bobofender 3 Postad 14 Oktober , 2014 Hej. Vi har precis köpt en stålbåt som vi behöver en isolationstransformator till,är det någon kunnig el kille eller tjej som kan ge några tips? Hitta en gammal tråd från 2005 där dom tog upp ämnet och nämnde Elfa det är bara det att det finns massor av isolationstransformatorer vilken ska man ha? tacksam för tips o råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magnus-G 7 Postad 15 Oktober , 2014 Hej Välkommen i stål träsket Det finns ett flertal tillverkare av isolationstransformatorer. själv köpt en begagnad Victron.. Finns även ett som heter GME kolla blocket samt tillbehörsfirmorna typ bryggan.se eller liknande. Magnus Hej. Vi har precis köpt en stålbåt som vi behöver en isolationstransformator till,är det någon kunnig el kille eller tjej som kan ge några tips? Hitta en gammal tråd från 2005 där dom tog upp ämnet och nämnde Elfa det är bara det att det finns massor av isolationstransformatorer vilken ska man ha? tacksam för tips o råd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 15 Oktober , 2014 Victron är bra grejer, speciellt om du senare vill integrera i ett system med inverter? Annars är en väldigt bra fabrikant Tufvassons, det är ett svenskt företag. De har stabila grejer tycker jag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ElHokko 4 Postad 15 Oktober , 2014 Jag måste ställa en dum fråga: Vad har man en isolationstransformator till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Oktober , 2014 (redigerade) En isolationstrafo är en transformator som tar in 220V och skickar ut 220V. Varför dådå? Mja landströmmens 220V kommer med tre ledningar från elstationen några kilometer bort: 1) svart - fas = 220V mot nollan kopplad till ena polen på transformatorn i elstationen 2) blå - nolla = 0V kopplad till andra polen på transformatorn i elstationen och samtidigt skruvad i jordpett i marken 3) gulgrön skyddsjord = går till samma anslutningspunkt som den blå nollan till elstationen Problemet är att i Sverige med bra berggrund så kan marken vid elstationen kan ha flera volt över marken där eluttaget sitter. Dvs mäter man mellan 3) skyddsjord och marken/vattnet vid båtbryggan så kan det finnas spänning där. (EDIT Ingen spänning farlig att ta på, Några Volt som en leksakstrafo ungefär.) Kopplar man 3) gulgrön skyddsjord till stålskrovet/motorn/drevet är det stor risk att det börjar går ganska många ampere ström som så småningom efter månader/veckor äter upp metallen med tråkiga konsekvenser. En isolationstrafo "startar en ny elstation" i själva båten. Där: 1) svart - fas = 220V mot nollan kopplad till ena polen på transformatorn 2) blå - nolla = 0V kopplad till andra polen på transformatorn samtidigt skruvad i båtskrovet. 3) gulgrön skyddsjord = går till samma anslutningspunkt som den blå nollan Då får man en korrekt installation med full skyddsjord och inga farliga strömmar. Några nackdelar är vikten på en isolationstrafo. Här är Victrons sortiment: 2000 W överförd effekt är ca 10 kg som måste skruvas fast nånstans. Samt kostnaden, 679 CHF = 5500 kr plus moms och frakt.http://www.swiss-victron.ch/de/104-trenn-trafo Redigerad 15 Oktober , 2014 av Anders_St 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ElHokko 4 Postad 15 Oktober , 2014 Aha, intressant. Man lär sig något nytt varje dag :-) Tack. Min båt är av aluminium så man använder inte skrovet som jord alls så jag borde inte ha problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 15 Oktober , 2014 En isolationstrafo är en transformator som tar in 220V och skickar ut 220V. Varför dådå? Mja landströmmens 220V kommer med tre ledningar från elstationen några kilometer bort: 1) svart - fas = 220V mot nollan kopplad till ena polen på transformatorn i elstationen 2) blå - nolla = 0V kopplad till andra polen på transformatorn i elstationen och samtidigt skruvad i jordpett i marken 3) gulgrön skyddsjord = går till samma anslutningspunkt som den blå nollan till elstationen Problemet är att i Sverige med bra berggrund så kan marken vid elstationen kan ha flera volt över marken där eluttaget sitter. Dvs mäter man mellan 3) skyddsjord och marken/vattnet vid båtbryggan så kan det finnas spänning där. (EDIT Ingen spänning farlig att ta på, Några Volt som en leksakstrafo ungefär.) Kopplar man 3) gulgrön skyddsjord till stålskrovet/motorn/drevet är det stor risk att det börjar går ganska många ampere ström som så småningom efter månader/veckor äter upp metallen med tråkiga konsekvenser. En isolationstrafo "startar en ny elstation" i själva båten. Där: 1) svart - fas = 220V mot nollan kopplad till ena polen på transformatorn 2) blå - nolla = 0V kopplad till andra polen på transformatorn samtidigt skruvad i båtskrovet. 3) gulgrön skyddsjord = går till samma anslutningspunkt som den blå nollan Då får man en korrekt installation med full skyddsjord och inga farliga strömmar. Några nackdelar är vikten på en isolationstrafo. Här är Victrons sortiment: 2000 W överförd effekt är ca 10 kg som måste skruvas fast nånstans. Samt kostnaden, 679 CHF = 5500 kr plus moms och frakt. http://www.swiss-victron.ch/de/104-trenn-trafo Lite funderingar: Det enda som ev. behöver ha kontakt med 12V jord och därmed skrovet är ju batteriladdaren. All intern 230V går ju att ha landströmmens jord till då den inte har någon kontakt med skrovet alls och därmed inte kan skapa några galvaniska strömmar. Skillnaden mellan "landjord" och "båtjord" är ju försummbar, så ur personskyddssynpunk spelar det ingen roll. Det skulle då räcka med att dimensionera isolationstrafon efter den effekt som laddaren kräver. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Oktober , 2014 Lite funderingar: Det enda som ev. behöver ha kontakt med 12V jord och därmed skrovet är ju batteriladdaren. All intern 230V går ju att ha landströmmens jord till då den inte har någon kontakt med skrovet alls och därmed inte kan skapa några galvaniska strömmar. Skillnaden mellan "landjord" och "båtjord" är ju försummbar, så ur personskyddssynpunk spelar det ingen roll. Det skulle då räcka med att dimensionera isolationstrafon efter den effekt som laddaren kräver. Om man inte har tex elpatron i varmvattenberedaren tex. Det generella rådet om man har metallbåt och i synnerhet aluminiunium är att ha isolationstrafo. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 15 Oktober , 2014 Lite funderingar: Det enda som ev. behöver ha kontakt med 12V jord och därmed skrovet är ju batteriladdaren. All intern 230V går ju att ha landströmmens jord till då den inte har någon kontakt med skrovet alls och därmed inte kan skapa några galvaniska strömmar. Skillnaden mellan "landjord" och "båtjord" är ju försummbar, så ur personskyddssynpunk spelar det ingen roll. Det skulle då räcka med att dimensionera isolationstrafon efter den effekt som laddaren kräver. Om man inte har tex elpatron i varmvattenberedaren tex. Det generella rådet om man har metallbåt och i synnerhet aluminiunium är att ha isolationstrafo. Det var inte om isolationstrafo behövdes eller inte jag ville ifrågasätta. Bara att det finns ingen anledning till att koppla den interna 230V (som inte har någon kontakt med "båtjord") till den. Isolationstransformatorer är både dyra och tunga, så det finns ingen fördel med att överdimensionera, tvärtom. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 Oktober , 2014 Bra läsning om landström. http://www.batteknik.se/landstrom/elcentral.html Min trafo köpte jag hos: http://se.rs-online.com/web/p/products/4368805/ Klart prisvärd, men måste kopplas om till "svensk båt standard" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bobofender 3 Postad 15 Oktober , 2014 Hej Lasse. O tack för länken. Gick in på den o det såg ju bra ut, hur kopplar jag om den? kan jag göra det själv? och räcker det med en sådan mojäng för att skydda båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Oktober , 2014 Det var inte om isolationstrafo behövdes eller inte jag ville ifrågasätta. Bara att det finns ingen anledning till att koppla den interna 230V (som inte har någon kontakt med "båtjord") till den. Isolationstransformatorer är både dyra och tunga, så det finns ingen fördel med att överdimensionera, tvärtom. Nu är jag inte med på vad du menar. "den interna 230V" är båtens 230V system? Detta system har sin skyddsjord ansluten antingen till landjord eller isolationtrafons jord. Har man elpatron så är den oftast förbunden med "båtjord" vilket inte är bra. Isolationstrafons skyddsjord (på sekundärsidan) är väsentlig för att en jordfelsbrytare ska fungera. Har man bara en batteriladdare tex så behövs inte någon isolationstrafo. -- Lasse-L's trafo kostar 2140 kr och väger 18 kg, ganska överkomligt om man vill behålla sitt metallskrov .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 Oktober , 2014 (redigerade) Hej Lasse. O tack för länken. Gick in på den o det såg ju bra ut, hur kopplar jag om den? kan jag göra det själv? och räcker det med en sådan mojäng för att skydda båten? Jag bytte "vägguttaget" och sladdkontaken ttill svensk standard. Kopplade om "invändigt" efter http://www.batteknik.se anvisning Är du lite bevandrad i elläran kan du koppla själv. Känns det osäkert skall du absolut be kunnig gubbe om hjälp. Jag vet inte någon bättre "mojäng" som skydd. Det finns "elektroniska" skyddstrafo, väger mindre, dyrare, ofta fläktkylda, och mer elektronik som kan gå sönder. KISS! ;-) Keep it simply Sam Redigerad 15 Oktober , 2014 av Lasse-L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Oktober , 2014 (redigerade) En isolationstrafo är en transformator som tar in 220V och skickar ut 220V. Varför dådå? Mja landströmmens 220V kommer med tre ledningar från elstationen några kilometer bort: 1) svart - fas = 220V mot nollan kopplad till ena polen på transformatorn i elstationen 2) blå - nolla = 0V kopplad till andra polen på transformatorn i elstationen och samtidigt skruvad i jordpett i marken 3) gulgrön skyddsjord = går till samma anslutningspunkt som den blå nollan till elstationen Problemet är att i Sverige med bra berggrund så kan marken vid elstationen kan ha flera volt över marken där eluttaget sitter. Dvs mäter man mellan 3) skyddsjord och marken/vattnet vid båtbryggan så kan det finnas spänning där. (EDIT Ingen spänning farlig att ta på, Några Volt som en leksakstrafo ungefär.) Kopplar man 3) gulgrön skyddsjord till stålskrovet/motorn/drevet är det stor risk att det börjar går ganska många ampere ström som så småningom efter månader/veckor äter upp metallen med tråkiga konsekvenser. En isolationstrafo "startar en ny elstation" i själva båten. Där: 1) svart - fas = 220V mot nollan kopplad till ena polen på transformatorn 2) blå - nolla = 0V kopplad till andra polen på transformatorn samtidigt skruvad i båtskrovet. 3) gulgrön skyddsjord = går till samma anslutningspunkt som den blå nollan Då får man en korrekt installation med full skyddsjord och inga farliga strömmar. Några nackdelar är vikten på en isolationstrafo. Här är Victrons sortiment: 2000 W överförd effekt är ca 10 kg som måste skruvas fast nånstans. Samt kostnaden, 679 CHF = 5500 kr plus moms och frakt. http://www.swiss-victron.ch/de/104-trenn-trafo Lite funderingar: Det enda som ev. behöver ha kontakt med 12V jord och därmed skrovet är ju batteriladdaren. All intern 230V går ju att ha landströmmens jord till då den inte har någon kontakt med skrovet alls och därmed inte kan skapa några galvaniska strömmar. Skillnaden mellan "landjord" och "båtjord" är ju försummbar, så ur personskyddssynpunk spelar det ingen roll. Det skulle då räcka med att dimensionera isolationstrafon efter den effekt som laddaren kräver. Mjaaaaa.... Jag vet inga moderna batteriladdare där inkommande skyddsjord kopplas till minuspolen på 12V. Om man kollar batteriladdarens stickpropp på 220V sidan så finns inte ens skyddsjorden med där. Den är "dubbelisolerad" dvs det finns inget metallskal att koppla skyddsjorden till. Och dessutom byggd som ett "switchat nätaggregat" som innebär att det sitter en isolationstrafo inuti Så där är inget problem. Att man vill ha isolationstrafo i en metallbåt är väl att man inte har koll på alla kopplingar till skrovet som kan finnas på många oväntade ställen. Istället för att lita på att man vet exakt hur allting ser ut i båtens elkopplingar så sätter man dit en isolationstrafo och sover bättre om natten. Men om man bara ska ladda batteriet så är isolationstrafo total overkill. Den behövs om man vill dra ut landström till lite olika ställen i båten och koppla in t ex vv-beredare och annat. Redigerad 15 Oktober , 2014 av Anders_St Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 15 Oktober , 2014 En isolationstrafo är en transformator som tar in 220V och skickar ut 220V. Varför dådå? Mja landströmmens 220V kommer med tre ledningar från elstationen några kilometer bort: 1) svart - fas = 220V mot nollan kopplad till ena polen på transformatorn i elstationen 2) blå - nolla = 0V kopplad till andra polen på transformatorn i elstationen och samtidigt skruvad i jordpett i marken 3) gulgrön skyddsjord = går till samma anslutningspunkt som den blå nollan till elstationen Problemet är att i Sverige med bra berggrund så kan marken vid elstationen kan ha flera volt över marken där eluttaget sitter. Dvs mäter man mellan 3) skyddsjord och marken/vattnet vid båtbryggan så kan det finnas spänning där. (EDIT Ingen spänning farlig att ta på, Några Volt som en leksakstrafo ungefär.) Kopplar man 3) gulgrön skyddsjord till stålskrovet/motorn/drevet är det stor risk att det börjar går ganska många ampere ström som så småningom efter månader/veckor äter upp metallen med tråkiga konsekvenser. En isolationstrafo "startar en ny elstation" i själva båten. Där: 1) svart - fas = 220V mot nollan kopplad till ena polen på transformatorn 2) blå - nolla = 0V kopplad till andra polen på transformatorn samtidigt skruvad i båtskrovet. 3) gulgrön skyddsjord = går till samma anslutningspunkt som den blå nollan Då får man en korrekt installation med full skyddsjord och inga farliga strömmar. Några nackdelar är vikten på en isolationstrafo. Här är Victrons sortiment: 2000 W överförd effekt är ca 10 kg som måste skruvas fast nånstans. Samt kostnaden, 679 CHF = 5500 kr plus moms och frakt. http://www.swiss-victron.ch/de/104-trenn-trafo Lite funderingar: Det enda som ev. behöver ha kontakt med 12V jord och därmed skrovet är ju batteriladdaren. All intern 230V går ju att ha landströmmens jord till då den inte har någon kontakt med skrovet alls och därmed inte kan skapa några galvaniska strömmar. Skillnaden mellan "landjord" och "båtjord" är ju försummbar, så ur personskyddssynpunk spelar det ingen roll. Det skulle då räcka med att dimensionera isolationstrafon efter den effekt som laddaren kräver. Mjaaaaa.... Jag vet inga moderna batteriladdare där inkommande skyddsjord kopplas till minuspolen på 12V. Om man kollar batteriladdarens stickpropp på 220V sidan så finns inte ens skyddsjorden med där. Den är "dubbelisolerad" dvs det finns inget metallskal att koppla skyddsjorden till. Och dessutom byggd som ett "switchat nätaggregat" som innebär att det sitter en isolationstrafo inuti Så där är inget problem. Att man vill ha isolationstrafo i en metallbåt är väl att man inte har koll på alla kopplingar till skrovet som kan finnas på många oväntade ställen. Istället för att lita på att man vet exakt hur allting ser ut i båtens elkopplingar så sätter man dit en isolationstrafo och sover bättre om natten. Men om man bara ska ladda batteriet så är isolationstrafo total overkill. Den behövs om man vill dra ut landström till lite olika ställen i båten och koppla in t ex vv-beredare och annat. vv-beredare är i så fall det enda som jag kan tänka mig har kontakt med båtens jord. Så har man ingen vv-beredare så är isolationstrafo onödigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 16 Oktober , 2014 El i båt är lika farligt som hemma, om inte farligare. Det dras av amatörer, båten rör sig, ny utrustning kopplas in, kabelintag sätts ibland i förluckan såg jag i somras ( väldigt fuktigt! ) En fungerande jordfelsbrytare är väldigt viktigt att ha. Ska du endast ladda batterierna så drar du en förlängningsladd ner i båten och litar på att bryggan har fungerande skydd. Det är det enklaste, billigaste och säkraste sättet att ha 230V el i båten. Även Lasse L låda ovan kan nog sägas vara en tillfällig installation om man vill. Men säkrare än utan låda. Det vi snackar om som farligt är en fast installation med eluttag. I min båt så ville min fru ha ett uttag på toa för hårfönen… och jag ville koppla in två induktionsplattor i köket. Då måste jag dra fasta ledningar. Och ja, jag valde att koppla via en isolertransformator dessutom. Jag vinner lite mer på det, jag kopplar loss mig från bryggans jordledning som kan under vissa omständigheter ge korrosion via grannens elsladd. Känns lite säkrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 16 Oktober , 2014 El i båt är lika farligt som hemma, om inte