Niclas-L 0 Postad 10 Oktober , 2014 (redigerade) Hej! Jag har en Yamaha 115F -01 som bråkar för mig. Jag hade inne den för kamremsbyte samt byte av powertrim relät, när jag fick tillbaka den så är den hopplös. Ena dagen så kan den göra runt 30knop, dagen efter 6knop. (gjorde t om 39knop engång). Den går däremot som en klocka på låga varv. Jag har bytt tändstift, bränslefilter,vattenavskiljarfilter, slangar, spridare och rengjort tanken utan resultat. Någon som kan ha en aning om vad det kan vara? Glömde skriva att när jag trycker på powertrim-knappen så dör nästan motorn. Redigerad 10 Oktober , 2014 av Niclas-L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 10 Oktober , 2014 Om den "nästan" dör när du trycker på powertrim så måste det vara dålig elektrisk kontakt mellan motor och batteri alternativt ett riktigt dåligt batteri. Eller så har något blivit felkopplat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas-L 0 Postad 10 Oktober , 2014 Hej Jag har bytt batteriet, så där borde inte felet vara. Mycket möjligt att verkstaden har gjort nåt tok med kopplingen av relät. Jag var där med båten så dom provkörde den, svaret jag fick var att koppla powertrim direkt till ett separat batteri! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 10 Oktober , 2014 Vad är det för klåparfirma? Ett separat batteri borde inte behövas. Antingen fel på powertrimmen så att den drar alldeles för mycket ström eller dålig kontakt/kabel. Uppenbarligen blir det stort spänningsfall till motorn när powertrimmen körs. Det kan vara samma fel som gör att motorn går dåligt ibland men det behöver inte vara det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 10 Oktober , 2014 kolla laddningen när den går på tomgång ,och även när du varvar upp den ,mät mellan polerna på batteriet,skall vara över 14volt brukar vara ca 14,4volt,kanske är fel på laddningsregulatorn?,kolla detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas-L 0 Postad 13 Oktober , 2014 Vad är det för klåparfirma? Ett separat batteri borde inte behövas. Antingen fel på powertrimmen så att den drar alldeles för mycket ström eller dålig kontakt/kabel. Uppenbarligen blir det stort spänningsfall till motorn när powertrimmen körs. Det kan vara samma fel som gör att motorn går dåligt ibland men det behöver inte vara det. Jadu, det är iaf en auktoriserad Yamaha firma. Jag har funderat på att ta ur säkringen till powertrimmen för att testa detta, kan det funka tror du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas-L 0 Postad 13 Oktober , 2014 kolla laddningen när den går på tomgång ,och även när du varvar upp den ,mät mellan polerna på batteriet,skall vara över 14volt brukar vara ca 14,4volt,kanske är fel på laddningsregulatorn?,kolla detta. Laddningen verkar funka bra enligt voltmätaren på instrumentet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser