Ivan65 110 Postad 14 Oktober , 2014 Hej någon som vet vilken intervall som kamremmen på en D3 från 2004 skall bytas? Min motor har bara gått 125 tim ca(köpte båten av ett dödsbo) men det känns som det kan vara dags. Mvh Ivan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 14 Oktober , 2014 Detta är väl i grunden samma motor som Volvo D5 i bilarna och på dessa är det 10 år max. Det har förekommit en del totalras på tidiga D5:or i bilar till följd av att aggregatremmen gått av och åkt in i kamdrivningen. Detta fixades med bättre mekaniskt skydd på bilarna. Om VP D3 lider av samma svaghet bör du vara noga med skicket på aggregatremmen och där till hörande komponenter som spännrulle, löprulle och generator t.ex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 14 Oktober , 2014 1400 tim säger manualen. Ingen tidsgräns angiven men remmar blir gamla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 14 Oktober , 2014 Oj det låter glest, då får man nog gå på åldern istället, en bilmotor går ju fler timmar så remmen kanske torkar sönder på en båtmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 14 Oktober , 2014 Det är 16000 mil eller möjligen 18000 mil eller 10 år på bilmotorn. Att tro att den håller för evigt är nog att hoppas för mycket. Passar remsatsen till bilmotorn så går det att klara sig undan med ca 1800 kr inkl aggregatrem. T.ex. Contitech grejor, SKF några hundra till, men jag tror inte de är bättre. Vattenpumpen byts inte första bytet på bilmotorn, så den kan du nog hoppa över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 14 Oktober , 2014 Ok låter som att det är bäst att ta det säkra före det osäkra, 1800kr är ju småpotatis jämfört med att få en rasad motor, är det månne någon som har gjort en dylik operation eller ska man lämna bort det? Anser väl mig vara normalhändig med motorer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 Oktober , 2014 1500 drifttimmar eller 10 år enligt verkstadshandboken HÄR (vänsteruppslaget).Bytet beskrivs HÄR detaljerat steg för steg.Verkar krävas specialverktyg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 20 Oktober , 2014 Tackar för länkarna med beskrivningen, ska försöka få tag i nån i gbg området som kan byta åt mig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser