MartinHeed 19 Postad 14 Oktober , 2014 Hej! Ska plasta om akterspegeln på min Cascade 23 (B20, VP100-drev) då plywooden blivit fuktig. Har tagit bort all gammal plywood och har nu endast det yttre lagret plast kvar. Har lite frågor och funderingar som jag hoppas att ni kan reda ut - Hur tjock bör akterspegeln vara totalt? Arbetet var påbörjat innan så kunde aldrig mäta. - Har det någon stor betydelse vilken typ av plywood jag använder? - Ska jag använda Epoxi eller Polyester? För- och nackdelar? - Blir 1 lager väv och Epoxi/Polyester mellan plywoodskivorna bra? - Sist av allt målar man med topcoat? Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 15 Oktober , 2014 Väldigt grovt sett så kommer alla typer av ihåliga material att förr eller senare ruttna? Men gör du ett bra jobb så håller det säkert 10 år utan problem. Varför inte använda forumets sökfunktion, använd lite olika ord så kommer många trådar att ge dig läsning med alla möjliga erfarenheter. Sedan om exakt metod… skulle jag fråga den leverantör du väljer. Själv använde jag för länge sedan NM epoxi och deras produkter har jag fortsatt med. Andra är säkert lika bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 15 Oktober , 2014 varför inte plasta in med marinaluminium,kände tidigare en kille som gjorde om sin akterspegel med det,båten var en gammal anckas Queen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinHeed 19 Postad 28 Oktober , 2014 Tack för svar. Har än så länge skaffat och sågat till plywooden. Kommer totalt bli ca 60-65mm tjocklek på akterspegeln. Min tanke just nu är att använda mig av Biltemas Epoxi. 1 lager med väv mellan varje plywoodskiva och sedan flera lager sist av allt. Låter detta vettigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser