Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
14msNORD

Segelbåt för en 13 åring

Rekommendera Poster

En laser kanske?

Möjligen förutsätter den att han kan lite om segling men om han kan det så är det en båt att utvecklas i.

Annars finns det "snällare" båtar att börja med, tex Optimist eller någon liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack men han önskar kunna sova över med kompisar och kunna laga mat. Lite camping liksom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han har seglat optimist, laser , topper, enkrona. Men vill ta steget mot en lite större båt.

Det är i det läget vi är i

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ju lite att välja på, han kan segla, men hur stort och dyrt vill du sätta i händerna på honom? Tiden går fort, inom ett par år kan han ta kustskepparen och med den erfarenheten segla långt på egen hand.

Hurley 18 är trygg och långkölad, går bra i hårt väder, sover 3 pers, liten pentryavdelning, men finns kanske inte så många fräscha kvar idag......     Stortriss är ju en annan typ av båt som används av Sjöscouterna här i kommunen.

Folkbåt , if,  Marieholm 20 finns ju i tre fina varianter, det finns massor.... du får ge oss mer ledtrådar hur du tänker....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

IF och RJ85 är hyffsat kul, hyffsat billiga båtar som är tåliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag själv hade en Albin 57 länge... Enbart för att den hade mycket jollekänsla,

Jag tror din son utvecklas mer som seglare i den båten än i en If ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lägger min  röst på Sunwind 20 (trots att jag aldrig seglat någon). Verkar vara en trygg och bra båt. Som 13-åring är man inte jättevuxen och det kan nog vara bra att ha en båt som ger marginaler. Kanske ingen racer men det är nog tillräckligt roligt att ta sig ut på havet med polarna.

Ohlson 22?

//N.N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, tack för alla bra tips.

Jag ska kolla upp alla de båttyper som ni tipsat om.

Jag har märkt att priserna har sjunkit ner väldigt mycket.

Såg en IF för bara 20 tkr. Rätt otroligt!

Har även tittat på en Monark 700 för 30 tkr.

Men nu med alla tips så ska jag kolla vidare.

Dels ska det ju vara en bra bobåt, del en bra båt som går att trimma mm

Tror den ska vara lite större än en stortriss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Jag har kollat alla tips och de är verkligen bra.

Men jag tror jag landar i att båten ska vara lite större än 7 m.

Tror båten kommer finnas kvar i familjen några år.

RJ85 an påminde lite om en IF båt.

Vet ni något om monark 700

Seglar den bra?? Känns lite osäkert En lite udda båt som kanske är svårt att sälja??

Såg en som de sänkt rejält till 23tkr.

Eller är det så att det är ett bra val??

Några erfarenheter om den båten??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kul båt som seglar åttor runt de som har nämnts är Dominant 78. jag har en som jag har varit väldigt nöjd med under 9 år. Det byggdes endast ca, 40 stycken så det är en uddabåt. Men snabb, konstruerad med självslående fock vilket gör den enkel att hantera ensam. Min skall säljas till våren då jag redan har ytterligare två båtar, bl,a en Albin 57 och en snipa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska den användas i skärgård eller öppen kust? IF har jag haft och den seglar fint på alla bogar. Stor slutstyvhet och fixar fulväder galant. Mycket bra båt att börja med, skulle jag säga, förutsatt att gossarna klarar av den. Det är ju 2-ton som ska hanteras i hamn och ganska stora segel för 13-åriga armar. Men man kan växa i den, och den tål att seglas längre sträckor under senare semesterseglingar.

I samma längd och prisklass finns ju också Maxi 77.

Jag skulle dock tveka att sätta så stora båtar i händerna på 13-åringar utan föräldrar ombord, men du känner ditt barn bäst. Själv började jag med egen båt som 15-åring i en i en Capri 17, en liten trailerbar 5-metersbåt. Ganska vek som jag minns det, men det gick bra ändå. Vi tog oss nog aldrig längre bort än 20-30 distans, men det är ganska öppet i Sundsvall där vi seglade.

Nils Nobbing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monark 700 är väl Norlin som ritat? Har för mig den skall segla fint, men det är såklart ingen racer, om man tittar på SRS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monark 700 är väl Norlin som ritat? Har för mig den skall segla fint, men det är såklart ingen racer, om man tittar på SRS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer! monark 700 är en Norlin ritad båt.

Oj, vad många tips jag fått. Dominant 78 an verkar också vara en rolig båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dominanten som det finns bilder på Sailguide är på min båt. Har haft den uppe i 13,6 knop med gennaker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle slå ett slag för RJ85an livlig och seglingskänsla nära vattnet och lätthanterlig...Jag var 15 när jag köpte min första egna båt som var en M22a

Se bara till att den är ombyggd med nya rodret (det finns nog ett fåtal som inte är det)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En god vän köpte en J17, som ägts av Gösta Bohman, till sin grabb för 3000:- och fick väldigt mycket båt för pengarna. Grabbarna har seglat hela sommaren och har haft hur roligt som helt med den båten och är väldigt nöjda.

Jag tycker att det viktigaste är att båten ska vara hanterbar för åldern och kunskapsnivån. Dessutom är det inte så dumt om båten inte kostar så mycket efterssom ungdomarna kan vara ombytliga med vad som de tycker är roligt.

Kul att grabben vill segla och det är klart att det ska uppmuntras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för era svar!!!

Det blev en Monark 700 den här gången men jag ska spara alla bra tips till nästa gång.

Allt gott

Med vänlig hälsning,

14msNORD

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack men han önskar kunna sova över med kompisar och kunna laga mat. Lite camping liksom

Stortriss är en bra liten båt. Den är enkel att segla med och några kan sova i den. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...