Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Gothe86

Vibrationer och skakningar i hela båten.

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag behöver hjälp då jag är helt novis på detta.

 

Jag har fått tag i en Vator 17 med Mercruiser 3.0 och Alpha One drev Gen1 eller kanske Gen2.

 

Problemet jag har är att när jag belastar motorn så får jag fruktansvärda skakningar i hela båten. Om jag tittar på motorn vid belastning så verkar den vara hyffsat still. Om jag varvar utan växel i så går den hur fint som helst.

 

Problemet är att jag har haft båten i några veckor bara men inte varit ute med den alls så i min ägo har det alltid varit detta fel. Förra ägaren sa att han trodde det berodde på att inte motorn gick rent så han har provat att packa om förgasaren och bytt till elektrisk soppa pump. Jag tror inte felet i ligger i motorn för då borde den ju inte gå så fint utan belastning. Efter mina erfarenheter skulle jag säga att det känns som nån axel är skev eller ut till drevet?

 

Jag kanske är helt ute och cyklar här men vill gärna ha hjälp så jag vet vad jag ska pyssla med i vinter.

 

Har ni några tips kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knutkors som håller på att ge up röstar jag också på.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern ser bra ut men det kanske man inte ser bara sådär?

 

Knutkorsen var mina först gissning också så det är det första jag ska kolla.

Nån som har en aning om det är möjligt att byta själv utan att lyfta bort varenda pinal i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Här är servicemanualen för Bravodrev så kan du se vad som behöver tas bort (och i vilken ordning).....

http://boatinfo.no/lib/mercruiser/manuals/mercruiser28.html#/0

 

 

Tack för den. Vad jag kan förstå utav den manualen så är det ingenting man gärna gör själv eller vad tror ni?

 

Har du aldrig bytt något knutkors så föreslår jag att du har någon med erfarenhet av dylikt med dig under arbetet, då det finns moment som kan gå galet.

 

 

Kalle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det Alpha One som TS har enligt egen uppgift så en Bravomanual är ju inte riktigt rätt.

Det är i alla fall jätteenkelt att plocka bort drevet för att komma åt knutkorsen.

Du måste ta reda på vilket drev du har. Pre Alpha, Alpha One g1, Alpha One g2 eller någon blandning av dem. (Jag hade själv en blandning av alla tre när jag köpte min Vator 17 HT.) Det behöver du veta för att kunna köpa rätt reservdelar. Drivknutsjobb är nog ganska lika i alla fall.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drivknutsjobb är kanske inte så komplicerat. Men du måste ha rätt gejor (stort skruvstäd) veta när man ska ta i när det är trögt och var man INTE ska ta i för att inte dra sönder saker.  Jag fixar en del på min båt men skulle nog lämna bort just knutkorsen.

 

Riva av drevet klarar man normalt själv, så man inte behöver lämna in hela båten på verkstan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...