Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Gäst Dennis

Högfartskurs Rib-båt

Rekommendera Poster

Gäst Dennis

Efter en 3 dagars höghastighetskurs för framförande av t.ex. rib-båt med passagerare , får man dundra fram i över 35 knop i vår skärgård, men en stridbåtsförare med 1 års kvalficerad utbildning i farter över 45 knop i mörker, dimma och blåst i trånga vatten, är ej ansedd som behörig att framföra en rib-båt över 35 knop enligt Sjöfartsverket. Är det någon som har en vettig förklaring ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får inte ens de som har kört stridsbåt dra av 2 dagar utan måste gå alla 5 dagar det är det sista jag hört. Jag har gått kursen och det det var flertalet gamla stridsbåtsförare. Skillnaden som jag ser det är att högfartskursen handlade inte bara om navigering i höga farter utan även en hel del körteknink. Denna körteknik som ingick i kursen har jag svårt att se är samma som att köra stridsbåt. Jag vet att de som kört stridsbåt är duktiga förare men de gamla stridbåtsförarna som var med såg nog att det var visa delar i kursen som var lärorikt för att framföra bl.a RIB-båtar och de ansåg att kursen inte var helt fel att ta även om de kunde stora delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Jag kan se flera goda skäl till att inte göra undantag för någon; -det är svårt att dra gränser för vilka ett eventuellt undantag ska gälla - ska även båtchefer som låg inne för tio år sen och inte har kört båt sen dess undantas? Är det bara stridsbåtschefer som kan anses köra båt snabbt? Eller även g-båtsförare? MTB-stutar? Gamla skärgårdsrävar? de har ju hundra års erfarenhet, till skillnad från oss spolingar som knappt vet vem Erlander var. -det finns många skillnader mellan att köra stridsbåt och att köra rib - inte bara gällande körtekniken. förarmiljön och navigationshjälpmedlen är ofta betydligt sämre, och navigationen måste anpassas därefter. man kan inte alltid räkna med att kunna hålla hög fart i okänd skärgård. Går båten långsammare än 45 knop får man ju dessutom vara ensam i besättningen, något man som stridsbåtschef inte har någon vana av. -flertalet ribbåtar har fartresurser som vida överstiger de hos en stridsbåt. det är stor skillnad på 40 och 60 knop. Sammantaget vill jag säga att jag tycker det är fullt rimligt att lagstiftningen om HSF ska gälla alla utan undantag. Utbildningen handlar inte främst om att kunna köra fort, utan faktiskt om att kunna, och våga, köra sakta när omständigheterna kräver det. Något som båtcheferna som satte en stridsbåt på grund på Stora Brorn för ett år sedan uppenbarligen inte hade lärt sig. Till detta kommer även allt som är specifikt för mindre motorbåtar, gällande säkerhets- och nödutrustning, motorer, nämnda navigationsutrustning, civila passagerare som kanske aldrig har satt sin fot bå en båt förut (och som inte vill bli skrämda till döds av Maverick vid rodret). Tilläggas bör väl att jag nog får anses vara part i målet, men i egenskap av gammal båtchef anser jag mig ändå vara kvalificerad att göra detta uttalande. ps. vilken stridsbåt körde du, som gör över 45 knop? 38,9 gjorde gamla 857 om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Får jag fråga var du gick kursen förresten? Vad tyckte du om den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka stridsbåtar går över 45 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

De Mexikanska...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spectre som ligger i GBG men kursen hölls i Sthlm, de flesta Rib charter förare i Stockholm var närvarande vid denna kurs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte alla utbildningskrav som är har en vettig förklaring. Som tex om du har klass 8an och ska köra en båt med över 100hp så måste du ha maskinbefäl klass 6 examen... Alla komersiella båtar utom segelbåtar har ju mer än 100hp.... Att man dessutom får lära sig mer om avgasvärden och kolvhastigheter än hur man får liv i en motor som stoppat är ju också lite undligt.... Undrar hur man ska påverka så att det passar med verkligheten.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dennis

Okey, 45 knop kanske var att ta i, men det handlar om principer och kunskap. På något sätt känns det som om en förare av tung motorcykel inte skulle få köra lätt motorcykel. Tekniken att köra snabb liten båt finns det bra utbildingar för inom Svera. Att gira på rätt punkt till rätt kurs måste man klara, oavsett båttyp och fart. I förlängningen undrar man ju också hur det eventuella allmänna förarbevis som diskuteras kommer att utesluta folk med redan kvalficerad utbildning. För övrigt är det väl inte endast båttypen Rib som de nya reglerna gäller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara rib det gäller men det är nog mycket tack vare all rib charter som denna kurs startade för att öka säkerheten och det eftersom det inte gick att bara låta rib charter förare ta den och alla andra som körde annan typ av båt i samma farter skulle slippa så skrevs kursen för alla båtar i kommersiell trafik över 35 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dennis

Då faller argumentet körteknik och i sådant fall skall behörighet ske på respektive båttyp om det skall vara till någon nytta. Om det är någon som testat en Rib respektive en snabb katta , så är skillnaden i körteknik enorm. Vad gäller motorteknikkunskap på en nyare motor, är det inte bara att blåsa rent munstycket och hälla i soppa i cylindrarana och dra igång igen, om man fått stopp. Har man inte avancerad elektronikkunskap inom respektive märke, så är det mycket svårt att mecka med moderna motorer. Glöm inte att det lagts ut enorma summor på bra utbildningar inom marinen och som nu tyvärr inte kan utnyttjas p.g.a. neddragningarna. Det är att kasta pengar i sjön. Låt någorlunda färska, 3 år, förare från marinen nyttja sin utbildning som vi andra redan betalt. Att dra fram att stridsbåtsförare satt en båt på grund för ett år sedan, är bara ett bevis på att man har en mycket låg frekvens av tillbud, jämfört med det antal timmar som stridsbåtarna är i bruk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dennis; Jag argumenterar absolut inte emot men däremot kan jag se att den utbildningen som sker i det militära kanske inte är den perfekta när man står med 12st 50 åriga damer i en båt, i högfartskursen så är det en del säkerhet för just denna typ av körning, ni har en bra utbildning men tror inte den är den perfekta för att ta hand om dessa madamer. Man kan dra detta långt när man talar om bl.a körteknik och jag håller med dig, att köra en katta är helt annorlunda mot en rib som exempel men någonstans så är det omöjligt att ha en kurs för respektive båt. Då säger du att ja men då skall ju körteknik stridsbåt funka, håller med men ändå inte, att sitta i en såpass större båt i de förhållanden är helt annorlunda än att sitta i en t.ex rib, katta m.m. med 12 gäster som ibland kan vara nervösa, vissa kan vara rädda för farter, man sitter ute m.m. det känns helt enkelt inte lika tryggt som om de skulle sitta i en stridsbåt. Att sitta i en personbil i 110km/h är ok men att sitta i en go-cart i 110 km/h går jäkligt fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dennis

Jodå, jag kan hålla med Dig i vissa delar, men 1 års utbildning i en skärgård som man efter muck kan på sina fem, måste stå högre. Framförandet på rätt kurs i hög fart måste vara viktgast oavsett man kör 30 eller 50 knop. Själva idén med snabba ribbåtar fyllda med 50-åriga damer är just att man skall få andrenalinet att pumpa och känna på en häftig upplevelse. Eller ? Jag tror inte man håller på gasen för att minska den upplevelsen. Hur är det inom EU ? Är det samma regler där, eller får vi se utflaggade ribbåtar i sommar ? Det är klart att man skall ha utbildning i samband med passagerartrafik, men att inte ta till sig redan utbildade personer inom detta specifika område är märkligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I utlandet som t.ex England så är det likvärdiga krav. Visst skall adrenalinet pumpa men efter 15 min gång och man passerat Nacka strand så är det ingen återvändå och då finns det vissa som ångrar sig, idag är det inte full gas som gäller, det var det tidigare men idag så är man mer lättsam, det är inte många som märker skillnad på 45 och 55knop. Tror säkert att du kan din skärgård som din innerficka men vad händer om du kommer till GBG där t.ex gröna och röda prickar är lika sällsynta som hummer i Östersjön (liten överdift ;-) ) att navigera på andra ställen i Sverige är helt annorlunda än Stockholm skärgård, det är mycket snällt utmärkt och förhållandevis lite grund bland öarna kontra västkusten som exempel (nu menar jag inte ytterskärgården i Stockholm där det är mer svårnavigerat utan rent generellt där de flesta framför sina båtar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dennis

