Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
sandstar

Frågor angående planing (Uttern 510 HT)

Rekommendera Poster

Hejsan jag är relativt ny inom båtvärlden skaffade min båt i slutet av sommaren varit ute på små rutter och jag har funderingar om planing på båten. Jag tycker att fören reser sig väldigt högt när jag drar på om man är 2 personer jag har ju då en "Uttern 510 HT" Tillsammans med en 2-takt Johnson Seahorse -70-tal 55HK samt att jag har en trimtilt.

 

Är min motor för stor för båten eller vad kan det vara eller går det att typ sätta vikter fram i fören på något sätt?

 

Skulle kännas tråkigt om man skulle behöva tänka på en ny motor eller liknande då när jag köpte båten så hade motorn fått nya motorblock samt service för 15000kr. 

 

Tacksam för svar av er kunniga människor :)

 

MVH

post-105599-0-74860500-1412712947_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant känns det inte som det borde vara något trubbel med din kombo av båt och motor. Stäven kommer alltid åka upp när du "drar på"/accelererar innan båten börjar plana. Kommer du inte så långt att båten går ner i plan är det troligen så att motorn inte levererar full effekt.

 

Är du van att köra båt? Har du koll på hur du använder trim:et? Med risk för att slå in öppna dörrar: är det händelsevis så att du glömt motorn uttrimmad kommer du aldrig att få ner fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

#2 Hmm njaa jag är uppvuxen med familj som alltid haft båt och så jag är inte så kunnig just nu men jag lär mig gärna :) Jag kanske har helt fel med trimtilt och det men är inte det fenorna som ska hjälpa till att plana ut? Se bild :) 

 

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t31.0-8/10480101_10154479295530220_3382676854253940927_o.jpg

 

Om jag har rätt så väger bara motorn omkring 119Kg? Vet du/ni om man kan bygga egen tilt så jag kan få upp motorn utan att rycka sönder ryggen :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

johnson 55 hp seahorse 55E78-55EL78

 

så den är från 1978 om jag förstår det rätt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte någon elektriskt styrd trim och tilt i den bemärkelsen jag trodde att du menade. Fenorna tar dig nog inte snabbare till plan, men de ska hålla dig där lättare, samt lyfta upp aktern något. Jag läste också ditt senaste inlägg som att det var en 70 hästars du hade. Känns aldrig som du kommer att få ett busåk med en 55a. Om du upplever att den aldrig lägger sig i plan kan du testa att under försöket låta passageraren och/eller dig att gå framåt i båten och på så sätt testa om du kan trycka ner den med hjälp av vikt i fören. Upplever du en förbättring är det bara att försöka flytta så mycket vikt framåt som möjligt; batteri, extradunkar, ankare, fiskegrejer, tågvirke, stormkök, fendrar - innan du lastar i överflödiga sandsäckar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte Bjaervens  förslag räcka till så har du enligt bilden ett hål till att för sprinten som bestämmer riggens vinkel mot akterspegel när du kör. Ju närmare in mot akterspegeln du har riggen, desto snabbare och lättare kommer du upp i plan, men man kan också tappa toppfart om riggen är för långt intrimmad. På en modernare motor ändrar man ju trimvinkeln under körning, intrimmad för att snabbt komma upp i plan, eller hålla ner fören i motsjö, uttrimmad för att nå maxfart eller hålla upp fören i medsjö , eller att helt enkelt få en bra gång med aktuell last......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och om dessa råd inte hjälper så har du en del att göra med proppen som har haft nära kontakt med lite stenar ser det ut som.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och om dessa råd inte hjälper så har du en del att göra med proppen som har haft nära kontakt med lite stenar ser det ut som.

 

Observant Christer! Jag kollade det men utan att zooma och trodde det var hundkexet i bakgrunden som gav illusionen av en törn på bladet.

 

Som Christer sa, där eldar du lite granna för kråkorna. Om du får för dig att byta skulle jag inte bara springa och köpa en lika dan, utan kolla upp rekommenderat maxvarv på motorn, mäta upp ditt nuvarande och på så vis kanske kunna optimera lite granna. Eventuellt då minska stigningen.

Vill du gå så långt kan du troligen få mycket bra hjälp av (profs?)mekarna här på forumet - typ guestsson verkar vara en fena på OMC-manualer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har fått en rad bra tips här men vad vet du om motorn och båten sedan tidigare? 

Det kan finnas en rad andra orsaker till dina bekymmer också. Du frågar om motorn är för stor för din båt, och det skulle jag inte påstå, kanske snarare tvärtom.  Har motorn tappat lite ork med åren, och båten är tungt eller felaktig lastad så kan man nog tänka sig att den är i minsta laget för att få din båt att plana ordentligt.

 

Hur är det med båten? Finns det flytskum i skrovet? Är det torrt? Kör du runt med vattensjukt flytskum så kan det röra sig om många tiotals kilo extra vikt som du kör runt med.

Den stukade propellern stjäl förstås kraft..... 

 

Motorbyten är inte direkt billigt, och förstås inget kul när man precis skaffat båt,  men du får nog vänja dig vid tanken att din 55;a inte direkt kommer att knuffa fram din båt i några högre farter även om du lyckas lösa planingen.

 

Experimentera lite med de förslag du fått men blir du inte nöjd så är kanske en större maskin det du behöver ........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett tips på vägen är att inte dra på med fullt spett direkt, utan i två omgångar. Först upp till den punkt när båten precis börjar dra lite mer sjö (vilket inträffar strax innan den punkt där båten ställer sig på ändan och börjar dra massor av sjö).

 

Häng där - i slutet av ditt deplacementsfartsområde så att säga - en stund innan du gasar vidare. Då hinner (förhoppningsvis) strömmande vatten börja lyfta aktern lite ur vattnet så att nästa skjuts får riktning framåt istället för nedåt.

 

I övrigt är det mesta sagt tror jag. Medvind kommer alltid vara vara enklare än motvind, och du har ett hack trim kvar att ta in om du vill prova det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...