armageddon 1 Postad 6 Oktober , 2014 Nån som vet vad som krävs/vilka prylar för att kunna ställa in trim med smartcraftinstrumentet? Jag gissar att jag behöver en sån här: http://www.ebay.com/itm/Mercury-New-OEM-Smartcraft-Trim-Tilt-Sender-Sending-Sensor-Unit-863187A1-/200951656841?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item2ec9a6f189&vxp=mtr Men behövs nåt mer? Är det knepigt att installera om man är normalhändig? Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
armageddon 1 Postad 7 Oktober , 2014 Nån som vet vad som krävs/vilka prylar för att kunna ställa in trim med smartcraftinstrumentet? Jag gissar att jag behöver en sån här: http://www.ebay.com/itm/Mercury-New-OEM-Smartcraft-Trim-Tilt-Sender-Sending-Sensor-Unit-863187A1-/200951656841?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item2ec9a6f189&vxp=mtr Men behövs nåt mer? Är det knepigt att installera om man är normalhändig? Tacksam för svar. Ingen som har nåt att säga om detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 7 Oktober , 2014 Inte helt med på vad du vill göra. Försöker du eftermontera en motortrim och integrera i ditt existerande SmartCraft-system? Utveckla gärna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
armageddon 1 Postad 8 Oktober , 2014 Inte helt med på vad du vill göra. Försöker du eftermontera en motortrim och integrera i ditt existerande SmartCraft-system? Utveckla gärna. Ja precis, jag var kanske lite otydlig. Jag köpte en beg motor Mariner 60 EFI -04 med ett smartcraftinstrument. Jag försökte att ställa in trimlägen på den men inget händer så jag antar att jag behöver komplettera med en givare. Obs att trim och tilt fungerar manuellt men jag är ute efter att ställa in max-läge för att inte riskera att förstöra nåt, eftersom om jag kör upp för mycket så trycker jag antingen sönder hydraulkolven, eller att styrstaget tar i motorbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 9 Oktober , 2014 Ok, ja jag vet i så fall inte i detalj annat än att du måste in med givaren samt styrkablarna i din SC styrbox, annars kan inte trimplanen stanna när den passerat max/min. Jag skulle nog rekommendera att du ställer frågan i något internationellt Mercruiser-forum istället, typ iboats eller thehulltruth, finns säkert fler som gjort något liknande där. Här till exempel är en tråd där det installeras SmartCraft-system och även diskuteras trim-sensorer för fullt och hur de ska kopplas. Kanske går att hitta någonting nyttligt. http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/mercury-mariner-outboards/276844-how-to-install-a-smartcraft-system/page8 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
armageddon 1 Postad 12 Oktober , 2014 Ok, ja jag vet i så fall inte i detalj annat än att du måste in med givaren samt styrkablarna i din SC styrbox, annars kan inte trimplanen stanna när den passerat max/min. Jag skulle nog rekommendera att du ställer frågan i något internationellt Mercruiser-forum istället, typ iboats eller thehulltruth, finns säkert fler som gjort något liknande där. Här till exempel är en tråd där det installeras SmartCraft-system och även diskuteras trim-sensorer för fullt och hur de ska kopplas. Kanske går att hitta någonting nyttligt. http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/mercury-mariner-outboards/276844-how-to-install-a-smartcraft-system/page8 Nja jag måste nog förtyliga lite mer. Det är motorns trim och tilt det handlar om alltså inte extra trimplan. Några fler tips på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 12 Oktober , 2014 Jo det var det jag menade men råkade skriva trimplan istället för bara trim. Kanske vad du saknar är en trim limit switch då? På mitt drev sitter både en sensor, som du köpt, samt en limiter på andra sidan. Så här: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
armageddon 1 Postad 13 Oktober , 2014 Jo det var det jag menade men råkade skriva trimplan istället för bara trim. Kanske vad du saknar är en trim limit switch då? På mitt drev sitter både en sensor, som du köpt, samt en limiter på andra sidan. Så här: Nja, jag har inte köpt den ännu. Jag gissar på att trim limit switch behövs endast för analoga instrument eller har du allt kopplat till Smartcraft? Var kopplas de 3 kablarna förresten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
deaw 2 Postad 14 Oktober , 2014 (redigerade) Härifrån fick jag hjälp då jag bytte trimsensor på min optimax: http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/mercury-mariner-outboards/276844-how-to-install-a-smartcraft-system?p=3966779#post3966779 Du kan inte ställa in hur högt och lågt du kan trimma via smartrcraft, utan endast vad som anges som "0" - "max" och "trailer"-läge i displayen. Redigerad 14 Oktober , 2014 av deaw Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JoakimEhrling 0 Postad 7 Mars , 2020 Löste du detta problemet? Jag sitter i samma sits.. jag har bytt den givaren, men jag hittar inte vart kablarna ska kopplas in.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser