Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
trewq

Erfarenheter av bottentvätt segelbåtar?

Rekommendera Poster

Skulle gärna slippa bottenmålning, verkar ju bra att tvätta i stället (borsttvätt).  Finns det någon som har försökt med segelbåt och kan dela med sig av erfarenheten? Är bara intresserad av ostkusten från Stockholm och söderut. Hur många gånger har du tvättat? Vad kostade det? Hur effektivt var det? Krångel med tidsbokning? 

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker igen, finns det verkligen ingen som har kört sin segelbåt i en borsttvätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej!

Vi hade däremot upptagning igår och en båt var borsttvättad med bra resultat. Det som inte blivit rent var området längst akterut, troligen för mycket buktningar i skrovet hit och dit. Man kan absolut leva med det lilla som var kvar och med sommartemperaturer i vattnet kunde man ha skrubbat bort det sista för hand på 10 minuter.

TILLÄGG: Jag tror att ett problem med att segelbåtar inte blir helt rena är att tvättarna verkar vara utvecklade för motorbåtar en slät och v-formad botten och sedan har de modifierats för att även tvätta segelbåtar.

Båten var tvättad i båtbottentvätten i Käppala på Lidingö.

Priset där om man köper klippkort på tre tvättar är 700:- kr för båtar upp till 7 m och 900:- kr för längre båtar. 200:- kr rabatt för medlemmar i båtklubb på Lidingö.

I Nynäshamn har de en tvätt som jag hört mycket gott om.

Det är vad jag kan bidra med.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att jag har läst att man bör tvätta 3 ggr, och med min Scampi skulle det alltså kosta 2700 + en del besvär med transporten. Har även sett att det skulle behövas 6 ggr. Fler erfarenheter mottages tacksamt!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej trewq, klippkort för tre tvättar kostar 900:- kr, minu 200:- kr för båtklubbar "nära tvätten".

Det är jag som skrivit om sex tvättar och så kan det bli om man har otur. Jag testade utan färg på rodret och fick havstulpanvarningar på sms två ggr precis efter det jag skrubbar av rodret.

Vi använder båten från slutet av april till början av oktober och jag tror åren blir lite olika när det gäller antalet tvättar.

För oss hade årets tvättar kostat oss 1400:- kr, ett annat år räcker det med 700:- kr.

Transporten blir ju problem om man inte har en tvätt nära. Vår klubb Bosö BK komme att installera en båtbottentvätt till säsongen 2015.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför vill man tvätta botten istället för att måla med bottenfärg? Väger besväret att ta sig till tvätten, boka tid osv, upp besväret att måla?

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför vill man tvätta botten istället för att måla med bottenfärg? Väger besväret att ta sig till tvätten, boka tid osv, upp besväret att måla?

/R

Det korta svaret, man vill vara så miljövänlig som möjligt.

Ett längre svar

I stockholmsområdet är det inte alls otroligt att bottenfärger som innehåller gift inte blir praktiskt möjliga att använda beroende på restriktioner och kostsamma investeringar.

Bosö BK på Lidingö utanför Stockholm har beslutat att all bottenfärg ska vara utfasad till år 2020 och redan fom. nu är det inte längre tillåtet att måla botten på båten utan tillstånd av klubben.

Varför då kan man fråga sig?

1) Om vi fortsätter med bottenfärg finns det risk att kommunen kräver att klubben sanerar både varvsplanen och viken där bryggorna ligger, en dyr historia.

Det är brukaren som har ansvaret för miljöförstöring och som ska ta kostnaderna för sanering.

2) Om vi bottenmålar båtarna kommer klubben vara tvungen att bygga en eller flera dyra spolplattor med reningsutrustning som endast används en gång om året vid upptagning.

3) Upptagningen kompliceras. Om varje båt ska spolas av kommer upptagningen att ta ytterligare fem helger i anspråk, tid som klubbens förtroendevalda inte är beredda att.ta av sin fritid.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tur då att man ligger på en klubb med spolplatta och reningsverk ;-)

Östersjöfärgerna måste väl vara OK att använda?

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, än så länge...

Det har visat sig att gifthalterna i populära naturhamnar stiger till oförsvarligt höga nivåer under sommarmånaderna, för att inte tala om hur det ser ut på båtklubbar, marinor och i gästhamnar.

Vi får väl se hur länge man får använda färger som påverkar miljön i våra vatten negativt.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtfolket verkar ju vara ett utdöende släkte. Yngre personer orkar inte äga och vårda båt. Detta bör ju föra med sig att färre och färre båtar kommer ut och förorenar skärgården med sina bottenfärger (i takt med att den äldre generationer lägger seglarskorna på hyllan).

Detta kan ju föra med sig att man får använda dessa färger ändå eftersom antalet båtar som seglar runt i skärgården på sikt kommer att minska.

Miljöpartiets Åsa kanske värnar extra för bra bottenfärger också ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
På 2014-10-13 på 06:55, Mackey säger:

Båten var tvättad i båtbottentvätten i Käppala på Lidingö.

Priset där om man köper klippkort på tre tvättar är 700:- kr för båtar upp till 7 m och 900:- kr för längre båtar. 200:- kr rabatt för medlemmar i båtklubb på Lidingö.

Tar upp tråden igen från 2014. 

Jag känner inte till priset i er klubb idag på Lidingö men om jag ska tvätta min båt i Limhamn/Malmö i deras båtbottentvätt så är det helt andra priser som gäller idag. 

Min 42:a hade kostat med ett klippkort 5200:- för fyra tvättar/1300:- styck. 

091FD7FC-8B98-4501-AD89-F2FC25F3F3A4.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Silverfox59 säger:

Tar upp tråden igen från 2014. 

Jag känner inte till priset i er klubb idag på Lidingö men om jag ska tvätta min båt i Limhamn/Malmö i deras båtbottentvätt så är det helt andra priser som gäller idag. 

Min 42:a hade kostat med ett klippkort 5200:- för fyra tvättar/1300:- styck. 

091FD7FC-8B98-4501-AD89-F2FC25F3F3A4.jpeg

Denna prislista stämmer nog inte. Jag tvätta min 28 fotare hösten -17 och betala 500:- om jag minns rätt. Det var samma prislista då. Ring hamnkapeten i Limhamn och få pris. Jag är inte medlem i Limhamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...