Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Virgo

Deplacementfart med planande båt

Rekommendera Poster

Jag har en Uttern 5000 AC med 50 hp E-tec. Jag behåller aldrig en motor i mer än 6-8 år och kommer kanske att byta redan nästa år. Frågan är till vad. Pga hustruns önskan att åka sakta och min motvilja att släpa dunkar så har vi kört i 5-6 knop under större delen av tiden. 6 knop får betraktas som max rimlig fart innan man drar på upp till ca 15 -16 knop. Med en person fram får båten ett bra gångläge i låg fart och har perfekt kursstabilitet. Båten fungerar alltså bra som deplacementbåt trots V botten och att vattenlinjen knappast överstiger 4,5 m. När ett motorbyte blir aktuellt så är är frågan vilken motor jag behöver. Att byta båt är inte aktuellt eftersom att jag lagt ner en hel del arbete för att båten ska passa mig, jag kan inte se något vettigt alternativ. Att köpa en snipa som gör en knop mer men passar mig sämre känns meningslöst. Men vad köper jag? En 50-60 hästars E-tec eller fyrtaktare av känt märke eller ska jag välja det billigare alternativet och köpa en motor som bara lämpar sig för deplacement fart? Jag har under 90 % av tiden inte behövt åka i mer än 5-6 knop och då kan det lika gärna bli 100%, men jag vill ha styrka nog för att båten ska kunna flytta på sig när det blåser mot. Båten har ett rejält vindfång vilket märks när det friskat i och man ska ha upp ankaret. Motorer jag funderar på är Mercury F9,9 bigfoot eller Mercury F15-F20 med lämplig propeller. Den senare ger bättre laddning (11 amp mot 6 amp). Här finns även Yamahas motsvarande modeller fast de är dyrare. Jag vill ju också att motorn normalt ska jobba tyst och fint med rimligt varvtal. Det bör därför finnas en rejäl reserv. 9,9 hästarna har cylindervolym på 208 cc medan 15-20 ligger runt 350 cc. Alla dessa finns med power tilt.

 

Det är mycket troligt att jag får barlasta något för att kompensera den lägre vikten.

 

Det finns gott om tid att fundera. En spinoff effekt med liten motor är ju att toppfarten hamnar solklart under 15 knop vilket tillåter en öl till maten:)

 

Tacksam för synpunkter.

 

 

 

 

Redigerad av Virgo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du funderar på en Mercury 15-20 hk skulle jag även fundera på Tohatsu 15-20 hk. Samma motorer till lägre pris. Om du inte nödvändigtvis vill ha en svart motor förstås.

 

Men frågan är om ljudnivån kommer bli behaglig när du varvar en mindre motor i 6 knop. Var ligger varvtalet när du kör med 50-hästaren i 6 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du sällan eller aldrig i planingsfart finns ju ingen anledning att lägga ner massa pengar på en stor motor som du inte använder.

Däremot tycker jag inte du ska nöja dig med en 9,9, du kan som du själv beskriver behöva lite extra kraft om det blåser till ordentligt.....

Vill du ha Power trim o tilt så är du ju uppe i  40 hk på Evinrude  och då kanske du har en onödigt stor motor ändå.

Annars hade jag inte gärna bytt bort e-tec mot en fyrtaktare.........

 

Vi kör ofta och mycket i deplacementfart med vår planande alubåt också. Den går lugnt och tryggt, i 5 knop är det inte speciellt slingrigt heller, tyst och trivsamt att kunna föra samtal under gång. Däremot vill vi ha tillgång till farten för transportsträckorna.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med propeller är ett problem som segelbåtsägare är varse om. Utombordare är oftast byggda för att gå i högre hastigheter, och kanske är en "Sail"-utombordare därför bra för dig? Frågan är bara - hur beter sig din båt i kraftig motvind med en liten "visp" på aktern?
Kanske är det istället läge att skaffa en snipa?

Laddning löser du f ö enkelt med solpanel.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha Power trim o tilt så är du ju uppe i  40 hk på Evinrude  och då kanske du har en onödigt stor motor ändå.

Annars hade jag inte gärna bytt bort e-tec mot en fyrtaktare.........

 

 

Powertrim finns även på E-Tec 25-30 hk, så det kan ju vara ett alternativ om man inte vill ha 4-takt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorljudet är väl inget större problem? Det är ju en kabinbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. 50 hästaren gör 5,5 knop med 2200 varv.

Just nu verkar 15 hästar som det bästa alternativet. Det blir i så fall en Mercury eftersom att de är billiga. Tohatsu finns inte här och vad jag kan se så är de inte lika billiga som förr. Om man får med en 9" x 8" trebladig så kan man köpa till en 10" x 7" Fyrbladig Solas så kör man med den som går bäst, man bör ju ha en prop i reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller ett mellanting 30hk då bör den plana ifall du är ensam å vill åka lite fortare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tohatsu finns inte här och vad jag kan se så är de inte lika billiga som förr.

 

 

Beror på var man handlar nånstans  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att om du en dag ändå vill sälja båten, blir den troligen väldigt svårsåld med en så liten motor. Så jag hade definitivt valt 50 hk igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo tack, jag har tänkt på det också men jag tror att finns det en stolle så finns det två. :-)

Jag ska kolla vad jag får för den gamla, det bör ju gå bra att köra sakta med en 50 hästars fyrtaktare också. Men det är ju jag som ska ha båten och det blir troligen min sista båt och min sista motor innan jag med ålderns rätt går över till husvagn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan köra sakta med en modern insprutad tvåtaktare också, utan problem. Då slipper du kamremsbyte och en del annan service varje säsong....      Enligt uppgift är de faktiskt snålare än motsvarande fyrtaktare också......     

Otroligt nöjd med vår Evinrude som får gå många timmar på tomgångsfart och det lägre fartregistret på våra fisketurer....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan köra sakta med en modern insprutad tvåtaktare också, utan problem. Då slipper du kamremsbyte och en del annan service varje säsong....      Enligt uppgift är de faktiskt snålare än motsvarande fyrtaktare också......     

Otroligt nöjd med vår Evinrude som får gå många timmar på tomgångsfart och det lägre fartregistret på våra fisketurer....

Jag har också varit nöjd med min E-tec, nu har det dock ett fel, möjligen på primära bränslepumpen, lämnar den till service till våren. Den har gått 6 säsonger utan problem men plötsligt började den hacka vid 1800 varv. Under 1800 går den klockrent. Det är inget filter som är täppt och det finns inte synligt vatten i bensinen. Orsaken att jag vill byta redan nu är att förr eller senare, vet ej när, havererar insprutarna. De kostar 10000:/st inklusive arbete och går ej att reparera. Vill därför ha förgasarmotor nästa gång.

Redigerad av Virgo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte läst det finstilta, men garantierna är väl ganska långa på en ny motor?  Omfattas inte insprutarna av den garantin menar du? Tror jag läste nånstans att du har 5 års garanti på en ny Evinrude, men vet inte vad det omfattar.....

Men klart räknar du med att behålla nästa motor i en lååång tidsperiod ska den ju va billig och enkel att hålla igång....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte läst det finstilta, men garantierna är väl ganska långa på en ny motor?  Omfattas inte insprutarna av den garantin menar du? Tror jag läste nånstans att du har 5 års garanti på en ny Evinrude, men vet inte vad det omfattar.....

Men klart räknar du med att behålla nästa motor i en lååång tidsperiod ska den ju va billig och enkel att hålla igång....

Min garanti var 3 år, nu är det väl 5 som gäller. Tror inte den omfattar skador orsakade av vatten i bensinen.

Jag har ingen garanti så det kvittar mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du kan köra sakta med en modern insprutad tvåtaktare också, utan problem. Då slipper du kamremsbyte och en del annan service varje säsong....      Enligt uppgift är de faktiskt snålare än motsvarande fyrtaktare också......     

Otroligt nöjd med vår Evinrude som får gå många timmar på tomgångsfart och det lägre fartregistret på våra fisketurer....

Jag har också varit nöjd med min E-tec, nu har det dock ett fel, möjligen på primära bränslepumpen, lämnar den till service till våren. Den har gått 6 säsonger utan problem men plötsligt började den hacka vid 1800 varv. Under 1800 går den klockrent. Det är inget filter som är täppt och det finns inte synligt vatten i bensinen. Orsaken att jag vill byta redan nu är att förr eller senare, vet ej när, havererar insprutarna. De kostar 10000:/st inklusive arbete och går ej att reparera. Vill därför ha förgasarmotor nästa gång.

 

 

Förgasare har sina egenheter och är än mer strulbenägna....

 

Mitt förslag är att du väljer den motor som har längs garantier och som har minst behov av underhåll. Tvåtakt innebär att man slipper tänka på kamrem. Väljer man suzuki fyrtakt slipper man kamrem då dom har kedja. Dock skall fyrtaktare servas med jämna intervaller.

 

Suzuki's nya DF25/30 tror jag skulle passa dig. Lätt och kompakt motor. Suzuki har 7 års garanti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Du kan köra sakta med en modern insprutad tvåtaktare också, utan problem. Då slipper du kamremsbyte och en del annan service varje säsong....      Enligt uppgift är de faktiskt snålare än motsvarande fyrtaktare också......     

Otroligt nöjd med vår Evinrude som får gå många timmar på tomgångsfart och det lägre fartregistret på våra fisketurer....

Jag har också varit nöjd med min E-tec, nu har det dock ett fel, möjligen på primära bränslepumpen, lämnar den till service till våren. Den har gått 6 säsonger utan problem men plötsligt började den hacka vid 1800 varv. Under 1800 går den klockrent. Det är inget filter som är täppt och det finns inte synligt vatten i bensinen. Orsaken att jag vill byta redan nu är att förr eller senare, vet ej när, havererar insprutarna. De kostar 10000:/st inklusive arbete och går ej att reparera. Vill därför ha förgasarmotor nästa gång.

 

 

Förgasare har sina egenheter och är än mer strulbenägna....

 

Mitt förslag är att du väljer den motor som har längs garantier och som har minst behov av underhåll. Tvåtakt innebär att man slipper tänka på kamrem. Väljer man suzuki fyrtakt slipper man kamrem då dom har kedja. Dock skall fyrtaktare servas med jämna intervaller.

 

Suzuki's nya DF25/30 tror jag skulle passa dig. Lätt och kompakt motor. Suzuki har 7 års garanti.

 

Tack! Ska kolla dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten rättelse bara. Suzukis kamkedja börjar vid 40 hk. Upp till 30 hk har de traditionell kamrem.

 

Personligen tycker jag Suzukis nya 25/30 hk är mer anpassade för lätta båtar, typ RIBs och liknande eftersom de har relativt liten slagvolym, och borde således också ha mindre vridmoment än konkurrenterna. För övrigt går de väldigt fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att antingen väljer jag 15 hästar och 4 bladig high thrustpropeller 10x7" och framlever resten av mitt båtliv i pensionärsfart eller så blir det en ny 50 hästare av något slag. Saknar de gamla tvåtaktarna för enkelhetens skull. Gick i decennier utan större bekymmer om man skötte det lilla underhåll som fanns. Dock tacksam för att slippa oljeslabbet, röken och bränsleförbrukningen.

 

Redigerad av Virgo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att om du en dag ändå vill sälja båten, blir den troligen väldigt svårsåld med en så liten motor. Så jag hade definitivt valt 50 hk igen.

Jag har googlat runt lite och hittat 2 nya båtar där den ena är lika tung som min och den andra betydligt tyngre. Båda utrustade med Yamaha FT8 High Thrust som enda motor. Båten på den bifogade bilden väger samma som min och är också godkänd för 50 Hk precis som min. Jag kör normalt inte över 5,5 knop i deplacement fart. Vid 6 börjar det gå tungt. På lättdriven segelbåt på 820 kg toppar motorn 6,5 knop enligt Yamaha. med 1000 varv off blir farten 5,9. Siffrorna tyder på att framfarten med min båt skulle bli rätt behaglig i tex 5,2 knop redan med denna lilla motor.

 

Lättsåld/Svårsåld. Svårt att säga. Motorvalet avgör hur man tänker använda båten. Den mindre motorn gör att båten blir intressant för en den kategori som vill ta det lugnt på sjön och gärna övernattar på nån Holme när man vill åka lite längre. Den som väljer ett planande alternativ vill i regel komma fram till badholmen innan ungarna tappar tålamodet. Det 30000:- lägre priset finansierar både sportpilot och Wallas om man så önskar.

 

Lite att fundera över i vintermörkret.

post-60189-0-08455300-1414655289.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...