farligare. Det dras av amatörer, båten rör sig, ny utrustning kopplas in, kabelintag sätts ibland i förluckan såg jag i somras ( väldigt fuktigt! ) En fungerande jordfelsbrytare är väldigt viktigt att ha. Ska du endast ladda batterierna så drar du en förlängningsladd ner i båten och litar på att bryggan har fungerande skydd. Det är det enklaste, billigaste och säkraste sättet att ha 230V el i båten. Även Lasse L låda ovan kan nog sägas vara en tillfällig installation om man vill. Men säkrare än utan låda. Det vi snackar om som farligt är en fast installation med eluttag. I min båt så ville min fru ha ett uttag på toa för hårfönen… och jag ville koppla in två induktionsplattor i köket. Då måste jag dra fasta ledningar. Och ja, jag valde att koppla via en isolertransformator dessutom. Jag vinner lite mer på det, jag kopplar loss mig från bryggans jordledning som kan under vissa omständigheter ge korrosion via grannens elsladd. Känns lite säkrare. Att dra en förlängningskabel är det billigaste och enklaste sättet håller jag med om, dock inte att det är det säkraste. Att ha en förlängningskabel liggande på däck för att sedan kanske gå ner via någon lucka där den kan bli klämd om man råkar lägga den fel tycker jag är mer risker med jämfört med en fast installation med en europakontakt i fören. Tycker nog att en rätt installerad fast 230V är det säkraste även om man har uttag, oavsett isolertrafo eller inte. Har inte "landjord" någon kontakt med "båt/vattenjord" kan det inte bli några galvaniska strömmar då de inte ingår i samma krets och det blir då samma sak som om båten saknar landel. Blir samma sak som att dra en förlängningskabel. Kopplar man däremot in något som har kontakt med "båt/vattenjord" t.ex vv-beredare, måste man ha en isolertrafo. Jordfelsbrytare ska naturligtvis finnas oavsett hur man kopplar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 16 Oktober , 2014 Citat från inlägget ovan:" Har inte "landjord" någon kontakt med "båt/vattenjord" kan det inte bli några galvaniska strömmar då de inte ingår i samma krets och det blir då samma sak som om båten saknar landel." Håller helt med. Har du ingen kontakt med land så är det vanligtvis helt säkert - om vi bortser från grannbåtarna. Icke desto mindre finns många exempel på båtar där man haft problem med korrosion och där landjord misstänkts? En transformator tar bort den risken förutom att en isolertransformator även höjer elsäkerheten i någon mån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 16 Oktober , 2014 Citat från inlägget ovan: " Har inte "landjord" någon kontakt med "båt/vattenjord" kan det inte bli några galvaniska strömmar då de inte ingår i samma krets och det blir då samma sak som om båten saknar landel." Håller helt med. Har du ingen kontakt med land så är det vanligtvis helt säkert - om vi bortser från grannbåtarna. Icke desto mindre finns många exempel på båtar där man haft problem med korrosion och där landjord misstänkts? En transformator tar bort den risken förutom att en isolertransformator även höjer elsäkerheten i någon mån. Mot grannbåtarna kan man ju inte skydda sig hur man än gör vare sig man har landström (med eller utan trafo) eller inte, förutom att se till så man har mycket anoder som offrar sig först. Förstår inte hur en isolertrafo höjer personsäkerheten. Har man en jordfelsbrytare så kvittar det väl till vilket jord (land eller båt/vatten) som fas eller nolla "läcker". Det är ju obalansen mellan fas och nolla som får den att lösa ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 16 Oktober , 2014 En isolationstrafo är en transformator som tar in 220V och skickar ut 220V. Varför dådå? Mja landströmmens 220V kommer med tre ledningar från elstationen några kilometer bort: 1) svart - fas = 220V mot nollan kopplad till ena polen på transformatorn i elstationen 2) blå - nolla = 0V kopplad till andra polen på transformatorn i elstationen och samtidigt skruvad i jordpett i marken 3) gulgrön skyddsjord = går till samma anslutningspunkt som den blå nollan till elstationen Problemet är att i Sverige med bra berggrund så kan marken vid elstationen kan ha flera volt över marken där eluttaget sitter. Dvs mäter man mellan 3) skyddsjord och marken/vattnet vid båtbryggan så kan det finnas spänning där. (EDIT Ingen spänning farlig att ta på, Några Volt som en leksakstrafo ungefär.) Kopplar man 3) gulgrön skyddsjord till stålskrovet/motorn/drevet är det stor risk att det börjar går ganska många ampere ström som så småningom efter månader/veckor äter upp metallen med tråkiga konsekvenser. En isolationstrafo "startar en ny elstation" i själva båten. Där: 1) svart - fas = 220V mot nollan kopplad till ena polen på transformatorn 2) blå - nolla = 0V kopplad till andra polen på transformatorn samtidigt skruvad i båtskrovet. 3) gulgrön skyddsjord = går till samma anslutningspunkt som den blå nollan Då får man en korrekt installation med full skyddsjord och inga farliga strömmar. Några nackdelar är vikten på en isolationstrafo. Här är Victrons sortiment: 2000 W överförd effekt är ca 10 kg som måste skruvas fast nånstans. Samt kostnaden, 679 CHF = 5500 kr plus moms och frakt. http://www.swiss-victron.ch/de/104-trenn-trafo Lite funderingar: Det enda som ev. behöver ha kontakt med 12V jord och därmed skrovet är ju batteriladdaren. All intern 230V går ju att ha landströmmens jord till då den inte har någon kontakt med skrovet alls och därmed inte kan skapa några galvaniska strömmar. Skillnaden mellan "landjord" och "båtjord" är ju försummbar, så ur personskyddssynpunk spelar det ingen roll. Det skulle då räcka med att dimensionera isolationstrafon efter den effekt som laddaren kräver. Mjaaaaa.... Jag vet inga moderna batteriladdare där inkommande skyddsjord kopplas till minuspolen på 12V. Om man kollar batteriladdarens stickpropp på 220V sidan så finns inte ens skyddsjorden med där. Den är "dubbelisolerad" dvs det finns inget metallskal att koppla skyddsjorden till. Och dessutom byggd som ett "switchat nätaggregat" som innebär att det sitter en isolationstrafo inuti Så där är inget problem. Att man vill ha isolationstrafo i en metallbåt är väl att man inte har koll på alla kopplingar till skrovet som kan finnas på många oväntade ställen. Istället för att lita på att man vet exakt hur allting ser ut i båtens elkopplingar så sätter man dit en isolationstrafo och sover bättre om natten. Men om man bara ska ladda batteriet så är isolationstrafo total overkill. Den behövs om man vill dra ut landström till lite olika ställen i båten och koppla in t ex vv-beredare och annat. vv-beredare är i så fall det enda som jag kan tänka mig har kontakt med båtens jord. Så har man ingen vv-beredare så är isolationstrafo onödigt? Om laddaren fungerar som en isolertrafo så är ju allt på 12V sidan säkert då det inte har någon kontakt med landjord, även om man inte har koll på alla kopplingar mot skrovet. Det är ju då bara 230V systemet som man måste ha järnkoll på (och alla fast installerade apparater som kopplas till det). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Oktober , 2014 Yep. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 16 Oktober , 2014 Yep. Väntar nog med isolertrafo tills jag köper vv-beredare. Finns några andra saker som står före på önskelistan samt att när man vet exakt vad man behöver koppla över trafon är det lättare att dimensionera den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bobofender 3 Postad 16 Oktober , 2014 Hej Lasse. O tack för länken. Gick in på den o det såg ju bra ut, hur kopplar jag om den? kan jag göra det själv? och räcker det med en sådan mojäng för att skydda båten? Jag bytte "vägguttaget" och sladdkontaken ttill svensk standard. Kopplade om "invändigt" efter http://www.batteknik.se anvisning Är du lite bevandrad i elläran kan du koppla själv. Känns det osäkert skall du absolut be kunnig gubbe om hjälp. Jag vet inte någon bättre "mojäng" som skydd. Det finns "elektroniska" skyddstrafo, väger mindre, dyrare, ofta fläktkylda, och mer elektronik som kan gå sönder. KISS! ;-) Keep it simply Sam trafoskydd.jpg Hej Lasse. Ska just beställa en sån skyddstrafo som du rekomendera lite osäker dock täcker den alla behov vi har en tunakryssare? mvh Lennart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 16 Oktober , 2014 (redigerade) Hej Lasse. O tack för länken. Gick in på den o det såg ju bra ut, hur kopplar jag om den? kan jag göra det själv? och räcker det med en sådan mojäng för att skydda båten? Jag bytte "vägguttaget" och sladdkontaken ttill svensk standard. Kopplade om "invändigt" efter http://www.batteknik.se anvisning Är du lite bevandrad i elläran kan du koppla själv. Känns det osäkert skall du absolut be kunnig gubbe om hjälp. Jag vet inte någon bättre "mojäng" som skydd. Det finns "elektroniska" skyddstrafo, väger mindre, dyrare, ofta fläktkylda, och mer elektronik som kan gå sönder. KISS! ;-) Keep it simply Sam trafoskydd.jpg Hej Lasse. Ska just beställa en sån skyddstrafo som du rekomendera lite osäker dock täcker den alla behov vi har en tunakryssare? mvh Lennart. Vill bara tipsa om att samma märke finns att köpa i Sverige med svensk standard på uttag, både i färdig marin variant med delad skyddsjord och varianten som inte har delad skyddsjord. Kommer nog själv att köpa någon variant i framtiden. Annons på blocket: http://www.blocket.se/stockholm/Trafo___Omvandlare_230___230_volt__CM_Marine_38467727.htm?sa=1 Hemsida: http://www.gme.se Säljs tydligen också av Erlandssons brygga Redigerad 16 Oktober , 2014 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 16 Oktober , 2014 Hej Lasse. O tack för länken. Gick in på den o det såg ju bra ut, hur kopplar jag om den? kan jag göra det själv? och räcker det med en sådan mojäng för att skydda båten? Jag bytte "vägguttaget" och sladdkontaken ttill svensk standard. Kopplade om "invändigt" efter http://www.batteknik.se anvisning Är du lite bevandrad i elläran kan du koppla själv. Känns det osäkert skall du absolut be kunnig gubbe om hjälp. Jag vet inte någon bättre "mojäng" som skydd. Det finns "elektroniska" skyddstrafo, väger mindre, dyrare, ofta fläktkylda, och mer elektronik som kan gå sönder. KISS! ;-) Keep it simply Sam trafoskydd.jpg Hej Lasse. Ska just beställa en sån skyddstrafo som du rekomendera lite osäker dock täcker den alla behov vi har en tunakryssare? mvh Lennart. Vill bara tipsa om att samma märke finns att köpa i Sverige med svensk standard på uttag, både i färdig marin variant med delad skyddsjord och varianten som inte har delad skyddsjord. Kommer nog själv att köpa någon variant i framtiden. Annons på blocket: http://www.blocket.se/stockholm/Trafo___Omvandlare_230___230_volt__CM_Marine_38467727.htm?sa=1 Hemsida: http://www.gme.se Säljs tydligen också av Erlandssons brygga Men är det värt > 1000 skr för att få "svenska" uttag" och en enkel omkoppling "innanför locket". Jag tycker inte det. http://se.rs-online....oducts/4368805/ Vad den "täcker" är hur mycket ström du har på "bryggan", vanligt är 6/10 Amp. Således 10 x 230 Volt = 2300 Va,det är vad du kan belasta bryggan med. Har du tillgång till mer ström bör du välja större trafo. 3000 Va räcker för min båt som är lika stor som din. http://lasselundell.se/caravelle.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 16 Oktober , 2014 Hej Lasse. O tack för länken. Gick in på den o det såg ju bra ut, hur kopplar jag om den? kan jag göra det själv? och räcker det med en sådan mojäng för att skydda båten? Jag bytte "vägguttaget" och sladdkontaken ttill svensk standard. Kopplade om "invändigt" efter http://www.batteknik.se anvisning Är du lite bevandrad i elläran kan du koppla själv. Känns det osäkert skall du absolut be kunnig gubbe om hjälp. Jag vet inte någon bättre "mojäng" som skydd. Det finns "elektroniska" skyddstrafo, väger mindre, dyrare, ofta fläktkylda, och mer elektronik som kan gå sönder. KISS! ;-) Keep it simply Sam trafoskydd.jpg Hej Lasse. Ska just beställa en sån skyddstrafo som du rekomendera lite osäker dock täcker den alla behov vi har en tunakryssare? mvh Lennart. 3000 Va räcker för min båt som är lika stor som din. http://lasselundell.se/caravelle.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 16 Oktober , 2014 Hej Lasse. O tack för länken. Gick in på den o det såg ju bra ut, hur kopplar jag om den? kan jag göra det själv? och räcker det med en sådan mojäng för att skydda båten? Jag bytte "vägguttaget" och sladdkontaken ttill svensk standard. Kopplade om "invändigt" efter http://www.batteknik.se anvisning Är du lite bevandrad i elläran kan du koppla själv. Känns det osäkert skall du absolut be kunnig gubbe om hjälp. Jag vet inte någon bättre "mojäng" som skydd. Det finns "elektroniska" skyddstrafo, väger mindre, dyrare, ofta fläktkylda, och mer elektronik som kan gå sönder. KISS! ;-) Keep it simply Sam trafoskydd.jpg Hej Lasse. Ska just beställa en sån skyddstrafo som du rekomendera lite osäker dock täcker den alla behov vi har en tunakryssare? mvh Lennart. 3000 Va räcker för min båt som är lika stor som din. http://lasselundell.se/caravelle.html Lasse: Är lite nyfiken på hur du kopplade på sekundärsidan. Kopplade du bort skyddsjorden från land och skapade en ny jordpunkt tillsammans med nollan? Kopplade du även till jordplåt i vattnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 16 Oktober , 2014 Skyddsjorden från land "stannar" i trafon. Ny jord på sekundär"nollan" ej ansluten till jordplåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 17 Oktober , 2014 Tänkte bara kort kommentera vad sign "Riro" skrev en bit upp: "Förstår inte hur en isolertrafo höjer personsäkerheten. Har man en jordfelsbrytare så kvittar det väl till vilket jord (land eller båt/vatten) som fas eller nolla "läcker". Grovt sett så anser jag att skydd för personsäkerhet i ett 230V system och skydd för båten mot elektrolytisk korrosion i viss mån är motpoler? Ökar du det ena så minskar det andra. Av det skälet är en isolertransformator en bra lösning eftersom man kan argumentera att du uppnår en ökning i båda skydden genom att båten har ett helt eget jordsystem? Riro - du kan ha blandat ihop funktionen hos en jordfelsbrytare med jordning. Brytaren har inget med jord att göra, jord är inte inblandad i jordfelsbrytarens funktion? Det är en pryl för personsäkerhet om man får ström genom kroppen. Jordningen däremot ska mer skydda mot kortis. Den funktionen bibehålls i en isolertransformator medan risken för korrosion genom små strömmar i landjord också är eliminerad. Men en transformator är en dyr burk och har du glasfiberbåt så är risken för personskada genom kortis till skrov liten.De som har stål eller ännu hellre aluminumskrov bör dock fundera mer på korrosion eftersom skrovet skadas efter att anoderna är förbrukade, ett metallskrov leder ju ström? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 17 Oktober , 2014 Tänkte bara kort kommentera vad sign "Riro" skrev en bit upp: "Förstår inte hur en isolertrafo höjer personsäkerheten. Har man en jordfelsbrytare så kvittar det väl till vilket jord (land eller båt/vatten) som fas eller nolla "läcker". Grovt sett så anser jag att skydd för personsäkerhet i ett 230V system och skydd för båten mot elektrolytisk korrosion i viss mån är motpoler? Ökar du det ena så minskar det andra. Av det skälet är en isolertransformator en bra lösning eftersom man kan argumentera att du uppnår en ökning i båda skydden genom att båten har ett helt eget jordsystem? Riro - du kan ha blandat ihop funktionen hos en jordfelsbrytare med jordning. Brytaren har inget med jord att göra, jord är inte inblandad i jordfelsbrytarens funktion? Det är en pryl för personsäkerhet om man får ström genom kroppen. Jordningen däremot ska mer skydda mot kortis. Den funktionen bibehålls i en isolertransformator medan risken för korrosion genom små strömmar i landjord också är eliminerad. Men en transformator är en dyr burk och har du glasfiberbåt så är risken för personskada genom kortis till skrov liten. De som har stål eller ännu hellre aluminumskrov bör dock fundera mer på korrosion eftersom skrovet skadas efter att anoderna är förbrukade, ett metallskrov leder ju ström? Jag vet (som jag skrev tidigare) att jordfelsbrytaren känner av om det blir obalans mellan fas och nolla. Att det heter jordfelsbrytare är ju för att t.ex. en person leder någon av dessa till jord och därmed skapar den obalans som behövs för att jordfelsbrytaren ska lösa ut. Om denna obalans skapas genom att leda till båtjord eller landjord menar jag inte har någon betydelse. En jordfelsbrytare går lika bra att installera i ett ojordat system. Jag har stålskrov men tycker inte att jag behöver bekymra mig för galvaniska strömmar åstadkomna av jord så länge landjord och båtjord inte ingår i samma krets Att man uppnår ett bättre skydd mot korrosion med en trafo om man har förbindelse mellan jord och skrov t.ex. vv-beredare håller jag med om men på vilket sätt ökar det personskyddet?. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser