Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Gäst Dennis

Högfartskurs Rib-båt

Rekommendera Poster

Gäst dennis

Tack Staff, Detta var intressant. Sjöfartsverket kan således besluta att annan utbildning kan ligga till grund för att få intyget. Är det rätt uppfattat ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst staff

Så tolkar jag det, men kanske inte sjöfartsverket. Kan tänka mig att diskussionen varit uppe mellan stridsbåtförare och sjöfartsverket, därav 3-dagars-kurserna. Om inte annat så har diskussionen gått mellan kurshållare och sjöfartsverket. Jag tor att det är väldigt svårt att komma undan kursen om man söger att man ska hålla på med RIB charter. Lagen kom förmodligen till för att sätta käppar i hjulet för RIB charter-verksamheten. Med facit i handen så är det tydligen så att det är RIB-killarna som har tagit lagen på störst allvar och varit mest positiva till utbildningen. Det är nog många som inte vet om att de måste ha certet, t ex snickaren som jobbar i skärgården och liknande... //S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Jag måste nog ändå vidhålla att jag anser att det är bättre att folk som egentligen inte skulle behöva gå denna utbildning tvingas göra det än tvärtom. Om någon uppvisar dåligt omdöme i sådan utsträckning att han kan antas komma att utgöra en fara på sjön så kan ha bli underkänd på kursen. Ingen blir underkänd pga av att man inte klarar av att hålla 35 knop eller mer i svår skärgård, utan det viktigaste är som jag tidigare nämnde att känna sina egna begränsningar och anpassa farten efter dessa. Under min tid som båtchef var kraven ofta att hålla 2000 varv under nästan alla förhållanden, vilket också ofta var möjligt tack vare den utomordentliga förarmiljön tillsammans med metodiken. Detta är inte möjligt i samma utsträckning på en öppen båt. En meter eller så ifrån 450 optimaxhästar medges inte mycket muntlig kommunikation, ej heller hantering av sjökort och bestick på samma vis som i en stridsbåt. Detta är något som man som nybakad båtchef inte nödvändigtvis förstår betydelsen av, utan jag tror att det kan finnas risk för en övertro på den egna förmågan. Till detta kommer som jag tidigare skrev allt som är annorlunda på mindre båtar i förhållande till stridsbåtarna. Även verksamheten man bedriver och passagerarna man fraktar är ju mycket olika de man träffar på i amfibievärlden. Inte mycket nytt i dettta inlägg kanske, ville bara än en gång motivera mina åsikter. Frågan om utflaggning eller liknande är intressant, men jag tror inte det blir något problem. Det finns mig veterligen inga internationella behörigheter inom yrkessjöfarten, varför utländska förare kommer behöva antingen skaffa svensk utbildning eller få sin inhemska godkänd av sjöfartsverket. Då de svenska skärgårdarna ställer rätt höga och speciella krav måste man ju kunna ställa samma krav på utländsk personal som på inhemsk utan att det kan anses utgöra ett handelshinder. Detta är bara lite löst resonerande från min sida, och jag vet inte vad en djupdykning i lagtexterna skulle leda fram till. Emotser ett uttalande från nån som vet mer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst staff

Bra Johan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dennis

Bäste Johan & Staff, Det är väl klart att man inte kan sätta emot Era åsikter i alla delar, men det hela handlar om att författningen i detta fall är ihålig och att man efter några dagars framfart med en rib-båt skall vara, i princip, kvalificerad att framföra vilket flytetyg som helst i vilka farter som helst med passagerare ombord. Av den anledning borde en hyfsat färsk stridsbåtsförare vara kvalificerad, som författningen nu är skriven. Det är inte en fråga att slippa undan, utan mer en rättvisefråga och utbildningsstatus. Max 30 knop i innerfart båtar under 12 m med passagerare, Klass Vlll ? Båtar över 12m Klass Vll fart ? Äääää....det låter tråkigt. Vi får väl ansöka om en dispens om behörighet, får vi se vad som händer. Förövrigt vill jag tacka för svaren och en intressant diskussion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flertalet strisbåtförare (vänner till mig) har försökt med dispens och ingen har fått det. Men försöka kan man ju alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst dennis

Fänrik Har fler utbildningar och cert/behörigheter i botten, så vi får väl se....... Återkommer i ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst staff

Det ska bli mycket intressant. Vad har du för cert/behötigheter? //S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst dennis

Staff, Bl.a. behörighet, fast rescue. Utbildningen skedde på rescue rib. Måste var ett plus i sammanhanget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Under en kort period, våren 2002 tror jag det var, hette det från sjöfartsverket att FRB-utbildningen skulle vara obligatorisk för ribförare. I sann verksanda ändrade man sig dock snart, och började planera för HSF-kursen istället. I ärlighetens namn förstår jag att det kan kännas surt att betala en bra bit över 10000 för något som man anser sig kunna rätt väl. Men ett system med undantag för vissa grupper skulle nog undergräva respekten för detta krav, då många skulle uppfatta det som orättvist. En lösning på lite sikt vore kanske att FM kunde komma överens med sjöfartsverket om att utbilda och examinera sina båtchefer i HSF. Som tack för nedlagd tid på värnplikten liksom. Fast det hjälper ju inte dem som redan muckat. Nåväl, hur man än gör så blir någon missnöjd - lagstiftarens eviga dilemma. Angående det här med att en skrivbordsprodukt efter en fyradagarskurs får köra under alla de förhållanden som Dennis beskriver, så är det nog det enda realistiska alternativet - det finns ingen som skulle ha råd att själv bekosta en utbildning till fullfjädrad högfartsnavigatör. Individen har istället ett stort ansvar att känna sina egna begränsningar. Ingen har rätt att att köra fort i svår skärgårdsmiljö om man inte klarar av det. Ett behörighetssystem liknande den tyngre sjöfartens vore ju fint ur säkerhetssynpunkt, men var man ska skaffa sig erfarenhet nog för en behörighet utan att faktiskt jobba som ribskeppare, det vet jag inte. Eller egentligen menar jag att det inte går. Även redarna tar ju ett ansvar genom att kontrollera den praktiska kompetensen när de anställer folk (även om det grundas på rent egoistiska/ekonomiska överväganden). Sen är det väl upp till kunderna att anlita företag med kompetent personal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst dennis

Johan, Det verkar minst sagt som om man vill skydda sitt rib-revir. Som föreskriften är skriven kan man inte utesluta andra kompetenta förare, så länge föreskriften gäller alla båtyper. Om det vore så, att kursen endast gällde rib och övriga båtar inte fick framföras i max 35 knop, så kan man förstå detta. Men, kanske lité tjatigt, så kan man inte utesluta stridsbåtsförare, rescue etc, som den nu är skriven. Man undrar också vem som är kompetent och vilken kompetens som behövs för att hålla dessa kurser, och vem som har sanktionerat detta ? Johan, en kontakt med Berga/Muskö kanske vore på sin plats. Kanske en kurs för ett större gäng på ett bräde, om intresse finns ? Eller är behovet av rib-förare fyllt för tillfället ? Man undrar...........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst dennis

Glömde tillägga att Sportbåtsskolan har avancerade högfartsnavigeringskurser och har haft det i många år. Info. finns på deras hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst staff

Dennis! Hur går det med dispensen? //S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mats

Jag gick högfartskursen för en vecka sedan, måste säga att jag var skeptisk först men nu fattar jag hur bra den är. Har lärt mig massor som jag inte har tänkt på innan.Klart e den dyr men det är det att ta lastbilskort med om man kör lastbil.... //Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Gick du hos langbeck? eller spectre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mats

Langbeck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nu har sommaren 2006 gått och denna

säsong har kantats av tillbud och olyckor med RIB-båtar.

Kritiken mot stridbåtsförare som RIB-förare har tystnad.

Mej veterligen har inga incidenter med Stridsbåtar skett under säsongen

Hur var det nu med högfartskursernas inverkan på säkerheten......?

Å Du RIB-förare ! Tack för alla snäva svängar in framför stäven på

våra större fartyg i skärgårdstrafik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur inastt du är i det militära men jag vet att det sker incidenter med stridsbåtar i stort sett dagligen. Försvaret är bra på att lägga locket på...
Att du du drar alla RIB-förare över en kant tyckar jag säger mer om dig än om  flertalet RIB-förare som faktiskt sköter sig otroligt bra. Kanske att jag jag ska påpeka att det är inte alltis störst som gör först som de flesta yrkesskeppare tycks tro. Jag börjar själv tröttna på skärgårdstrafikens egoism i skärgården.
Jag passar på att atcka för alla idiotiska girar från våra större fartyg i skärgårdstrafik.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäste Rib 1,

Självklart skall inte alla dras över en kant, men förra årets heta diskussioner angående den 3 < 5 dagarskurs för Rib-förare som skulle

kvalificera till framförandet av alla typer av snabba båtar i skärgårdstrafik upp till 12 m, har vad jag kan förstå inte hjälpt i den grad man önskat.

Att RIB-båtar som har passagerare ombord, gärna ger järnet och med några snabba girar efter 12 knops begränsningen utanför Nacka Strand, kan man

förstå, då det är själva tjusningen att känna farten och nerven som det trots allt är att åka fort på sjön, men det har i vissa lägen stört framfart. Kan också konstatera att en del RIB-förare tror att säsongen är över, och gärna går på plan genom Skurusundet när timmen är sen. (I ärligehetens namn inte bara RIB-förare.)

Ville bara få en liten punkt på diskutionen, och jag står fortfarande fast vid att försvarets högahastigetskurs, som ju är 1 år, håller måttet väl.

Av vad jag förstått får man behörighet inte bara för RIB-båtar efter den korta kursen, utan man får framföra i princip vilket 12-metersflytetyg, med navigatör, som helst i vilken fart som efter den s.k. RIB-kursen.Kan inte vara rätt.

Från båtchef till civil trafik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur inastt du är i det militära men jag vet att det sker incidenter med stridsbåtar i stort sett dagligen. Försvaret är bra på att lägga locket på...

Allvarligt talat: Vad faan snackar du om?? Inte ett rätt. Stridsbåtar framförs av proffs, och proffs blir man INTE på en vecka. Självklart kan en liten incident hända någon gång. Men om man ställer det i relation till de tusentals timmar som de körs under ett år, så sker incidenter ytterst sällan.

 

Utan att veta, så gissar jag att de mest kompetenta RIB-förarna är gamla stridsbåtsförare. En mer omfattande och gedigen utbildning i höghastighetsnavigation är svår att skaffa sig i det civila.

 

Man lär sig inte att navigera på 3-5 dagar!!

 

 

/Marcus.

 

ps. Det tillhör gott sjömanskap och är sjömannased att väja för yrkestrafik. Lika självklart som att släppa fram ett utryckningsfordon med blåljus i biltrafiken. Och stört först är likaså ett vedertaget bruk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får ni det som att låta som om den enda utbildning en RIB förare har är högfartskursen, detta är naturligtvis fel.

Under detta år så har det inte varit många olyckor med passagerare, jag kan bara komma på en.

Sen har det som vanligt varit samma problem i år som andra år, alla RIB båtar är i kommersiell trafik, detta är sjukt tröttsamt att lyssna på, så fort en RIB båt med fler än 2-3 pers med overaller är i båten så tror folk att det är en RIB charter båt.

Tänk om alla vi RIB förare skulle kalla alla båtar över 12 X 4m en båt i kommersiell trafik med pax, vad olyckor det har varit i år då.

Att det är många stridsbåtsförare är väl sant men det var nog fler för några år sedan än vad det kanske är idag.

Och personligen tycker jag att det är helt fel av en skeppare på en skärgårdsbåt eller dylikt att ens ha tanken att säga något, för så många incidenter jag sett i år på vattnet där bra omdöme fullständigt nonchalerats, jag har inget emot färjorna eller RIB chartern, den får skärgården att leva.

Sen vill jag även påpeka att kursen är inte bara för RIB förare utan för alla båtar i kommersiell trafik som går över 35 knop.

Det är märkligt att ingen gnäller på de andra båtarna, det finns båtar som går betydligt snabbare än t.ex en RIB båt, och vad är anledningen att ingen gnäller på dem, ingen kan se att den går i kommersiell trafik de tror oftast att det är en galen person i en privat båt.

Denna diskussion finns på flera andra forum och som de har utvecklat sig så kommer det förmodligen bara att gnabbas vidare här utan att någon blir klokare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det börjar bli lité pajkastning och

tydligt så kan man urskilja två läger i ämnet.

Kanske dax att komma med något konstruktivt förslag, eller.....?

Hur kan man minimera de idiotiska manövrarna som båda parter tycks

starkt ha upplevt ? Särkilda högfartleder i innerskärgård där större

skärgårdsfartyg inte går ? Hastighetsbegränsningar ?

Kunskapstester med jämna mellanrum ? Kontroller ? GPS-övervakning ?

Kom igen med förslag som gör att gammal hövlig sjömanstradition fortgår.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...