En riktigt utbildad båtchef kan framföra sin båt i både Karlskrona och Göteborgs skärgård utan problem. Marinens utbildning syftar inte till att man inte bara i ett specifikt område kan framföra sin båt. Framfarten skall kunna ske varthelst i Sveriges kusttrakter man befinner sig. En rätt utförd preppning funkar i alla vatten. Argumentet håller inte. Detta kan man orda om, men utbildningen i marinen är väl så bra som något annat alternativ. Frågan var ju om en stridbåtsförare, som också har höga säkerhetskrav, kan motsvara kraven för framförande av en båt med passagerare i över 35 knop. Självklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som jag skrev så kan man säkert framföra en stridsbåt, men kanske inte mindre båtar lika säkert som en stridsbåt och de har kanske inte den utbildning att handskas med privatpersoner utan med pliktiga som även de vet vad de har för uppgift på en stridsbåt, en privatperson har ofta ingen erfarenhet, de vet ej hur man skall parera/röra sig i en båt som går fort i grov sjö. Man måste framföra båten på ett annat sätt som skall vara behagligt och säkert för gästerna så ingen skador sker. Tror det var 7-8 stridsbåtsförare i kursen jag gick, alla var lika skeptiska som dig och hade precis samma argument (även jag) men efter kursen så hade alla en helt annan inställning, mycket var repetition för fd stridsbåtsförare men en hel del var nytt och de ansåg kursen mer än nyttig, speciellt delen i manöverteknink som de ansåg var helt annorlunda från vad de hade lärt sig. De hade turen att få 3 dagars kursen, idag (vad jag har hört) så skall den vara 5 dagar även för fd stridsbåtförare, det tycker jag kanske är lite löjligt med tanke på er erfarenhet. Den skulle fortfarande kunna vara 3 dagar för fd stridsbåtförare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst staff

Vart ska man dra reglerna? jag kan förstå ditt resonemang med att man kanske borde få ut sin högfartskompetens från försvaret, men skillnaden mellan 16 ton stridsbåt i 40 knop och 1200 kg RIB i 40 knop är avsevärd. Hur beter sig de olika båtarna i sjön? Bland annat så finns det många stridsbåtsförare som aldrig sett en propeller i hela sitt liv, fick själv se det med egna ögon när ett par stridbåtsförare skulle lägga till vid kajen häromdagen. Dom hade det inte lätt. Tycker att man kan likna denna diskussion med att man tillexempel inte får ut lastbilskort efter att man kört lastbil i ett år i lumpen. /S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt Johan; Glömde svara på vad jag tyckte om kursen, tyckte den var bra, finns kanske lite att utveckla men så är det ju med allt nytt. Jag tror att kursen blir bättre och bättre ju längre det lider. Killarna var sköna och hade ett bra lugn, kanske lite svårt att komma till Stocholm och lära 25st rib charter förare mer några års erfarenhet hur de skall köra men efter kursen så hade alla lärt sig något nytt. PS: Hälsa grabbarna ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dennis

Jag har förstått vad Du menar men Du trycker hela tiden på manövertekniken och där anser jag att helheten spricker, då Du efter kursen får framföra vilken båttyp som helst. Jag skulle inte vilja se en förare helt oerfaren från att framföra en katta som går på kudden i farter upp åt 70-80 knop med 50-åriga damer ombord. Livsfarligt! Haveri, men han hade i alla fall behörighet Detta legaliserar kursen som Du gått. Eftersom båtypen inte är av vikt enlig lagstiftaren, borde navigationsmomentet vara viktigare och därmed kvalificera stridbåtsföraren. Det är klart att även en stridsbåtsförare som inte kört rib förut får en ny erfarenhet, men argumentet räcker inte för att bortse från en 1 års utbildning. Vad händer om ett spanskt bolag vill starta ribturer i vår skärgård, med spansk personal ? Frihandel ? Vad säger EU ? Vilken tillsynsmyndighet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst dennis

Staff, Känner Du till någon mer komplett eller annan civil bättre högfartsutbildning för båtförare än den försvaret står för ? Av vad jag vet finns inte en enda så lång och bra utbildning varken i privat eller statlig regi. 5 dagar i en rib är ej tillräckligt. Lasbilskurser finns däremot en mängd i det civila.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte heller vilja se en katta i 70-80 knop, kanske man då skall ha en extrem högfartsnavigeringskurs, inte vet jag, jag anser också att det är galet. Det jag nämner är båtar runt 40-55knop som de flesta RIB charter båtar går. De frågor du ställer kan jag ej svara på, men precis som SJFVS startade kursen på bara några månader för att rib charter blev mer och mer populärt så kommer de säkert se till att förhindra att spanjorerna kommer eller att de måste ta någon form av utbildning för att bedriva denna verksamhet i Sverige. Båtarna måste vara reggade hos sjöfartsregistret och jag vet ej om utländska båtar kan vara det, det kan säkert någon annan bättre än jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst staff

