Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
bobofender

Isolationstransformator i stålbåt.

Rekommendera Poster

Okej, då förstår jag bättre hur du tänker, Riro?

 

Trodde du menade att det inte spelade någon roll om jord kom från land eller en egen "båtjord" ur korrosionssynpunkt? Där talar vi förbi varandra… Du talar om personskydd.

 

Jag fokuserade på korrosionsbiten här. Sedan kan jag nog hävda att en transformator ger en LITET bidrag även ur elsäkerhetssynpunkt och det säger jag för att det är bättre i min värld att man har säkringarna och en jordfelsbrytare ombord istället för på bryggan ( där kommer de garanterat att bli utsatta för fukt vilket på sikt påverkar funktion, ev? )

 

Har du sedan en isolertransing så kommer antagligen säkringarna att reagera något snabbare på en kortis jämfört med säkringar på bryggan? Var bara det jag menar. Eller om du har en transformator där du kan plocka ut jord på mitten, blir ännu snabbare brytning vid kortis?  

 

Hela resonemanget var mitt sätt att säga att jag anser att normalt så minskar personsäkerheten något om du har en egen båtjord för att öka korrosionsskyddet men att en transformator skapar en jord som i stort återställer skyddet för personskada?
Inte kärnfysik alltså utan mer en praktisk analys av ev korrosion och skadefall i en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdel med min trafo är att den inte har "mjukstart.

Är det en snabb säkring på bryggan kan den lösa ut vid inkoppling.

Så det gäller att trycka i kontakten när växelspänningen går genom noll. B)

post-52966-0-62337400-1413552931.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kallas ju också skyddstrafo. Man använder dessa för att man har kontroll på jordningen fungerar. Om man inte testar så vet man ju inte om jord och nolla är skilda i centralen iland. Det har jag själv sett på ett varv(!), antagligen någon som tröttnade på att JFBn löste ut ...

 

Förr hade dessa trafos mittjord dvs spänningen mellan någon av ledarna och jord blev max 115V vilket är något mer ofarligt än 230V. Kopplar man bort jorden och mäter mellan mittuttaget och jord så kan man kontrollera om det finns jordfel. På fartyg har man alltid en kontinuerlig övervakning av jordfel.

 

Det är riktigt att har man ingen varmvattenberedare så är risken för galvanisk korrosion från elnätet väldigt liten. Men med ett metallskrov kan man få en ihopkoppling av skyddsjord och båtens jord tex genom en maskin med jordat hölje som har kontakt med skrovet. Det finns skräckhistorier om detta när man monterat någon 230v apparat (jordat hölje). Speciellt farligt i ett aluminiumskrov där man kan fräta sönder en botten på några månader. Så det generella rådet är alltid: metallbåt=isolertrafo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kallas ju också skyddstrafo. Man använder dessa för att man har kontroll på jordningen fungerar. Om man inte testar så vet man ju inte om jord och nolla är skilda i centralen iland. Det har jag själv sett på ett varv(!), antagligen någon som tröttnade på att JFBn löste ut ...

 

Förr hade dessa trafos mittjord dvs spänningen mellan någon av ledarna och jord blev max 115V vilket är något mer ofarligt än 230V. Kopplar man bort jorden och mäter mellan mittuttaget och jord så kan man kontrollera om det finns jordfel. På fartyg har man alltid en kontinuerlig övervakning av jordfel.

 

Det är riktigt att har man ingen varmvattenberedare så är risken för galvanisk korrosion från elnätet väldigt liten. Men med ett metallskrov kan man få en ihopkoppling av skyddsjord och båtens jord tex genom en maskin med jordat hölje som har kontakt med skrovet. Det finns skräckhistorier om detta när man monterat någon 230v apparat (jordat hölje). Speciellt farligt i ett aluminiumskrov där man kan fräta sönder en botten på några månader. Så det generella rådet är alltid: metallbåt=isolertrafo.

Kommer att köpa en trafo när jag skaffar vv-beredare men kommer inte att koppla allt över den. Ser ingen meningen med att köpa en större och dyrare trafo bara för att kunna koppla t.ex. micro och uttag över den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det kallas ju också skyddstrafo. Man använder dessa för att man har kontroll på jordningen fungerar. Om man inte testar så vet man ju inte om jord och nolla är skilda i centralen iland. Det har jag själv sett på ett varv(!), antagligen någon som tröttnade på att JFBn löste ut ...

 

Förr hade dessa trafos mittjord dvs spänningen mellan någon av ledarna och jord blev max 115V vilket är något mer ofarligt än 230V. Kopplar man bort jorden och mäter mellan mittuttaget och jord så kan man kontrollera om det finns jordfel. På fartyg har man alltid en kontinuerlig övervakning av jordfel.

 

Det är riktigt att har man ingen varmvattenberedare så är risken för galvanisk korrosion från elnätet väldigt liten. Men med ett metallskrov kan man få en ihopkoppling av skyddsjord och båtens jord tex genom en maskin med jordat hölje som har kontakt med skrovet. Det finns skräckhistorier om detta när man monterat någon 230v apparat (jordat hölje). Speciellt farligt i ett aluminiumskrov där man kan fräta sönder en botten på några månader. Så det generella rådet är alltid: metallbåt=isolertrafo.

Kommer att köpa en trafo när jag skaffar vv-beredare men kommer inte att koppla allt över den. Ser ingen meningen med att köpa en större och dyrare trafo bara för att kunna koppla t.ex. micro och uttag över den.

 

Det är ju landströmmen in som begränsar uttaget ombord.

Har inte kollat prisskillnade mellan 3 KW  och lägre uttag på trafon.

Tror att det är marginellt.

Oftas så är hamnarnas uttag inte över 10 Amp.

Vanligt är 6 Amp.

Jag valde 3 Kva trafo ombord för då slipper jag att ha två system ombord, ett system utan trafo och ett med.

 

KISS= kipit simpel Sam

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det kallas ju också skyddstrafo. Man använder dessa för att man har kontroll på jordningen fungerar. Om man inte testar så vet man ju inte om jord och nolla är skilda i centralen iland. Det har jag själv sett på ett varv(!), antagligen någon som tröttnade på att JFBn löste ut ...

 

Förr hade dessa trafos mittjord dvs spänningen mellan någon av ledarna och jord blev max 115V vilket är något mer ofarligt än 230V. Kopplar man bort jorden och mäter mellan mittuttaget och jord så kan man kontrollera om det finns jordfel. På fartyg har man alltid en kontinuerlig övervakning av jordfel.

 

Det är riktigt att har man ingen varmvattenberedare så är risken för galvanisk korrosion från elnätet väldigt liten. Men med ett metallskrov kan man få en ihopkoppling av skyddsjord och båtens jord tex genom en maskin med jordat hölje som har kontakt med skrovet. Det finns skräckhistorier om detta när man monterat någon 230v apparat (jordat hölje). Speciellt farligt i ett aluminiumskrov där man kan fräta sönder en botten på några månader. Så det generella rådet är alltid: metallbåt=isolertrafo.

Kommer att köpa en trafo när jag skaffar vv-beredare men kommer inte att koppla allt över den. Ser ingen meningen med att köpa en större och dyrare trafo bara för att kunna koppla t.ex. micro och uttag över den.

 

Det är ju landströmmen in som begränsar uttaget ombord.

Har inte kollat prisskillnade mellan 3 KW  och lägre uttag på trafon.

Tror att det är marginellt.

Oftas så är hamnarnas uttag inte över 10 Amp.

Vanligt är 6 Amp.

Jag valde 3 Kva trafo ombord för då slipper jag att ha två system ombord, ett system utan trafo och ett med.

 

KISS= kipit simpel Sam

 

Hade tänkt något sådant, bra att ha lite marginal. Förstår inte varför "bryggan" endast har en 5KW. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Hej Lasse. O tack för länken. Gick in på den  o det såg ju bra ut, hur kopplar jag om den? kan jag göra det själv? och räcker det med en sådan mojäng för att skydda båten?

Jag bytte "vägguttaget" och  sladdkontaken ttill svensk standard.

Kopplade om "invändigt" efter http://www.batteknik.se anvisning

Är du lite bevandrad i elläran kan du koppla själv.

Känns det osäkert skall du absolut be kunnig gubbe om hjälp.

Jag vet inte någon bättre "mojäng" som skydd.

Det finns "elektroniska" skyddstrafo, väger mindre, dyrare, ofta fläktkylda, och mer elektronik som kan gå sönder.

 

KISS! ;-)

Keep it simply Sam

 

attachicon.giftrafoskydd.jpg

 

Hej Lasse. Ska just beställa en sån skyddstrafo som du rekomendera lite osäker dock täcker den alla behov vi har en tunakryssare? mvh Lennart.

 

 

3000 Va räcker för min båt som är lika stor som din.

http://lasselundell.se/caravelle.html

 

CM Marine 230-1500G2 Hej Lasse. Räcker denna modellen tror du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Hej Lasse. O tack för länken. Gick in på den  o det såg ju bra ut, hur kopplar jag om den? kan jag göra det själv? och räcker det med en sådan mojäng för att skydda båten?

Jag bytte "vägguttaget" och  sladdkontaken ttill svensk standard.

Kopplade om "invändigt" efter http://www.batteknik.se anvisning

Är du lite bevandrad i elläran kan du koppla själv.

Känns det osäkert skall du absolut be kunnig gubbe om hjälp.

Jag vet inte någon bättre "mojäng" som skydd.

