Mattejao 0 Postad 6 Oktober , 2014 Köpte mig en Finnsport 540ht i förra veckan utan motor, så nu funderar jag lite på vilken storlek som kan vara lagom. Jag har tittat lite på johnsons ocean runner (115hk från 95~?) samt yamaha 115, ev 140 v4-90? om jag skulle springa på nåt kap. Så jag undrar lite om det kanske blr för stort? Vad jag kunnat hitta är det samma vikt på johnson motorn som yamahas 140 hk? Är det stor skillnad på bränsleförbrukningen mellan 115 hk och 140 hk vid normal körning? PS. glömde lägga till suzuki 115 DT 90 tal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattejao 0 Postad 9 Oktober , 2014 ingen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan64 0 Postad 10 Oktober , 2014 Jag har aldrig åkt i en Finnsport 540 men det känns som att en 115 hk är max på den båtstorleken. Båten kanske klarar en större motor men då blir den nog övermotoriserad och kan kanske bli instabil? Jag skulle nog fundera på en 90 hk som alternativ. Frågan är vad du ska använda båten till? Åker ni många iden, drar du wakeboard eller vattenskidor eller gillar du att åka fort? Kolla med ditt försäkringsbolag vad dom godkänner för storlek. Jag skulle tippa på 90 hk. Annars får du väl kolla med olika bolag om någon kan tänkas godkänna 115 hk. Jag har en Flipper 575 med en 70 hk på idag men jag ska hänga på en Yamaha 115 hk V4 -90 till våren. Den är under renovering i garaget just nu. Mitt försäkringsbolag, Atlantica, godkänner max 115 hk för min modell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 10 Oktober , 2014 (redigerade) Hämtat från Sökbåt.se Din båt får ha en max motorstyrka på 70hk så du får nog tänka om ifall du vill hänga på en 115hk och tro att försäkringsbolaget låter dig teckna det ekipaget tyvärr Redigerad 10 Oktober , 2014 av Chrille_82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 10 Oktober , 2014 Läs denna artikel innan du hänger på en för fläskig motor. http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20141010/darfor-sjunker-osankbara-batar/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattejao 0 Postad 12 Oktober , 2014 Jag har aldrig åkt i en Finnsport 540 men det känns som att en 115 hk är max på den båtstorleken. Båten kanske klarar en större motor men då blir den nog övermotoriserad och kan kanske bli instabil? Jag skulle nog fundera på en 90 hk som alternativ. Frågan är vad du ska använda båten till? Åker ni många iden, drar du wakeboard eller vattenskidor eller gillar du att åka fort? Kolla med ditt försäkringsbolag vad dom godkänner för storlek. Jag skulle tippa på 90 hk. Annars får du väl kolla med olika bolag om någon kan tänkas godkänna 115 hk. Jag har en Flipper 575 med en 70 hk på idag men jag ska hänga på en Yamaha 115 hk V4 -90 till våren. Den är under renovering i garaget just nu. Mitt försäkringsbolag, Atlantica, godkänner max 115 hk för min modell. Tack för svaret. Jag kommer att använda båten till en del vattensport och kanske vara 4-5 pers i båten. Chrille_82Jag vet att 70 är max men har sett många med gamla 115 hk mercury på. När jag pratade med länsförsäkringar sa dom till mig att 90 va max enligt deras listor men att det var okej att hänga på en 115 hk och då skulle jag få en årspremie på ca 1700. Jag läser ockå här på maringuiden att båten väger 650 och inte 450 som du visade där. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 12 Oktober , 2014 Det blir säkert bra, kom bara att tänka på min förfrågan om en större motor, max är 115hk, jag var spekulant på en 150hk men i detta fallet där Svenska sjö är försäkringsbolag blev det bestämt NEJ. Det handlar inte om viktskillnaden i helhet utan oxå om hur sjöegenskaperna blir och hur man eventuellt kan parera olika situationer med en övermotoriserad båt. Sidan som bilden i inlägget är tagen ifrån används förövrigt av flera försäkringsbolag för att ta fram uppgifter om båtar och utgår efter det. Så om din båt väger 450 eller 650kg kan inte jag säga nåt om. Du får ställa den på vågen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattejao 0 Postad 29 Oktober , 2014 (redigerade) Fräschar upp tråden lite.. Jag funderar på denna motor till båten http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_115_1992_56720972.htm?ca=18&w=3 Eller Om jag ska satsa på en lite mindre som denna: http://www.blocket.se/alvsborg/Suzuki_DF70_56975472.htm?ca=18&w=3 Jag tänker att Suzukin kanske blir lite liten till att va 3-4 pers o dra vattenskidor och att jag tycker om att åka fort. Nr 2 är dock 4-takt. Svårt det där med motorval så all hjälp mottages gladligen Redigerad 29 Oktober , 2014 av Mattejao Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser