Berka81 2 Postad 9 Oktober , 2014 Båten upptagen, dags att göra motorn redo för vintern. Totalt nollad när det kommer till inombordsmotorer och båtmotorer över huvud taget. Har läst spaltmeter om hur man gör etc etc. Skall nog klara av det, men en stor fråga återstår... Är min motor helt sjövattenkyld? kan någon utläsa det av bilden nedan? med tanke på att jag inte har något intag under nåten antar jag att jag därmed inte har något sötvattenkylt system? Frågan är bara är inte motordelen sötvattenkyld den heller? Ursäkta min inkompetens men behöver hjälp här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lawea 16 Postad 9 Oktober , 2014 Om du har ett vitt expansionskärlt på ca 1 liter i motorrummet med grön eller röd vätska i så har du en motor med slutet kylsystem. Det som kyls av sjövatten (som tas in via drevet mha impeller) är isf avgaslimpor och knän. Det är dessa delar som behöver skyddas med glykol. Här ser du en variant på hur du kan köra glykolblandning genom systemet. https://www.youtube.com/watch?v=xaxUMt60qzE Men kolla instruktionsboken. Den brukar vara rätt utförlig på dessa punkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berka81 2 Postad 9 Oktober , 2014 Om du har ett vitt expansionskärlt på ca 1 liter i motorrummet med grön eller röd vätska i så har du en motor med slutet kylsystem. Det som kyls av sjövatten (som tas in via drevet mha impeller) är isf avgaslimpor och knän. Det är dessa delar som behöver skyddas med glykol. Här ser du en variant på hur du kan köra glykolblandning genom systemet. https://www.youtube.com/watch?v=xaxUMt60qzE Men kolla instruktionsboken. Den brukar vara rätt utförlig på dessa punkter. kan det var detta kärlet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tfrisk 1 Postad 9 Oktober , 2014 (redigerade) Nope, det där är för drevoljan. Om du har en sötvattenkyld motor finns det nog en värmeväxlare med minst två grova slangar in och två grova ut (samt en liten som går till expansionskärlet). Värmeväxlaren kan vara ett rätt tjockt, svart rör som sitter rätt högt upp, ca 1,5 dm i diameter, och kanske 5-6 dm långt. I denna kan man öppna ett lock och fylla på glykol - kylvätska. Vår 4.3:a har två kylvattenintag, ett i drevet och ett under motorn. Tidigare modeller hade bara intag genom drevet, men med dagens effektuttag och därmed följande värmeutvekling blev man tvungen att komplettera med ett extra kylvattenintag dedicerat för motorn. Så är den något äldre eller eller av "enklare" bestyckning så tar den nog sitt kylvatten genom drevet. Lycka till! Om du har ett vitt expansionskärlt på ca 1 liter i motorrummet med grön eller röd vätska i så har du en motor med slutet kylsystem. Det som kyls av sjövatten (som tas in via drevet mha impeller) är isf avgaslimpor och knän. Det är dessa delar som behöver skyddas med glykol. Här ser du en variant på hur du kan köra glykolblandning genom systemet. https://www.youtube.com/watch?v=xaxUMt60qzE Men kolla instruktionsboken. Den brukar vara rätt utförlig på dessa punkter. kan det var detta kärlet? Redigerad 9 Oktober , 2014 av tfrisk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 9 Oktober , 2014 Du har säkert ett alpha drev och då har du ju kylvattenintag i drevet vid de gälar som sitter typ bakom proppen. Lite svårt att se på dina bilder men jag tror att din motor verkar vara helt sjövattenskyld. Man kan ju kolla genom att släppa ut lite kylvatten ur motorblocket och kolla om det är glykol i detta vatten då vet du att din motor är sötvattenskyld. Annars är det ju bara att tömma limpor och motor på vatten, koppla på spolmuff på drevets vattenintag och köra glykol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 10 Oktober , 2014 På Mercruisermotorerna brukar värmeväxlaren tfrisk pratar om monteras vertikalt i framkant på motorn och du ser inte ut att ha någon. Sen undrar jag egentligen hur det där kan vara en MPI...du har ju en förgasare! Fullt möjligt att jag visar min ignorans här men...nån smartare än jag kanske kan svara på om det där är en MPI eller en förgasarmotor? Trevlig helg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 10 Oktober , 2014 kan det möjligtsvis vara en efi? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lawea 16 Postad 10 Oktober , 2014 EFI eller MPI bör inte spela någon roll i detta avseende (men jag tror också det är en EFI). I uppförstorat läge på bilderna ser man att motorn är färskvattenkyld. Ingen glykol och värmeväxlare alltså. Det bör väl inte spela någon roll. Eftersom allt kylvatten tas via drevet är det spolmuff på och köra glykol genom motorn. Kolla gärna glykolhalten med en fraktometer när du kört ett tag så du vet vad det är för glykolhalt på det som sköljer runt inne i motorn. (Värmeväxlaren, när sådan finns, är förresten horisontellt monterad, inte vertikalt. Det var nog bara ett skrivfel av Bildspel) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 10 Oktober , 2014 EFI eller MPI bör inte spela någon roll i detta avseende (men jag tror också det är en EFI). I uppförstorat läge på bilderna ser man att motorn är färskvattenkyld. Ingen glykol och värmeväxlare alltså. Det bör väl inte spela någon roll. Eftersom allt kylvatten tas via drevet är det spolmuff på och köra glykol genom motorn. Kolla gärna glykolhalten med en fraktometer när du kört ett tag så du vet vad det är för glykolhalt på det som sköljer runt inne i motorn. (Värmeväxlaren, när sådan finns, är förresten horisontellt monterad, inte vertikalt. Det var nog bara ett skrivfel av Bildspel) Alldeles korrekt! My bad :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser