Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
fredriklindell

Hälsoundersökning

Rekommendera Poster

Har funderat på Fartygsbefäl/maskinbefälsutbildningarna. Mest för att det vore skoj och allmänbildande. Det krävs ngn typ av läkarintyg där man bl a skall få hörseln bedömd. Jag har en smärre hörselnedsättning på en frekvens, men hör helt normalt och är inte alls hämmad av det till vardags.

Är det ngn som vet hur omfattande den där undersökningen är? Skall hörseln vara perfekt eller kollar läkaren lite mer allmänt att man har en normalt fungerande hörsel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det väldigt längesen jag tog ut ett "läkarintyg för sjöfolk" men jag tror kraven skiljer sig åt beroende på vilket befattning det gäller. Som matros ingick ju utkik i tjänsten, så då ställdes krav på både viss syn och hörsel. Samma för däcksbefälen, om jag minns rätt så ställdes lägre krav på i vart fall syn för maskinfolket...

Finns mer att läsa om du googlar runt lite..

http://www.transportstyrelsen.se/sjomanwebben#Hur

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. Har googlat en del och läst bifogad länk. Men just min fråga är ju påtagligt onämnd där och på andra ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maila trafikverket och aktuella skolor så kan du säkert få besked om de specifika kraven.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hälsokraven är inte speciellt hårda för Fartygsbefäl. Bästa är att kolla med en doktor som utfärdar intyget. Känns det osäkert kan man ta ut läkarintyget innan man går kursen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...