Det finns "elektroniska" skyddstrafo, väger mindre, dyrare, ofta fläktkylda, och mer elektronik som kan gå sönder.

 

KISS! ;-)

Keep it simply Sam

 

attachicon.giftrafoskydd.jpg

 

Hej Lasse. Ska just beställa en sån skyddstrafo som du rekomendera lite osäker dock täcker den alla behov vi har en tunakryssare? mvh Lennart.

 

 

3000 Va räcker för min båt som är lika stor som din.

http://lasselundell.se/caravelle.html

 

CM Marine 230-1500G2 Hej Lasse. Räcker denna modellen tror du?

 

Tänk på att den ger 1500W men endast 750W vid kontinuerlig drift. Det är ju inte angivet hur lång tid dom räknar som kontinuerlig. T.ex. en vv-beredare går ju ett bra tag om den ska värma från helt kallt vatten och brukar väl vara på ca. 1200W. Den kanske är lite i underkant, men det beror ju på vad du har för utrustning i båten.

Lasse: har du någon aning om vad som räknas som kontinuerlig?

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Hej Lasse. O tack för länken. Gick in på den  o det såg ju bra ut, hur kopplar jag om den? kan jag göra det själv? och räcker det med en sådan mojäng för att skydda båten?

Jag bytte "vägguttaget" och  sladdkontaken ttill svensk standard.

Kopplade om "invändigt" efter http://www.batteknik.se anvisning

Är du lite bevandrad i elläran kan du koppla själv.

Känns det osäkert skall du absolut be kunnig gubbe om hjälp.

Jag vet inte någon bättre "mojäng" som skydd.

Det finns "elektroniska" skyddstrafo, väger mindre, dyrare, ofta fläktkylda, och mer elektronik som kan gå sönder.

 

KISS! ;-)

Keep it simply Sam

 

attachicon.giftrafoskydd.jpg

 

Hej Lasse. Ska just beställa en sån skyddstrafo som du rekomendera lite osäker dock täcker den alla behov vi har en tunakryssare? mvh Lennart.

 

 

3000 Va räcker för min båt som är lika stor som din.

http://lasselundell.se/caravelle.html

 

CM Marine 230-1500G2 Hej Lasse. Räcker denna modellen tror du?

 

Tänk på att den ger 1500W men endast 750W vid kontinuerlig drift. Det är ju inte angivet hur lång tid dom räknar som kontinuerlig. T.ex. en vv-beredare går ju ett bra tag om den ska värma från helt kallt vatten och brukar väl vara på ca. 1200W. Den kanske är lite i underkant, men det beror ju på vad du har för utrustning i båten.

Lasse: har du någon aning om vad som räknas som kontinuerlig?

 

Kontinuerligt är dygnet runt.

Jag skulle satsa på en större.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Hej Lasse. O tack för länken. Gick in på den  o det såg ju bra ut, hur kopplar jag om den? kan jag göra det själv? och räcker det med en sådan mojäng för att skydda båten?

Jag bytte "vägguttaget" och  sladdkontaken ttill svensk standard.

Kopplade om "invändigt" efter http://www.batteknik.se anvisning

Är du lite bevandrad i elläran kan du koppla själv.

Känns det osäkert skall du absolut be kunnig gubbe om hjälp.

Jag vet inte någon bättre "mojäng" som skydd.

Det finns "elektroniska" skyddstrafo, väger mindre, dyrare, ofta fläktkylda, och mer elektronik som kan gå sönder.

 

KISS! ;-)

Keep it simply Sam

 

attachicon.giftrafoskydd.jpg

 

Hej Lasse. Ska just beställa en sån skyddstrafo som du rekomendera lite osäker dock täcker den alla behov vi har en tunakryssare? mvh Lennart.

 

 

3000 Va räcker för min båt som är lika stor som din.

http://lasselundell.se/caravelle.html

 

CM Marine 230-1500G2 Hej Lasse. Räcker denna modellen tror du?

 

Tänk på att den ger 1500W men endast 750W vid kontinuerlig drift. Det är ju inte angivet hur lång tid dom räknar som kontinuerlig. T.ex. en vv-beredare går ju ett bra tag om den ska värma från helt kallt vatten och brukar väl vara på ca. 1200W. Den kanske är lite i underkant, men det beror ju på vad du har för utrustning i båten.

Lasse: har du någon aning om vad som räknas som kontinuerlig?

Hej igen Lasse.Vi har ingen speciel utrustning som varmvattenberedare men vi har en elpatron till ett vattenburen värme som står på hela tiden. Det finns två lägen på den 1000w eller2000w och några smålampor det e allt som går på landström mvh Lennart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CM Marine 230-1500G2 är för liten om du skall köra värmaren.

Klara bara 750 Va

Jag skulle välja 3000 Va

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lasse. Jag beställde en 3000 va från cm marine o det gick bra, dagen efter fick jag ett mejl att det va fel på lagerstatusen och att leveranstiden var 9 veckor, aj då vad göra? Om jag drar en kabelvinda från stolpen på bryggan genom fönstret och sen ansluter typ oljefyllda radiatorer direkt till vindan kan det då uppstå några galvaniska strömmar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lasse. Jag beställde en 3000 va från cm marine o det gick bra, dagen efter fick jag ett mejl att det va fel på lagerstatusen och att leveranstiden var 9 veckor, aj då vad göra? Om jag drar en kabelvinda från stolpen på bryggan genom fönstret och sen ansluter typ oljefyllda radiatorer direkt till vindan kan det då uppstå några galvaniska strömmar?

Ska du köra värme på 230 ska du nog skaffa en trafo som pallar 16A .

För 2000W värme + vv beredare så är du lätt över 10A

 

Jag är själv intresserad av en sådan trafo som klarar 16A hela tiden.

 

Där vi övervintrar ser vi alltid till att få ett uttag med 16A,om det går ;)

Oftast är det inga problem att byta atomatsäkring.

 

 

Men att köra radiatorerna direkt på skarvsladden ger inga elektrolytiska lekageströmmar.AFAIK(vad  jag vet)

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej Lasse. Jag beställde en 3000 va från cm marine o det gick bra, dagen efter fick jag ett mejl att det va fel på lagerstatusen och att leveranstiden var 9 veckor, aj då vad göra? Om jag drar en kabelvinda från stolpen på bryggan genom fönstret och sen ansluter typ oljefyllda radiatorer direkt till vindan kan det då uppstå några galvaniska strömmar?

Ska du köra värme på 230 ska du nog skaffa en trafo som pallar 16A .

För 2000W värme + vv beredare så är du lätt över 10A

 

Jag är själv intresserad av en sådan trafo som klarar 16A hela tiden.

 

Där vi övervintrar ser vi alltid till att få ett uttag med 16A,om det går ;)

Oftast är det inga problem att byta atomatsäkring.

 

 

Men att köra radiatorerna direkt på skarvsladden ger inga elektrolytiska lekageströmmar.AFAIK(vad  jag vet)

 

Bra om det är så jag har bara tre små 500w radiatorer o det räcker för att värma upp båten. det viktiga va dom galvaniska strömmarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej Lasse. Jag beställde en 3000 va från cm marine o det gick bra, dagen efter fick jag ett mejl att det va fel på lagerstatusen och att leveranstiden var 9 veckor, aj då vad göra? Om jag drar en kabelvinda från stolpen på bryggan genom fönstret och sen ansluter typ oljefyllda radiatorer direkt till vindan kan det då uppstå några galvaniska strömmar?

Ska du köra värme på 230 ska du nog skaffa en trafo som pallar 16A .

För 2000W värme + vv beredare så är du lätt över 10A

 

Jag är själv intresserad av en sådan trafo som klarar 16A hela tiden.

 

Där vi övervintrar ser vi alltid till att få ett uttag med 16A,om det går ;)

Oftast är det inga problem att byta atomatsäkring.

 

 

Men att köra radiatorerna direkt på skarvsladden ger inga elektrolytiska lekageströmmar.AFAIK(vad  jag vet)

 

Bra om det är så jag har bara tre små 500w radiatorer o det räcker för att värma upp båten. det viktiga va dom galvaniska strömmarna.

 

Vi talar om elektrolytisk korrision så tack då kopplar jag via vindan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag löst mina galvaniska problem hitta en på biltema för en femhundring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag löst mina galvaniska problem hitta en på biltema för en femhundring.

 

Zink saver?

Fungerar tyvärr dåligt i Sverige, sök på forumet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu har jag löst mina galvaniska problem hitta en på biltema för en femhundring.

 

Zink saver?

Fungerar tyvärr dåligt i Sverige, sök på forumet!

 

I Sverige ????? båten ligger i Norge.post-90555-0-28194500-1434607857_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Nu har jag löst mina galvaniska problem hitta en på biltema för en femhundring.

 

Zink saver?

Fungerar tyvärr dåligt i Sverige, sök på forumet!

 

I Sverige ????? båten ligger i Norge.attachicon.gifDSC_1211.JPG

 

Det jag tror bhemac menar är att potentialskillnaden mellan "landjord" och "vattenjord" i Sverige och fömodligen även Norge, kan vara högre än de ca: 2V som Zink Saver klarar. Det beror på att det i Sverige är mycket berggrund som leder ström mycket sämre än jord. Det blir därmed ett stort "motstånd" mellan land och vatten.

Men som sagt, så länge det inte finns någon kontakt mellan "landjord" och "vattenjord" genom t.ex. en varmvattenberedare, kan det heller inte gå några strömmar mellan de olika jordarna.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...