Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
riny

Läckande fett på Mercury 4Hp 4-stroke

Rekommendera Poster

Hej,

Har en utombordare (se bifogad fil) som är tillverkad 2009 men användes för första gången nu somras. Jag har använt den ett tiotal gånger och nu sist så rann det ut en massa fett från vad jag tolkar som växelhuset (se bild). Är detta normalt (överflöd som tryckts ut) eller är det något som behöver spännas?

Vad tror ni? Vad behöver jag göra?

Tack för era tankar och tips!

Rickard

post-104387-0-86458600-1412932496_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Har en utombordare (se bifogad fil) som är tillverkad 2009 men användes för första gången nu somras. Jag har använt den ett tiotal gånger och nu sist så rann det ut en massa fett från vad jag tolkar som växelhuset (se bild). Är detta normalt (överflöd som tryckts ut) eller är det något som behöver spännas? Vad tror ni? Vad behöver jag göra? Tack för era tankar och tips! Rickard

pilen på bilden visar inte växelhuset,utan riggen,sitter väl smörjnipplar där,inget konstigt att när riggen vrides att överflödigt fett kommer ut,växelhuset är det olja i och sitter nere vid propellern,kör vidare,men känn över bultarna som håller riggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter lovande. Tror du jag behöver fylla på smörja?

Tänkte använda motorn 1-2 gånger till innan jag servar och vinterförvarar den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter lovande. Tror du jag behöver fylla på smörja?

Tänkte använda motorn 1-2 gånger till innan jag servar och vinterförvarar den.

ja du skall ju ha en sådan fettspruta som passar till Mercurys och dom flesta tuberna,alltså inte dom runda utan dom små ovala tuberna,en sån är alltid bra att ha ,räcker och smörja ett par gånger om året,en spruta med fett kostar ca 200kronor,sprutan håller i evighet ,har en som är 25 år gammal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

köp den sprutan som passar till tuberna som marinhandlarna säljer,marinfett skall det vara,alltså ett vattenfastfett,ja använder Quicksilvers fett,passar alla utombordare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...