Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Allegro33

Gästhamnar Tellus

Rekommendera Poster

Tips på gästhamnar..

Vissa hamnar vi har seglat till som har wifi,wc,dusch,Drivmedel,supermarket! Har visserligen allt det där MEN wifi`t är så svagt att man inte kan logga in, wc & dusch ligger 1km bort , drivmedels stationen är en pump som bemannas utav någon som inte går att få tag på, affären är en sunkig källare med 4 konserver.

Så allt är inte riktigt som man föreställer sig från deras beskrivning.

Så ni som vill rekommendera en hamn gör det gärna här efter Riktlinjen: Här vill man stanna en stund!

Kan ge 2st exempel: Brunnsbuttel Tyskland! Extremt nära till mataffärer, fina småbutiker, bra duschar (gratis), vatten (gratis),El (gratis) ej wifi men finns tillgång till det i turist infon, väldigt skyddad hamn, 15min bort finns bad-pool. kostar ca 8€ dygn Annars rätt så tråkigt ställe att vara en längre stund på.

Exempel 2: Kuhlungborn Tysklands motsvarighet till "franska riviäran" :) Semesterkänsla! Nära till jättefin strand, nära till allt, ej dricksvatten,ej wifi vid bryggan men finns vid hamnkontoret ( trådlöst & snabbt) kostar 19€ dygnet för 33fot båt med 2 personer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Brunnsbuttel, stämmer, men minns ej priset. Duschen var ok men inte gratis. Det ingår i priset så att säga. El bara efter bryggan efter strandlinjen å där är det knökfullt. Personalen var skitsura för de skulle gå hem kl 15:oo å vi kom in där kl 14:55. Men vi fick betala, sedan tog vi kvittot, tur för det kom en sur gubbe å ville ha pengar igen å nästan väckte oss för vi lade oss tidigt den kvällen.

Mataffären i Brunnsbuttel, vi kom en kvart före stängning. En av personalen ville inte ens peka på hyllan där det vi sökte fanns, hon skulle sluta å får inte betalt för övertiden, medan andra var trevliga å visade runt. Det är som vanligt, folk är olika, det finns surpuppor överallt samt snälla glada människor. Mitt på samma strög alldels bredvid affären finns en trevlig restaurant. Bra käk å service.

Värsta med diesel är i Porto, Portugal, man får låna en kärra å stora dunkar å dra iväg ca 1-2 km till en mack. Sedan skvättar men över så gått det går......egen tratt nödvändigt! Men annars är hamnen något sjaskig men mycket bra service å duschen OK. WiFi ok.

De flesta hamnar nu i aug så var WiFi ett äventyr, funkar som det vill, i Bajona var det tji. Sedan vill de ha en väldigt massa koll vem som loggar in, har man flera datorer så blir det krångel. Misstänker att de vill stävja illegal å snusk-surfandet på någe vis. Ibland får man sitta i hamnkontoret då funkar det. Lite beroende på personalen, vi har mött folk som hjälpte till med inställningar när det krånglade, sedan har vi mött folk som bara skakade på huvet å var oartiga. Då hjälper det inte att man själv försökte vara trevlig å log från början.

Fast tillbaka till frågan, trodde det gällde svenska hamnar. Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte mest att vi kunde samla olika hamnar i världen med egna intryck, vilket kan underlätta för nästkommande och eller om någon funderar på något ang en hamn. Jättekul att Brunnsbuttel fick 2 intryck på samma linje. :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Appen är beta, trodde det framgick av infon om appen. Sorry

Marinwiki på webben funkar i alla fall.

Perfekt för att lägga till info om hamnar, egna intryck, priser, foton, tips, mm fär hamnar över hela världen.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jodå appen framgick att det var en beta, men det enda jag får fram är vart jag är och det vet jag redan :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske är en chi-version. :D 

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, Återupptar denna tråd med förhoppningar om data ang hamnar och kostnader, ligger just nu i palamos med sikte på Porto Olympico Barcelona och därifrån mot Estepona. Har letat på nätet men jag kan inte hitta något om hamnavgifter i princip någonstans. Så finns det någon som sitter på lite fakta om olika hamnar eller skyddade vikar!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...