Virgo 2 Postad 9 Oktober , 2014 Jag har fast rostfri tank men funderar på att ha med en 12 lit trycktank i plast som reserv. Denna får inte plats i tankutrymmet eller utvändiga stuvutrymmen utan måste förvaras i ruffen. Har idag 2 st 5 lit Ever Ready dunkar i plåt i ruffen. Dessa är 100% luktfria. Lite stökigt att hälla på bara. Det vore smidigare att ha en lös tank att jacka i en 3 vägsventil med koppling. Tyvärr så finns det väl inga nya trycktankar i plåt. Jag har aldrig haft någon plasttank i ruff tidigare. Finns det någon som har erfarenhet Luktar en sådan tank om man har luftskruven stängd. Kan man ha luftskruven stängd en solig sommardag utan att riskera att tanken går sönder? Det blir rätt gassigt i båten när den ligger vid bryggan med allt stängt. Är det någon som vet så är jag tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 9 Oktober , 2014 Vi har plasttankar, aldrig haft dom i någon ruff, men väl kört dom i bilen och aldrig upptäckt någon lukt när de väl varit förslutna. Våra tankar är ganska medgörliga, vi har kört utan att ha öppnat skruven och dunken har skrynklat ihop sig som en klämd tomburk, efter ett dygn har den återtagit sin form. Samma med solvarma dunkar, de har svällt upp och sett ut som balonger, men sönder har de inte gått, eller börjat läcka nånstans..... Min erfarenhet är att en bra plastdunk är betydligt bättre än sina kusiner i plåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 9 Oktober , 2014 Vi har plasttankar, aldrig haft dom i någon ruff, men väl kört dom i bilen och aldrig upptäckt någon lukt när de väl varit förslutna. Våra tankar är ganska medgörliga, vi har kört utan att ha öppnat skruven och dunken har skrynklat ihop sig som en klämd tomburk, efter ett dygn har den återtagit sin form. Samma med solvarma dunkar, de har svällt upp och sett ut som balonger, men sönder har de inte gått, eller börjat läcka nånstans..... Min erfarenhet är att en bra plastdunk är betydligt bättre än sina kusiner i plåt. Tack för svar! Kom på att jag har en ny 25 liters tank som följde med motorn i källaren, ska testa med den. Det är de vanliga bensindunkarna i plast jag har dålig erfarenhet av. De stinker hur hårt man än drar åt locket. De går inte att ha i bilen ens. Det är precis som om de andas bensinånger. Det gäller såväl Biltemas svarta 10 liters som Ever Ready 5 lit i plast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser