar om? Med tanke på att du ens överväger att köpa från Australien? Om man räknar samman båtens pris plus frakt, så måste det väl finnas minst lika bra alternativ i norra Europa!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för vidunderbåt som det handlar om? Med tanke på att du ens överväger att köpa från Australien? Om man räknar samman båtens pris plus frakt, så måste det väl finnas minst lika bra alternativ i norra Europa!?

 

Fast TS skriver inte köpa utan få - ett arv kanske!?

 

Det kan dyker upp en chans att få en båt från Australien,

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men det förändrar bara formuleringen från "båtens pris" till "båtens försäljningsvärde".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men det förändrar bara formuleringen från "båtens pris" till "båtens försäljningsvärde".

 

Kanske - kanske inte.

 

Hade jag ärvt en båt i Australien, hade jag nog försökt sparka av mig mina "av lera" ( :huh: ) nertyngda stövlar och seglat hem den. Värdet hade varit av underordnad betydelsen - äventyret överordnat.

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar dagligen i Göteborgs hamn och ser ständigt båtar komma med Ro-ro fartyg, man lastar dom på mafi vagnar som dras iland av tugmasters iblan d kommer båtar i 20 meters klassen.

Jag kan rekomendera dig att ta kontakt med Wallenius Wilhelmsen lines alternativt Höegh lines för information vad det kostar!

Ivan

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ok, men det förändrar bara formuleringen från "båtens pris" till "båtens försäljningsvärde".

 

Kanske - kanske inte.

 

Hade jag ärvt en båt i Australien, hade jag nog försökt sparka av mig mina "av lera" ( :huh: ) nertyngda stövlar och seglat hem den. Värdet hade varit av underordnad betydelsen - äventyret överordnat.

 

 

 

Ja, om man har ett halvår på sig att genomföra seglingen. Eller vad det nu kan ta att segla från Australien till Sverige... :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ok, men det förändrar bara formuleringen från "båtens pris" till "båtens försäljningsvärde".

 

Kanske - kanske inte.

 

Hade jag ärvt en båt i Australien, hade jag nog försökt sparka av mig mina "av lera" ( :huh: ) nertyngda stövlar och seglat hem den. Värdet hade varit av underordnad betydelsen - äventyret överordnat.

 

 

 

Ja, om man har ett halvår på sig att genomföra seglingen. Eller vad det nu kan ta att segla från Australien till Sverige... :)

 

 

Min unge vän

 

Var glad att din "bäst före datum" inte var oktober 1998 och sista förbrukningsdag var för knappt ett år sen, som det är för mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten är bra och värd att lägga >100tkr i frakt på kan nog drygt 100 dygns segling vara ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...