Nej, det gör jag inte. Men jag kan inte förstå ditt problem med att komplettera upp kursen som i mitt fall var inriktad på RIB-charter. Man tog då upp en del om passagerarsäkerhet och liknande. Jag vill fortfarande vidhålla att det är skillnad på 16 ton fartyg och 1 ton fartyg. Om man ska återgå till din fråga från början så tror jag att svaret är att försvaret och sjöfartsverket inte kommunicerat i frågan. //S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst dennis

Staff, Tack ! Precis vad det handlar om. Myndigheterna har inte kommunicerat i frågan. Jag är inte insatt i vilka krav som ställs för en förare för att få gå kursen, men det gäller väl inte bara för att kompletteringsutbilda en gammal stridbåtsförare ? Det finns ju andra duktiga sjöfarare som kan gå kursen av vad jag förstått ? Finns det någon som har EU-info i frågan ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst staff

Jag vet inte riktigt vad EU säger, men jag kan tänka mig att det går under sjölagen eller vad det heter som gäller nationellt. //S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst staff

Dennis! Varför kommer frågan upp? Behöver du utbildningen för något speciellt ändamål? Eller är det bara en fråga i allmänhet? //S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst dennis

Fänrik, Jag tror inte sjöfartsverket kan hindra spanjorer, polacker eller någon annan inom EU att bedriva liknande verksamhet i vår skärgård, precis som det finns svenska bolag i Medelhavet som driver liknade verksamheter. Detta skulle ses som ett hinder mot frihandeln och arbetsrätten. Det normala är ju att sjöfartsregler är internationella och i denna fråga tror jag inte Sjöfartsverket skulle komma långt i en tvist i EU-domstolen. Du behöver bara titta på reglerna om CE-märkning av båtar, så förstår man att alla inom EU skall behandlas lika. Skulle vilja se en spansk kapten med svenskt arbetstillstånd, i en spansk rib med passagerare bli stoppad i svenska vatten av svenska myndigheter och bli fråntagen nycklarna. Jag lovar, det skulle bli ett herrans liv. Man kan ana ugglor i mossen i denna fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst dennis

Staff, Det är en fråga som jag tycker är av allmännt intresse och som jag vet diskuteras inom marinen. Det är inte för egen vinning jag diskuterar, utan mer av marint intresse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst staff

Ok. Så här säger i alla fall SFV: Sjöfartsverkets föreskrifter om ändring i Sjöfartsverkets föreskrifter och allmänna råd (SJÖFS 2000:1) om utbildning och behörigheter för sjöpersonal; beslutade den 18 januari 2004. Sjöfartsverket föreskriver med stöd av 4 kap. 19 § fartygssäkerhetsförordningen (2003:438) att det i Sjöfartsverkets föreskrifter och allmänna råd (SJÖFS 2000:1) om utbildning och behörigheter för sjöpersonal skall införas en ny paragraf, 7 kap. 6 a §, och en ny bilaga, bilaga 23, av följande lydelse. 6 a § För att få intyg om fullbordad, godkänd utbildning för handhavande av snabba fartyg, som krävs för tjänstgöring enligt 9 § Sjöfartsverkets föreskrifter (SJÖFS 2000:18) om bemanning på vissa handelsfartyg, skall sjöpersonal ha genomgått godkänd utbildning enligt bilaga 23. Sjöfartsverket kan besluta att annan utbildning får ligga till grund för sådant intyg som avses i första stycket. ________________ Denna författning träder i kraft fyra veckor efter den dag då författningen enligt uppgift på den utkom från trycket i Sjöfartsverkets författningssamling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE märkning handlar kanske inte i första hand om att det skall vara jämlikt mellan Europeiska länderna utan skydda handeln inom Europa. I Sverige krävs Fartygsbefäl klass 8 och denna kurs funkar inte som kommersiell trafik i resten av Europa. Hur det ligger till vice versa vet jag ej. Men det löjliga i sammanhanget är att kustskepparen är internationell och denna kan du köra med i praktiskt taget hela världen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...