Jaspe 1 Postad 8 Oktober , 2014 Undrar hur vi skall täcke båten på bästa och enklaste sättet. 1 Funderar på att köpa en ställning från Hjertmans som heter Multimarine och en Proflex presenning. 2 Ett alternativ kan vara att wrappa båten med krympplast. Har en Örnvik 700 Weekend Vilken metod skulle ni välja och varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 8 Oktober , 2014 Det är fråga om filosofi... Med presenning får man en luftigare täckning som som ger bättre möjlighet att arbeta med båten. Presenningen håller också i många år. Tror man på att det bästa är att stänga igen båten helt och avfukta den luft som finns i båten är krympplast bra. Möjligheten att arbeta i och med båten under vintern blir ofta begränsade. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Oktober , 2014 Det är fråga om filosofi... Med presenning får man en luftigare täckning som som ger bättre möjlighet att arbeta med båten. Presenningen håller också i många år. Tror man på att det bästa är att stänga igen båten helt och avfukta den luft som finns i båten är krympplast bra. Möjligheten att arbeta i och med båten under vintern blir ofta begränsade. Mackey 2. Det finns både dragkedjor och ventiler att montera Jag skulle välja täckställning och presenning för att jag är i stort sett och jobbar i båten hela vintern och våren. Men har du inte den "sjukdomen" så är det nog "hugget som stucket". På en inplastad båt är det mindre risk att presenningen lossnar och går sönder/blåser av. Det är en konst att täcka båten och att surra rätt. Dessvärre behärskar inte alla den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jaspe 1 Postad 8 Oktober , 2014 Det är fråga om filosofi... Med presenning får man en luftigare täckning som som ger bättre möjlighet att arbeta med båten. Presenningen håller också i många år. Tror man på att det bästa är att stänga igen båten helt och avfukta den luft som finns i båten är krympplast bra. Möjligheten att arbeta i och med båten under vintern blir ofta begränsade. Mackey 2. Det finns både dragkedjor och ventiler att montera Jag skulle välja täckställning och presenning för att jag är i stort sett och jobbar i båten hela vintern och våren. Men har du inte den "sjukdomen" så är det nog "hugget som stucket". På en inplastad båt är det mindre risk att presenningen lossnar och går sönder/blåser av. Det är en konst att täcka båten och att surra rätt. Dessvärre behärskar inte alla den. Förra året täckte vi båten med en ställning byggd av två tum fyra och plåtbeslag samt två presenningar. Hade ett elände hela vintern varje gång det stormade var vi tvungna att surra och se över täckningen. Den krävde även en stor insats vid montage samt rivning. Söker en enkel, säker och snabb täckställning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 Oktober , 2014 Ingen ställning är väl snabb… Mitt eget trix för att få det hela att sitta kvar i stormen är att lägga några rejäla tampar över hela pressen efter att jag fäst ner den i underkant. Får för mig att det hjälper... Annars det snabbaste jag sett var en elektriker ( fast det var en ganska liten båt, en styris ) Han hade monterat elektrikerrör i en halvbåge över båten, ner i en träram som han då kunde montera i "maghöjd", lågt och bekvämt. Sedan drog han pressen över bågarna med två kompisars hjälp. Ja… just… var nog en nockbräda också som stöttade. Okej… inte så snabbt. Men halvbågformen torde vara den mest tåliga och rören rör sig i vinden. Stabilt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 10 Oktober , 2014 (redigerade) Det finns ett företag som tillverkar och säljer en ställning som ser ut som en båge, eller den blir som en båge när man spänner ner den i för och akter. Till denna har den en speciell, formsydd presenning. Kanske är det en sån som Funkis beskriver i fg inlägg? Skulle jag fixa ny täckning idag skulle jag titta på denna. Den bör vara lättare att montera och ha mindre beslag etc som kan gnaga hål på en presenning. På varvet där jag ligger har jag sett ett par stycken. Har dock aldrig sett dem montera täckningen. Vad jag har hört förekommer ingen reklam för detta företag utan köparna hittar dem via nätet eller rekommendationer. Edit: http://www.rapidmarin.se/easytec Redigerad 10 Oktober , 2014 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 10 Oktober , 2014 Jag har ett tält från Dancover som är monterad hela året...bara köra in båten på hösten...blir inte enklare än så! Så ja, det finns enkla ställningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser