Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Spancox

Går det att laga en VP folding propp?

Rekommendera Poster

Jag märkte i somras att det var problem att få proppen att fällas ut vid fram/back manövrar.

Nu efter lyftet fick detta sin förklaring - alla tre bladen går att fälla ut och in utan att kuggarna tar i något annat blad nämnvärt. Kuggarna är alltså nedslitna helt nedslitna men proppen ser i övrigt rätt fin ut.

 

Nu till frågan, är det någon som varit med om att man har lagat detta, typ lagt på mer gods och slipat om eller något liknande?

 

Om svaret ovan är ja - har det fungerat väl och hållit? :-)

 

Fler förslag på åtgärder tas tacksamt emot. Tolv tusen kan man göra mycket roligare saker för än att köpa en propeller. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bl.a. att TIG-svetsa i mässing.

 

Frågan är om det blir så billigt om du låter någon annan göra jobbet?

Nytt material sak byggas upp sedan ska alla kuggar slipas in och fås att fungera. Det kan ta sin tid tänker jag.

 

Kolla med någon verkstad vad de tror det kan kosta?

 

När jobbet är gjort kommer det säkert att funka fint igen. Det är ju ingen direkt belastning på kuggarna så egentligen är jag fundersam på hur det kommer sig att de slitits ut.

 

Ett alternativ är ju att låta någon svetsa och sedan kan du självs slipa kuggarna så att de fungerar.

 

TILLÄGG: Har du kollat med de som säljer propellrarna? De kanske vet hur man kan laga dem också.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bl.a. att TIG-svetsa i mässing.

 

Frågan är om det blir så billigt om du låter någon annan göra jobbet?

Nytt material sak byggas upp sedan ska alla kuggar slipas in och fås att fungera. Det kan ta sin tid tänker jag.

 

Kolla med någon verkstad vad de tror det kan kosta?

 

När jobbet är gjort kommer det säkert att funka fint igen. Det är ju ingen direkt belastning på kuggarna så egentligen är jag fundersam på hur det kommer sig att de slitits ut.

 

Ett alternativ är ju att låta någon svetsa och sedan kan du självs slipa kuggarna så att de fungerar.

 

TILLÄGG: Har du kollat med de som säljer propellrarna? De kanske vet hur man kan laga dem också.

 

Mackey

Körde sönder en foldingpropeller för många år sedan. Då fanns det lösa blad att köpa för en ganska rimlig peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, bladsatser har jag såklart sett och förfärats över. Bra kilopris på den klumpen gjuten mässing. ^^

Att det går att bygga upp material med svets och sedan slipa ned vet jag, men jag undrar lite över hållfastheten - om originalet slitits ned helt menar jag.

 

Ingen som känner till någon som har reparerat sin foldingpropp genom att svetsa på gods och slipa ned? Väldigt nyfiken på att höra hur, och hur länge, det fungerade sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen, jag har inga bevis, någon som prövat?

 

När man svetsar smälter man ihop det ursprungliga materialet med det nya så du kommer att få liknande hållfasthet som från början. Hållfastheten blir inte sämre, men kan göras bättre.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, bladsatser har jag såklart sett och förfärats över. Bra kilopris på den klumpen gjuten mässing. ^^

 

Att det går att bygga upp material med svets och sedan slipa ned vet jag, men jag undrar lite över hållfastheten - om originalet slitits ned helt menar jag.

 

Ingen som känner till någon som har reparerat sin foldingpropp genom att svetsa på gods och slipa ned? Väldigt nyfiken på att höra hur, och hur länge, det fungerade sedan.

Jag har reparerat en propp, men det var en av gamla gjutjärnspropparna. Den höll i många år för mig och var lika fin när jag sålde båten. Det största bekymret var att få till kuggdelningen, så att bladen inte pekade snett när de fällts in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lurade på Blocket tills jag hittade en till rätt pris. Det är många som byter motorer och därmed också byter sin propeller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, Peter!

 

Och till alla andra som delat med sig av sin tid också förstås! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...