Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Michael68

Första segelbåt.

Rekommendera Poster

Hej.

Jag funderar på att skaffa segelbåt. Det blir första. Vi kommer att lära oss segla efterhand. Då undrar jag vad man ska välja för båt. Funderar mycket på 70 talets ior båtar typ Ballad (halvtonnare?).

Vi är 3 vuxna snart och man måste ju börja någonstans.

Vad tror Ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket ska ni segla?

Ska ni segla ihop eller räknar ni med att den ska ensamseglas mycket?

Vad har ni för möjligheter att få båtplats, och i så fall storlek och djup där?

Vad har ni för budget?

Räknar ni med att skaffa nåt enkelt och billigt nu för att lära er och göra nybörjarmisstagen i, eller är planen att båten ska följa är längre i livet?

Vad ska ni använda den till - ren dagsegling för seglingens skull eller semesterturer med övernattning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ska ni segla?

Olika båtar är olika bra på vissa saker.

En Ballad till exempel är en fantastisk båt för havssegling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren.

Jo vi har en båtplats i göteborgs närhet. vi tänker använda båten som sommarnöje på lediga dagar (vi har semester på vintern), dvs dagsutflykter, någon övernattning, bada, fiska, nöjes segla. Budget helst inte över 75000, helst billigare ;) -men budgeten är inte skriven i sten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dixie 27, Compis 28 el Maxi77 är de 3 som spontant poppar upp i mitt huvud efter din beskrivning. Seglar själv den sistnämnda och är supernöjd. Ev byter jag till mig en Compis i vinter. Det jag saknar i Maxin är mer ståhöjd samt dedikerat toautrymme, en del uopvägs av Maxins lätthanterlighet och ,för sin storlek, enorma rymd och goda stuvutrymmen. Nåt jag ALDRIG skulle ge efterkall på är inombordare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag får man mycket båt för 50-75 000. Dock är en Ballad i den prisklassen nog ganska risig. Inombordare bekvämt, men risken om du köper en 70-talsbåt med originalmotor är att motorn ger upp och du står inför att antingen investera dubbelt så mycket som du gav för båten i en ny motor inkl installation, eller hänga på en utombordare. Bättre då att gå på utombordare direkt. Dessutom billigare att serva m.m. När det gäller val av båt är väl Maxi 77 ett givet tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värdet på båten ökar inte lika mycket som t ex en ny motorinstallation, nya segel, nya dynor kostar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ska ni segla?

Olika båtar är olika bra på vissa saker.

En Ballad till exempel är en fantastisk båt för havssegling.

Det är en bra och viktig fråga Peter, det skriver jag verkligen under på. Samtidigt kan den ju vara svår att svara på för de som ska köpa sin första båt. Därför rekommenderar jag att man letar efter en båt som är skaplig både på öppet hav och inne i skärgården.

Det är ju svårt att veta innan man provat om det är kryssandet inne i trånga farleder eller långa sträckbogar över öppet vatten som man kommer att fastna för.

När jag tänker utflyktsbåt för långa dagar och kanske helger oavsett segel/motor så tänker jag en båt med möjlighet för övernattning , skapligt kök och toalett men framförallt känns det bra med en båt som tar sig hem i hårt väder om det blåser upp och man har tid att passa. Då skulle jag föredragit en båt med en bra inombordsmotor för att kunna köra bekvämt med maskin under längre sträckor om vind och sjö inte är förligt för segling.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TS nämnde Ballad

men det finns fler halvtonnare som kan vara värt att titta på

Möre 30 , ÅH 30 , Nardust 92, Joker , Comfort 30   ( finns säker fler

men dessa har likvärdigt skrov ( havsgående )

sötvattenkyld inombordare   äldre model   så kan ni idag kanske klara er med 75`

har själv en ÅH    jag   prioritera ståhöjd   1,85     och bra segel  mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänker... vad är viktigt för en båt man ska ut över dagen i, att fiska, att bada osv. Jo, en snabb båt som är kul att segla inomskärs med och med stor sittbrunn. Ruffen är inte superviktig. Snabbheten är viktig så man inte bara plaskar i samma vatten. Stor sittbrunn är bra, för det är där ni kommer att vara.

Jag hade nog satsat på en fin Express.

Pengarna räcker.

Kul båt.

Bra kojer.

Stor sittbrunn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...