Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Niclas-L

Yamaha 115F lever ett eget liv

Rekommendera Poster

Hej

Jag har problem med min Yamaha 115f -01.

Hade inne den på firma för kamremsbyte samt byte av powertrimrelä, när jag fick tillbaka den så går den värdelöst. Den kan ena dagen göra max 5knop för att en annan dag göra nästan 40knop.

Jag har bytt bränsle óch avskiljarfilter, rengjort tanken, rengjort spridarna, bytt tändsift samt batteri. (säkert glömt något nu)

Till saken hör att när jag använder powertrimmen så dör nästan motorn också, detta kom efter reläbytet.

Någon som kan tänka sig att ha en aning om vad det kan vara.

Glömde "säga" att den går alltid långsammare efter att den blivit varm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om det er något med ström. Antingen dårlig spänning (ladda batteriet), dårlig kontakt någonstans. Kolla det som er bytt, dvs relä, batteri annat?

Kolla gärna också om batteriet har bra startström eller om det er kass. Sånt händer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar som sagt vara svag strömförsörjning eftersom den "nästan dör då powertrimmet används".
Skulle som AlfaAlfa säger kollat efter dåliga kontakter, också försökt mäta spänningsfall längs strömkablaget om inget uppenbart fel syns. För ifall batterispänningen sjunker kraftigt går väl motorn i "limp-mode" vilket nog förklarar hoppen mellan 40 och 5 knop?

Har du förresten koll på den inbyggda batteriindikatorn enligt bilden nedan (ur pdf hämtad HÄR på sidan 33 av 78)? Hela det inringade "området 1" blinkar tydligen som varning för låg spänning.

Att reläet för powertrimmet tidigare alls behövt bytas - utan att detta egentligen verkar ha hjälpt - kan tyda på primärt elfel inuti dess pumpmotor? Mer eller mindre kortslutning hos släpkol, motorlindningar etc??
[Vete katten, men jag skulle försökt mäta upp dess strömförbrukning (och i andra hand kollat ifall mekanismen månne kärvar så pumpmotorn överlastas, rent av utan att dess övertrycksventiler korrekt minskar lasten).]
post-86835-0-95366300-1413471273.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...