Funkis 143 Postad 13 Oktober , 2014 Jag skulle nog göra det hela så enkelt som möjligt: Startkretsen startar motorn. Klart! En liten solcell laddar tillbaka de få Ah som start drar. Generatorn sköter förbrukarkretsen. Klart! Solceller stöttar med så många du kan montera. Reläer som ska göra komplicerade grejer och ev får höga strömmar genom sig är en risk. Låt bli att koppla ihop de två systemen, vila på funderingarna tills du verkligen vill ändra om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 13 Oktober , 2014 https://www.bluesea.com/products/11001 kolla även de övriga och funktionen Precis vad jag letade efter. Synd bara att närmaste detaljist som säljer den ligger i Australien. Ska kolla vad frakten blir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Oktober , 2014 Jag skulle nog göra det hela så enkelt som möjligt: Startkretsen startar motorn. Klart! En liten solcell laddar tillbaka de få Ah som start drar. Generatorn sköter förbrukarkretsen. Klart! Solceller stöttar med så många du kan montera. Reläer som ska göra komplicerade grejer och ev får höga strömmar genom sig är en risk. Låt bli att koppla ihop de två systemen, vila på funderingarna tills du verkligen vill ändra om. En 2 hk startmotor som körs i 1 minut förbrukar ca 41 Wh eller 1,7 Ah. Det är ungefär vad 2x10W solpaneler ger per dygn. Eller, en DC/DC omvandlare som ger 7,5A@24V laddar detta på 15 min. Har man en inverter på hudbatterierna kan man ju ladda startbatterierna med en vanlig 24V laddare för 230V. Då kan man även leda med landström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 13 Oktober , 2014 Den där 3-poliga omkopplaren klarar väl inte att seriekoppla två batterier och samtidigt fixa laddning till båda systemen, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 Oktober , 2014 den här snubben har brytare av detta märke med i sin blogg ev inköpt i sverige http://www.piapatrik.se/blog/tag/el-2/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 Oktober , 2014 här är fler att välja på http://www.iboats.com/Marine-Battery-Switches/dm/view_id.216621 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 13 Oktober , 2014 (redigerade) Jag skulle nog göra det hela så enkelt som möjligt: Startkretsen startar motorn. Klart! En liten solcell laddar tillbaka de få Ah som start drar. Generatorn sköter förbrukarkretsen. Klart! Solceller stöttar med så många du kan montera. Reläer som ska göra komplicerade grejer och ev får höga strömmar genom sig är en risk. Låt bli att koppla ihop de två systemen, vila på funderingarna tills du verkligen vill ändra om. En 2 hk startmotor som körs i 1 minut förbrukar ca 41 Wh eller 1,7 Ah. Det är ungefär vad 2x10W solpaneler ger per dygn. Eller, en DC/DC omvandlare som ger 7,5A@24V laddar detta på 15 min. Har man en inverter på hudbatterierna kan man ju ladda startbatterierna med en vanlig 24V laddare för 230V. Då kan man även leda med landström. Börjar luta åt ditt förslag både med solceller (har en 40W som skulle passa) och 24V laddare via inverter (som jag också har en på 1500W). Jag har ändå 170W solceller kvar att ladda förbrukningsbanken med. Gäller bara att hitta en 24V laddare (eller två 12V laddare) till vettigt pris. Redigerad 13 Oktober , 2014 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Oktober , 2014 Gäller bara att hitta en 24V laddare (eller två 12V laddare) till vettigt pris. Ur batteriernas synvinkel är två 12V laddare bäst, dessutom troligen mycket billigare också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 14 Oktober , 2014 (redigerade) Funderar på om laddaren ska vara ansluten konstant. I så fall kan ju alla solpaneler ladda förbrukningsbanken som laddar startbatterierna. Ett annat alternativ är ju ett relä på utgången av laddaren som bara är draget när "tändningen" d.v.s. när generatorn laddar för att undvika förluster i inverter och laddare och låta solpanelen underhållsladda startbatterierna vid stillestånd. Kan ju ha en brytare som tvångskör laddaren om startbetteriet skulle bli urladdat. Redigerad 14 Oktober , 2014 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 15 Oktober , 2014 Du efterfrågade enkel lösning att ladda 24 volt kretsen med med motorns 12 volts generator. Du har fått många enkla och mer eller mindre krångliga lösningar, inte minst från dig själv. Alla lösningar fungerar nog, och är man som jag intresserad av el i båt är det roligt att läsa om alla kreativa inlägg i tråden. vilken lösning du väljer är upp till dig för "var och en måste få vara salig i sin fason" vilket är min devis de flesta sammanhangen. Valet är ditt och lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 17 Oktober , 2014 Den där 3-poliga omkopplaren klarar väl inte att seriekoppla två batterier och samtidigt fixa laddning till båda systemen, eller? Tror nog han tänkte använda den till att slå om startbanken till en parallell 12 istället för en serie 24 och hänvisningen var till en sida med en hel del olika brytare för mer kluriga lösningar :-) I övrigt håller jag med han har mycket att välja på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 20 Oktober , 2014 (redigerade) Tack till alla som kommit med idéer och synpunkter som satt fart på "dom små grå". Nu har jag bestämt mig för det system som jag tror blir både enklast och flexiblast (och billigast): - Generator 12V laddar endast förbrukningsbanken. - Samtliga solceller 210W laddar endast förbrukningsbanken. - Laddare ansluten till landström 12V 25A laddar endast förbrukningsbanken. - Inverter kopplad till förbrukningsbank 300W (tyvärr var den inverter jag har på 1500W 24V) - Två batteriladdare 12V 8A kopplade från inverter till varsitt startbatteri. På detta sätt slipper jag alla omkopplare och reläer. Laddningen till både förbrukningsbank och startbatterier sköts automatiskt. Vill jag av någon anledning bryta mellan batteribankerna, är det bara att stänga av invertern. Skulle jag endast vilja ladda startbatterierna, är det bara att ansluta laddarna direkt till 230V. Redigerad 20 Oktober , 2014 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Oktober , 2014 Ett enkelt system. Med tiden skaffar du två 10W solpaneler som underhåller startbatterina, det är aldrig fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 20 Oktober , 2014 (redigerade) Ett enkelt system. Med tiden skaffar du två 10W solpaneler som underhåller startbatterina, det är aldrig fel Mina solpaneler är uppdelade på 120W, 50W och 40W. Funderade ett tag på att använda 40W panelen direkt till startbatterierna då jag har två regulatorer, men tycker det är bättre att koppla alla till förbrukningsbanken så att alla paneler fortsätter ladda den när startbatterierna är fulladdade. Redigerad 20 Oktober , 2014 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Oktober , 2014 Jag menade 2x10W i serie så du får 24V direkt. Men det kommer att funka ändå. En voltmeter på 24V är nog bra, du kan bedöma när batterierna är fulla om inte laddaren indikerar detta. Att ha separat solpanel för startbatteriet är något som är väldigt bra för de flesta. Batteriet hålls alltid laddat, för min del även vintertid. Beroende på hur man använder båten kan det bli långt mellan starterna på höstkanten då är det gott att solen håller batterierna fulla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser